|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Collin i Aftonbladet: Dubb är det enda som är säkert på alla underlag. Test: Continental Winter Viking 1, Gislaved Nord Frost 3 +++++ Jag föredrar dubbfritt, kör mest i väst-Sverige. Test: Continental Viking Contact 3, Gislaved Soft Frost 2, Nokian Hakkapeliitta RSi, Michelin X-ice ++ Behöver nya vinterdäck, köper nog Michelin X-ice (nytt för i år!). Michelin representerar högsta kvalitet. Det är ett säkert kort. Men jag skall kolla test i Vi Bilägare, Råd och Rön och Teknikens Värld. | |
|
Köp nya X-ice, min son har efter mycket ångest beslutat sig för dessa däck. Jag själv tror på dessa. Jag har kört på Blizzak i många år och är helnöjda med dessa, fast en del andra har andra uppfattningar om just detta däck. mvh Tommy NoFear |
|
|
Körde förra året dom vanliga dryga 5 milen till jobbet straxt utanför Göteborg en sådan där vanlig dag med 3-4 plusgrader och plaskblöt vägbana. Efter en kort 70-sträcka förbi en bensinstation trycker jag i farthållaren och får omedelbart sladd på bilen. Efter att ha klarat av den första sladden och ett par rejäla retursladdar med ett nödrop kunde jag svälja hjärtat! På bara några hundra meter hade det blivit så fruktansvärt halt så 50-60 kph kändes för mycket trots dubbdäcken. I ca 5 km var det lika halt och lika plötsligt som halkan kom upphörde den på en sträcka av kanske 50-100 meter. Fyra personbilar och en lastbil hade smällt och jag kom fram samtidigt som brandkåren. Brandgubbarna som gick från bil till bil för att undersöka om det fanns skadade personer i bilarna kunde nätt och jämt ta sig fram gående på asfalten pga halkan. I stort sett var det enda gången den vintern (kanske till och med dom senaste 2-3 vintrarna) jag hade riktig nytta av dubbarna men gissa om jag var glad att jag hade dubbat när jag skulle häva sladdarna! För mig har det alltid varit självklart att välja dubbdäck. Fast jag bor i Göteborg! Jag har inte haft anledning att ändra uppfattning! Och jag vet att det är en dödssynd att köra med farthållare när det är halt! Per L |
|
|
kan det ha varit runt den 27-28 februari i år på 40:an?? Då åkte jag där med min lilla dieselkombi och det är inte ofta antispinnlampan börjar blinka i farter över 80 när man petar i farthållaren... så jag fick lilla hjärtstopp där med då kan man säga... det var på en sträcka vid en shell(?) mack, med vajerräcken både före och efter korsningen vill jag minnas.. Diesel-räsern |
|
|
Nej det var väg 156 mellan Landvetter flygplats och Skene straxt före Hyssna. Dagen kommer jag inte ihåg! Skall man tro på Aftonbladets test i år verkar det bästa friktionsdäcket vara bara något bättre än dom sämsta dubbdäcken! Som genomsnitt med Aftonbladets värderingar! Länk Per L |
|
|
jag är mycket intresserad i denna fråga eftersom det snart blir köp av vinterdäck (i samband med leverans av min nya bil). Jag vet helt enkelt inte om dubbat eller odubbat är bäst... tips? idéer? (Bor i Stockholm, och måste inte köra till jobbet) /bfg |
|
|
För min del blir det Hakka RSi eller X-ice....tar dom som blir billigast. /Lazze Länk |
|
|
De här med vinterdäck e en svår fråga....har jobbat som gummi gubbe i ett par år och då provat dom flesta däcken på marknaden. kör man 500-1000 mil vinter tid så duger det gott med regumeringar. bra grepp de första året och något försämrat andra. nere i södern...borde man igentligen köra på dubbat pga frosthalka ishalka medans man längre upp i norr har mer snö på vägarna, där funkar dubbfritt bra. oftast sätter man på dubbfritt i södrasverige för att dom e behagligare att åka på ljudvolym å sånt. men efter som man oftast bara har is på vägarna så blir de halt nått rent djävulskt med dubbfritt. Dom e ju som sagt gjorda för snö. |
|
|
