AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
67.842

ingemar i växjö...?

Sida 6 av 14
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
mm..så äre..

Hy
98
Hyabusa
318i-87
(Utan att diskutera Ingemar har ej gjort affärer med honom), så är det väl ändå så att man som säljare har visst ansvar. Åtminstone önskar jag att det vore så. Att som vissa i tråden verkar tycka att man får skylla sig själv om man blir blåst och att det inte är mer än rätt är att gå lite för långt tycker jag. Visst verkligheten är som den är, det går inte att förneka och det gäller att se upp.

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Han kom upp till mig en gång, i Eskilstuna. Han kom i en Champagnemetallic Mercedes 300TD typ -83, i buskigt skick, med en dragkärra efter. Han var intresserad av min fina, rätt ovanliga E12 518i 2.0 125PS(med Tii-block o Kugelfischer), samt en krockad 7:a, E23 som jag hade stod i garaget. Karl´n var FULL!!!, och hade en Asistiska i Mercan....HERREGUUD!!! Han förmedlade även 2 horor över telefon, till "Formula1-hotel, vid essingen i Sthlm....Jag kände mig bara konstig tillmods o åkte hem...

/Anders

BMW - Das Steht Dir Gut!
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Äh, det skall vara ASIATISKA, inte Asisitiska :-) (Stackars utnyttjad Kvinna alltså...jag ryser...)

/A

BMW - Das Steht Dir Gut!
Al
331
Alfred
M5 2001
Rotar fram denna gamla tråden med anledning att jag följt den och när jag nu behöver en motor så slog tanken mig att jag kan ringa herr ingemar och fråga.
Mycket riktigt så var ALLA hans motorer nyrenoverade. Dock hade han en som suttit i en bil i ungefär 200mil efter att han renoverat den själv. Den skulle jag få komplett nyrenoverad med allt, då menar han allt från sump, generator, insug, givare, remmar, kåpor osv... En M20B20 från en 89 525 för 8000kr. Det tycker jag låter väl billigt så jag blev lite misstänksam. Vi pratade en stund om motorn och han ville sälja en 525 motor till mig för den var ju mycket kraftigare och det skiljde inte så mkt i pris heller. När jag då berättade att jag inte var ute efter kraft eftersom jag har en M535 också så började han direkt: "Vilken årsmodell?" Då fick jag hejda honom och jag berättade att jag tyckte det var väldigt billigt pris på motorn (och att jag inte ringde honom för att jag ville sälja min andra bil), tom under priset vad grejorna kostade. Då sa han att han kunde ta min gamla motor (remmen kuggat över) i inbyte och på så sätt skulle jag få den 2000kr billigare. Då är vi nere i 6000kr för en nyrenoverad motor med allt till. Jag sa till honom att det var en trevlig pratstund vi hade haft men jag fick tyvärr avböja hans erbjudande eftersom jag var ute efter en antingen billig fungerande motor eller en nyrenoverad motor. Då försökte han igen "alla mina motorer är nyrenoverade". Han hörde nog hur jag reagerade och avslutade själv samtalet med "ja du kan väl höra av dig om du ångrar dig, jag får in olika motorer hela tiden...

Tycket inte ens det var lönt att prata mer med honom. Jag frågade om han kunde ge mig en ärligt fungerande motor, orenoverad men fungerande för under 4000kr. En ren motor utan kringutrustning. Det kunde han och han kunde komma ner med den till Malmö :) och stå bredvid när jag monterade den och provstarta den.

