|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
.. vilka inställningar måste man göra på bilen? De kommer från en femserie och ska sitta på en E38.. | |
|
Hej ! Tycker överhuvudtaget inte att Du skall sätta dit hjul från en 5-serie. Förmodar att det är en E 39:a som Du åsyftar. I detta fallet handlar det om en rullomkrets som är ca 7% mindre än på en E 38:a. Det är till att börja med olagligt. Enligt mitt tycke ser det dessutom fult ut då hjulen inte fyller ut hjulhusen ordentligt. Nysse |
|
|
Du behöver inte göra några andra inställningar på bilen än att du ser till att ha samma rullomkrets på samtliga fyra hjul. Jag var en gång "tvungen" att förflytta mig ca 15km med E38 konfig i bak samt E32 konfig i fram på min E38. Gillades inte av ABS/DSC, fick omedelbart en tänd varningstriangel i huvudinstrumentet samt olika varningar i OBC. Kör inte med felaktig rullomkrets, för det första så är det inte lagligt att gå utanför den +/- 5%gräns som finns(i detta fall gör du det), för det andra så får du fler km på mätaren i onödan med allt vad det innebär. Mvh. Patric Min 740-E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
kommer hastighetsmätaren visa fel med mindre däckdiameter? |
|
|
Hastighetsmätaren visar ännu mer fel än vad den gör nu, dvs den kommer att visa en ännu högre hastighet än vad du egentligen kör. Med mindre rollomkrets än vad bilen är typad med så visar mätaren ett högre värde än det faktiska. Inte så mycket att fundera på eftersom det ändå är OK att köra med +-5% skillnad. Detta antyder ju att hstighetsmätaren generellt visar *minst* 5% för mycket från fabrik. |
|
| ASC:n lär få spel om du lägger på fel dimension. Har hört både om bilar som inte påverkats alls och bilar som knappt gått att köra utan att koppla ur ASC:n. | |
| Såg just att PJ skrivit något likande. Sorry för ekot. :) | |
Ras.mus |
Det är alltså ingen fara att köra med mindre rullomkrets! Du riskerar böter förstås men så länge alla fyra hjulen har samma rullomkrets så påverkas inte asc. Så att asc ballar ur när man har mindre hjul är nog något som folk har "hört" av någon, ingen som själv upplevt det... Men har du olika stora fram/bak kan asc tro att du sladdar med hjulen och då griper systemet in. |
Svärd |
ASCn griper in när ett hjul snurrar fortare än ett annat, vilket ett mindre gör hela tiden. Därför griper den in. Blir antagligen samma sak fast med det större när du bromsar. Det rullar långsammare och ABSen försöker fixa till det. ///Martin |
Ras.mus |
Svärd... Om ett hjul snurrar fortare än dom andra så måste det hjulet oxå vara mindre va? Men om man har 4 lika stora (fast för små) vilket snurrar då fortare än dom andra?? hrmm... |
|
Svärd/Rasmus Kan det inte vara så att ASC´n även tar hänsyn till motorvarvtal/hastighet? Det skulle ju i såna fall kunna förklara felindikationer även om alla hjul är lika stora. Det var bara en tanke ,kanske någon här som vet? Mvh Janne |
|
Ras.mus |
Men snälla nån!!! Hur vet bilen vilken hastighet den har?? Är det någon sorts magisk sensor som känner av den? Nej, den mäter hur fort hjulen rullar och sen antar den att hjulen är original. Alltså, är hjulen mindre så "tror" bara bilen att den går fortare än den gör, inget annat. |
|
Jag vet som sagt inte hur det ligger till, men om man rent teoretiskt antar att bilens hastighet mäts på växelådans utgående axel eller alternativt i slutväxeln(vilket för övrigt känns troligt) . Så kan ju varje hjuls hastighet/varvtal jämföras med bilens och dessutom även med de andra hjulen. Vore kul om någon som vet hur det ligger till kunde svara. Mvh Janne |
|
Ras.mus |