Kör mycket i södra Sverige och har kört dubbat, friktion och sommardäck på vintern genom åren. För närvarande har jag friktionsdäck då nästan nya sådana följde med bilen men köper jag själv nya däck så blir det utan tvekan dubbat. Trots mer buller så är det detta som funkar bäst på fuktiga vägar som fryser på. ___ BMWCS #5157 |
|
|
Säger som jag sa till min polare igår. Vi snackade lite i telefon. Han svor då lite över att bilen han köpt behöver nya vinterdäck. Han började då tala sig varm för regumerat o så billiga som möjliga däck. Då blev jag lite förbannad upriktigt sagt och sa STOP: Du har en nyfödd grabb, 2 andra underbara kottar och en tjej som skall åka i bilen förutom dig. Du har lagt ut 150' på en fin säker bil och nu skall du snåla in några hundra på däcken. Skärp dig! Så idag hoppas jag han köper några vettiga dubbade däck. Som Per L säger, även om dubben eller bra nya däck bara behövs en gång per år så är de minst sagt guld värda då. Jaja, det var mina 2 cent. /R |
|
|
az: bra rutet! Speciellt på vintern kör jag bara med de bästa däcken, och dubbat. Vintertid behöver man precis allt grepp pengar kan köpa. Så snåla inte på däcken! |
|
| Dubbdäck känns egentligen löjligt de flesta vinterdagar i södra sverige. Men en morgon är det blixthalka när du ska till jobbet, eller du överraskas av blankis i en kurva eller vid en korsning. Då är det VÄLDIGT skönt att åka på dubbdäck. | |
|
Tycker att Sprängarn:s resonemang är mycket bra! Jag resonerar också så att i 99% av alla tillfällen jag kör på vintern behöver jag inte dubbdäck, MEN i den kvarvarande procenten är det kanske dubbarna som räddar livet på mig eller någon annan då det blir snuskigt halt när det blir "black ice"! I bästa fall kan dubbarnas extra grepp mot isen hjälpa åtminstone hjälpligt i sådana situationer... Jag kör dubbat trots att det bullrar lite mer! (desto större tillfredställelse att lägga på de tysta sommardäcken på våren!) ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har skickat e-post till Michelin. Vilket däck passar just mig (dubbfritt)? Kör bara stora vägar från Malmö i söder till Gävle i norr. X-Ice, Maxi Ice, Pilot Alpin el. Alpin. Det blir intressant att kolla svaret. |
|
|
Sprängarn säger precis det jag brukar säga till alla som undrar varför vi kör dubbfritt här i Åre... Men det beror mycket på vad du har för bil. En modern bil med ABS, ESP, ASR, ASC+T osv kan mycket väl ha dubbfritt men min gamla vinterhäck utan allt detta måste ha dubbat, annars är man rökt... "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Mestadels går det väl bra med dubbfritt, speciellt nu när jag har DSCIII. Men jag resonerar precis som Johan B, om dubbdäcken räddar mig en enda gång så räcker det som skäl för mig att köra dubbat. __ Bilen: Länk |
|
|
Varför skulle det vara bättre med dubbfritt på en bil med diverse elektroniska hjälpmedel än på en utan? Det är ju som att säga att en fyrhjulsdriven bil är säkrare på vintern än en tvåhjulsdriven. Tyvärr är det dock allt för många som anser det. |
|
|
Ztephan - det har väl ingen sagt? Däremot funkar ju en DSCIII bil + odubbat västenligt mycket bättre än en 10 eller 20 år gammal bil på samma däck... /bfg |
|
|
Vad jag främst tänkte på var Sörpans kommentar att en gammal bil kräver dubbdäck, men att ett nyare inte har samma krav. Tycker bara att filosofin att kompensera sämre däck med elektroniska hjälpmedel är en farlig tanke. Sedan vad han menar vet jag inte. |
|
|
En sommardäcksskodd Opel Ascona från 1974 och en sommardäcksskodd BMW 520 från 2004 är båda skräp på vintern, 30 år kan inte kompensera detta. Vinterdäck är ett måste... Kör själv dubbat. Lite ökat vägljud men det får man tåla. MVH, E38B12 |
|
| Inga elektroniska hjälpmedel kortar bromssträckan. Kom ihåg det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.