AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.766

Dubbat eller dubbfritt?

Sida 2 av 2
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
ErikBerg:
Precis vad jag också menade.
852
Sörpan
325xi -02
Jag har aldrig sagt att man ska tänja på gränserna bara för att man har en massa elektroniska och mekaniska hjälpmedel, men att de kan vara till stor hjälp. Jag har kört bilar både med och utan "hjälpmedel" så jag vet vilken skillnad det kan göra. Men att bromssträckan blir längre på glansis med dubbfritt håller jag med om.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Kör 10 000 mil + om året och har kört mestadels dubbfritt dom senaste 10 åren. Med BRA och FRÄSCHA (jag hinner slita ut en uppsättning vinterdäck varje år, så det blir nya varje år) så har dubbfritt funkat överdjävligt bra för mig iallfall.. Boendes i västra götaland, men med kunder liggandes från Norrland till södra Danmark, så kör jag på dom flesta underlag.

Mina erfarenheter: På barmark, vått/torr, och snö så har iallfall dom bästa dubbfria bättre grepp / kontroll än dubbdäck (förutom Hakka Q som jag sladdade så brett och mycket med på asfalt)... På is, nybildad fuktig RV40 förbi landvetter-is, black-ice eller bara djävligt hal is så funkar dubb bättre, inget snack. Det som räddat mig från incidenter med dålig utgång har handlat om uppmärksamhet och vetskapen om att jag har inte dubbar, som får mig att vara extra uppmärksam, genom att läsa vägen och försöka se tecken på halt väglag.
Detta har, peppar-peppar, funkat för mig. Kanske är det för att jag inte invaggas i falsk trygghet och en övertro på dubbar som gör att jag inte hamnat i situvationer jag inte klarat av att reda ut.

När jag tänker på det så är det inte på tok-halt underlag som (dvs asfalt eller snö) som jag hamnat i djupast slit, dvs jag har inte varit uppmärksam och har överksattat greppet (eller bara kört som en plain idiot)

PS, det bästa däcket jag kört hette Pirelli Ice Sport 210 i dim 205/55-16, som vad jag har förstått eg tillverkas för sydliga europa, satte på dom sent en sässong när mina hakka Q hade tagit tok-slut på 2000mil.... Betedde sig som ett sommardäck på asfalt men med hyfsat snögrepp...

PS2. andledningen till att jag inte kör dubbat är att jag sliter helt enkelt ut dubbarna så illa när jag kör på asfalt, så när halkan sen kommer så har jag inga dubbar kvar...

just my 2 cents
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Förra numret av Auto Motor & Sport innehöll en intressant artikel om olika typer av vinterdäck...rekommenderar att läsa den, tar död på många fördomar. Sen är det ju så att det är lite efter tycke och smak vad man tycker om. Men fakta kvarstår: Ett friktionsdäck med bra vinteregenskaper är fullständigt värdelöst på torr och våt asfalt, sen så slits de mycket fortare än dubbdäck. Inget slår ju heller dubb på is.

Hans Olof BMWCS Nord #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.