Det tycker jag vägde rätt tungt till hans fördel. Visst snackade han en del. Men vissa människor är ju på det viset, dom vill gärna överdriva och skryta. Låt Ingemar skryta och handla av honom precis som ni handlar av vilken annan mindre firma eller privatperson som helst. Vilken frisk människa som helst fattar väl att man inte får en nyrenoverad motor för under 15000kr, när den är totalrenoverad då. Tror man det är man ju obotligt korkad! Sluta snacka skit om honom om ni inte har belägg för vad ni säger och vad fan har hans påstådda hallickverksamhet med detta att göra? Det handlar väl om motorer? Vad han sen gör vid sidan om hör ju inte hit. Så vadå om han fifflar med skatten, gräver ner maskiner i åkern, umgås med balter eller samlar på chassinummer. Kan man inte se skillnad på en nyrenoverad motor och en som inte är det så ska man väl knappast ge sig in på att handla begagnat?
Det större delen av användarna på detta forumet ser sig själv som några extremt duktiga bmw mekaniker bara för att dom memorerat orginalfärgkoden på sin bil. Låt verkstan sköta jobbet istället så slipper ni bli blåsta. Tycker det är ritkigt dålig stil att sitta och berätta om huruvida han kör rattfull, säljer horor eller vad han nu gör här! Håll er till ämnet...
Al
331
Alfred
M5 2001
Edit:

"En M20B20 från en 89 525" 520 ska det givetvis stå.

"Det större delen av användarna" Det verkar som om större delen... ska det stå

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Alfred: Om du läser igenom denna tråden lite bättre (och övriga trådar på forumet om Ingemar) så kommer du att se att en absolut majoritetet av alla inlägg handlar om kvalitén på de bildelar och den service han erbjuder.

När en människa är en så kontroversiell "affärsman" som Ingemar är (du har ju själv pratat med honom) så är det naturligtvis svårt att undvika att andra egenheter hos personen i fråga kommer upp i diskussionen. För de flesta andra människor så är dessa egenheter ganska viktiga att känna till, när man tar beslut om ifall man ska göra affärer med personen i fråga.

Jag jobbar i en bransch där det förekommer en del bedrägerier och bedrägeriförsök. Jag pratar så gott som dagligen med ledsna människor som på grund av bristande egen kunskap eller naivitet har blivit lurade eller påprackade felaktiga varor.

Till dessa människor brukar jag säga att "det gäller att du skapar dig en helhetsbild av säljaren, innan du gör affär". Med det menar jag att en person kan låta hur trevlig som helst på telefon, kunna allt om digitalkameror och erbjuda oslagbara priser.

På "pappret" en utmärkt säljare.

Men om man kikar lite närmare, så kanske man hittar skulder hos kronofogden, polisanmälningar, bolagskonkurser och missnöjda tidigare kunder. Är det klokt av en "normal" människa att chansa på att göra affärer med en sådan individ? I 99 fall av 100 är det inte det, och det är vad jag försöker förmedla till mina användare.

Om man ändå bestämemr sig för att vara den där 1 av 100 som bestämmer sig för att göra affärer med Ingemar, så kan det ju vara bra att veta lite mer om vad man kan förvänta sig när han dyker upp med motorn. Det kanske inte var det sällskapet man tänkt sig i garaget under kvällen?

Om det ändå var det, så är det bara att önska lycka till och mycket nöje, Ingemar är säkert en kalasprick, när man väl lärt känna honom.
Hy
98
Hyabusa
318i-87
Alfred: Det funkar inte så att någon kan göra vad som helst utanför eller i verksamheten och tro att detta inte påverkar affärerna. Detta gäller i synnerhet kriminell verksamhet.

Andra yrkesgrupper har särskilda krav tex:
Du får inte vara pedofil om du ska jobba på dagis?
Polis har extra krav på sig!
Advokater och revisorer har höga krav. Finns flera andra...
Men du menar att om man är i bilbranschen då kan man mörda o driva bordellverksamhet, strunta i skatter o avgifter, skita i praktiskt taget vad som helst och sen förvänta sig att bli seriöst betraktad och allt annat är glömt.