Det enda du kan mäta är hur fort hjulen snurrar i förhållande till motor/växellåda/axel/slutväxel osv... Därför, om hjulen bara är lika stora allihop så märker inte bilen någon skillnad! Så, HASTIGHETEN på någon del av bilen går INTE att mäta. Däremot kan man mäta varvtal på alla dessa komponenter. Och om bara alla fyra hjulen är lika stora så skiljer sig inte varvtalen... Förutsatt att man inte svänger eller sladdar, då skliljer de sig. Men detta gör det oavsett hjulomkrets! Alltså, asc ballar ur ENDAST om man har 4 hjul med olika storlek sinsemellan. Eller förstås om man har väldigt väldigt väldigt små hjul och svänger skarpt... |
|
Det ras.mus säger stämmer ju! Dvs. Hastigheten mäts på utgående axel i bakaxeln, vilket betyder att ett mindre hjul snurrar snabbare vilket gör att mätare visar tex 100km/h fast bilen rör sig 90km/h typ... Sätter du på större hjul blir det ju då att bilen rör sig fortare än vad mätaren visar = risk för fortkörningsböter :-) ASC:n bryr sig inte om du har lika stora hjul runt om. Tror t.o.m. den accepterar någon enstaka procent i skillnad men absolut inte 7% som var på tal tidigare i tråden... Hoppas det klarnar nu =) Diesel-räsern |
|
|
ABS/ASC+T:s "slutvärden" mäts ENDAST av kransarna på spindlarna/drivknutarna(bak) och dess sensorer! Är kransarna dåliga, vilket de oftast är baktill, så ballar ASC+T:n ur först! ABS:en klarar något mer inexakta värden! Huvudsaken är att allt snurrar lika fort. Dock med visst förbehåll, för ASC+T:n KAN indikera hjulspinn om det går "för fort". Den har en varvtalsbegränsare även på motorn, som registrerar kraftuttag kontra hastighet/rullhastighet på resp. hjul, så det går inte att ha FÖR små hjul på bilen! Man skall inte ha mindre än 225/60-15 eller 205/65-15! (står på en lapp i dörrgången, vänster framdörr!) BMW - Liebe auf den ersten blick... |
|
Svärd |
Ras.mus: Som jag skrev så snurrar DET mindre hjulet fortare än de andra. Har du fyra lika stora hjul så snurrar de givetvis lika fort, men det har jag aldrig skrivit något om. Givetvis menar jag de övriga tre som snurrar långsammare när man bromsar med ett mindre hjul. Men med samma omkrets på alla fyra hjul så vet ju inte bilen att de inte rullar lika långt på ett varv som fyra mindre. ///Martin |
Ras.mus |
Okej, men då är vi ju överens... Inläggets fråga var ju om det händer något när alla fyra hjulen byts, därför jag tycker det är konstigt med snack om ASC-problem... Men det som faktiskt kan hända är t.ex. i en skarp sväng. Då går ju ytterhjulen fortare. och ju mindre hjul man har desto fler varv/minut måste ytterhjulen göra. Och är då bilen inställd på en viss dimension så blir det problem när man har allt för små hjul. Dock tror jag dessa marginaler är väl tilltagna. De ska ju klara av minst 5% som lagen säger, dessutom lite slitage på det. |
Svärd |
Nej svaret jag skrev angående ASCn var väl närmast till liste. Ännu mer off topic, men om man har en iX så är det också ett måste att alla hjul är lika stora och lika slitna annars dödar man ju lamelldiffarna som sitter i bilen, men det problemet lär man ju inte dyka på hos en 7-serie... ///Martin |
|
Tar upp en gammal tråd.. Hur påverkas automatlådan växling när man har 215 55 16 på en e38 och Det skall ju vara 215 65 16? kan den bli lite ryckig av detta eller? /Hille |
|
|
Det blir ingen skillnad på växlingarna pga den annorlunda däckdimensionen det innebär... Håller sig 215/55-16" inom 5% gränsen då? tvivlar på det.. En liten korrigering till KRAFTWERK, är alla 4 hjulen lika stora med samma rullomkrets så märker inget system i bilen något. Eftersom framhjulen med sina sensorer snurrar lika fort som bakhjulen gör med sina sensorer, så blir det ju ingen differens och då heller inga felmeddelanden.. Det som möjligtvis skulle kunna vara FÖR små hjul på en bil, är när underredet tar i backen. Men ASC:n osv skulle fortfarande inte märka något, om hjulen är lika stora! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.