Välkommen till verkligheten!!

bustorp
Nu har nog Hyabusa halkat av banan ordentligt när han börjar att jämföra med advokater o poliser. Jag tror inte man ska blanda ihop kuddar o morötter på det viset. Det har liksom inte med ämnet att göra.
Mord o bordellverksamhet är nya begrepp inom "svartmålningsgeschäftet" här som jag hoppas att Hyabusa har bevis för annars tror jag att han kan bli anmäld för förtal.
Otrevliga saker det där.

quixotic2 slog huvudet på spiken när han skrev:
"Jag jobbar i en bransch där det förekommer en del bedrägerier och bedrägeriförsök. Jag pratar så gott som dagligen med ledsna människor som på grund av bristande egen kunskap eller naivitet har blivit lurade eller påprackade felaktiga varor".

Det är ofta just "bristande egen kunskap eller naivitet" som gör att rykten börjar gro o spridas. Människor som ansett sig blivit lurade på något som dom från början inte begrep något om. Det är nästan omöjligt att INTE bli lurad då.

Att göra sig en bild av säljaren tycker jag är lite överkurs. Då är det viktigare att veta VAD du köper i st f att ta reda på vad säljaren gör när du inte är där. Man blir väl inte kompanjoner för att man handlar grejor av varandra.

Nu säger jag inte att ALLA är blåögda men om man kunde få folk till att skaffa sig mer kunskap och sätta sig in i vad dom sysslar med och inte tro på allt som alla säger eller skriver, allra minst här, så skulle det nog minimera skitsnacket här på forumet och ge plats för mer fakta o erfarenheter som man kunde dra nytta av.
Skitsnack kan man inte lita på.............

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Al
331
Alfred
M5 2001
Nu handlade inte denna tråden om huruvida Ingemar var en seriös företagere eller ej. det handlade om (innan det spårade ut) ifall det var tryggt eller inte att handla grejor av honom. Om du inte vill beblanda dig med fifflare, "kriminella" osv så får du höja ribban ett snäpp och handla genom auktoriserade skrotar/demonteringar som lämnar garanti. När du letar delar i dessa prisklasser så finns det mkt skit till salu.
Jämnför gärna Ingemars priser med privatannonser. Då ser du att han ligger bra nära normalpris på dom flesta grejor som säljs helt utan garantier osv. Förstår du var jag vill komma?
Hy
98
Hyabusa
318i-87
Bustorp: Du var verkligen snabb att dömma mitt uttalande. Om du lever som du lär kanske du skulle fråga vad jag syftar på först eller kräva ett förtydligande, innan du anklagar mig för förtal av en viss handlare.

Uttalar mig generellt om bilbranschen, dock i en tråd som även handlar om Ingemar, så jag poängterar återigen att det mitt uttalande handlar om är på ett generellt plan. Skrev: "att om man är i bilbranschen". Håller med om att det kanske eventuellt kan tolkas som jag menar att Ingemar står för detta, men så är det inte pga att jag inte vill och kan verifiera det, samt att det inte var det som åsyftades. Det jag reagerar på att det lät som vissa här tycker att kriminalitet är ok, bara man inte själv är inblandad. Men jag antar att det inte var det som menades, särskilt när jag läser Alfreds nya inlägg.

Min reaktion gäller inte Ingemar. Det handlar om principer överhuvudtaget. Vad går gränsen för vad man kan bortse från? Kuddar eller morötter, lagen är lika för alla, men man faller tyngre ju högre upp man är.

Alfred: ok, förstår vart du vill komma. Kan säkert stämma!
Hy
98
Hyabusa
318i-87
Jag tycker det ligger en hel del i ovanstående resonemang om "bristande kunskap o naivitet" etc. Särskilt i de fall det gäller människor som blivit lurade av privatsäljare och kanske en del tvivelaktiga småfirmor. Då krävs kunskap i högre omfattning. På säljarens lott ligger väl att vara extra tydlig med vad som avses, om denne vill ge ett seriöst intryck.

När det gäller företag i övrigt tror jag dock att nyckeln till framgång är förtroende, att kunden kommer tillbaka och är nöjd, dvs kunden kan lita på säljaren. Detta tycker jag är en förutsättning för att finnas på marknaden pga konkurrens. Här finns också ganska stark lagstiftning som skydd för den "blåögde".

bustorp
Hyabusa:
För mig var det tydligt vad du åsyftade då dina inlägg återfinns i denna tråden. Men dina tillrättalägganden gör det ännu mera tydligt.

Ingen tycker nog att kriminalitet är OK, men att lägga sig i andra människors privata förehavanden är att gå lite för långt anser jag så länge det inte finns belägg för misstankarna. Med belägg menar jag inte skitsnacket här för det köper jag inte som fakta..........

Du väljer ju själv vem du handlar med/vad du handlar till slut i a f.
Var o en tar sina risker.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Om nu en säljare håller på med kriminella bisysslor, vad är det då som säger att inte delarna han säljer också är tillskaffade på ett kriminellt sätt? köper man en motor som är stulen så ligger man ganska risigt till eftersom god tro inte existerar längre. Det jag menar med detta är att även saker som en handlare sysslar med vid sidan av försäljning av bilar/motorer/delar visar vilken moral och etik den personen besitter och antagligen använder sig av även i bil/motor/delar-branchen.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
li
1.959
liste
535i -89
bustorp - det räcker nu. Ditt budskap är framfört.
Al
331
Alfred
M5 2001
J.Dredd

Om han sysslat med kriminell verksamhet hade han inte skyltat ut det på det sätt folk beskriver här. Ang. "god tro" så finns det förmildrande omständigheter när du köper av en firma. Du behöver inte kolla upp om det är stöldgods du köper, det ska man inte behöva när man handlar av ett företag. Men det var väl ingen som tyckte Ingemar var särskilt kriminell förrän ngn berättade att dom sett "högar av chassinummer, regplåtar osv"?
Här inne räcker det med väldigt lite för att man ska anses som kriminell. Kommer ihåg en kille som fick sin bil uppeldad, då direkt var ngn där och pekade ut honom själv som gärningsman. Att folk som är så naiva inte bara öppnar dörren och kliver ut i verkligheten och inser att det är enorm skillnad på dom som sitter bakom ett skrivbord och jobbar hela dagarna gentemot dom som är ute i samhället och jobbar och träffar på folk från lägsta medelklassen till välbärgade människor. Det är tex ett helt annat sätt att se på saker och ting där jag kommer från, det verkar inte vara många här som delar den uppfattningen.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Nu var mitt inlägg inte riktat mot just Ingemar utan skrivet mer i allmänhet. En del här tycker ju att man ska skita i vad företagaren/försäljaren sysslar med vid sidan om, medans jag anser det vara ganska relevant i bedömningen av en företagare/säljare.

Jag kan inte utala mig specifikt om Ingemar eftersom jag inte har haft med honom att göra, men som man säger: Ingen rök utan eld.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
bustorp
liste:
Läs det du vill läsa så skriver jag det jag vill skriva. OK?

Hy
98
Hyabusa
318i-87
Det verkar som om några kategoriskt försvarar en viss handlare, även när man strävar efter att hålla diskussionen på en allmän nivå och inte alls pratar om just denna säljare. Medger dock att det inte kanske var trådens syfte från början.

MVH
bustorp
Hyabusa:
Om du menar mig så är det inte riktigt min mening.
Läs mina inlägg ordentligt så ser du att det är sättet att smutskasta genom desinformation som jag vill åt , inte något speciellt objekt.
Det har skett smutskastning mot flera företag här som jag anser helt felaktiga då det sker genom ryktesspridning och
andrahandsinformation, och det är just det som jag tycker inte passar på detta forum som är så välbesökt och har så gott renomme´ på nätet.
Då är det en fördel för oss alla om vi sprider saklig info för dom som söker detta.
Summa summarum: Skitsnack hör inte hemma på AutoPower tycker jag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.