AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.135

slutväxel på Z3 ?

Sida 1 av 2
Innan jag spinner vidare på tanken med denna tråd: någon som vet vad det är för orginal utväxling på Z3 ( 2.8 Coupe) ?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Har inte Emm diskuterat det i några trådar angående hans projekt?? Iofs på en M bil...

Men Du har väl en manual??

/Caspar
Länk
njaaa. kanske på M forumet? Men vad sitter det original på min och på M ?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Nejdå inte M forumet.. Där håller jag aldrig till M har 3,15:1 orginal enligt Emm, se länk Länk

Tolkar jag ETK rätt så finns det slutväxlar på 2,93:1 3,15:1 3,91:1 och 4:10 orginal till 2,8an... Se Länk

/Caspar
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Den länken var till en Roadtser, så till Din bil (99/03 har jag för mig att Din är ifrån) fanns följande Länk

Dvs 3,15:1 eller 4,10:1

4,10:1 låter som en väldigt amerikaniserad variant.. som ger en toppfart under 200... Jag kan ha fel, vet ej vad Du har för utvexling på lådan..

/Caspar
Länk
3,15:1 har 2.8:an med manuell låda
4,10:1 har 2,8:an med automat låda

M:en har även den 3,15:1 som standard

M:en & 2,8:an har även samma växellåda med samma utväxling

/Manuel

-- Jage nicht.........was Du nicht töten kannst! =) --
perfekt Mani: bra timing för det är just till dig jag hade några frågor om detta :-)
Då utgår jag ifrån att M och 2.8 jar samma slutväxel, alltså : det som går på Emm:s bil borde även funka på min?

Mina frågor gäller egentligen: vilka nackdelar och risker finns det rent mekaniskt med att byta från 3.15:1 till 3.46:1 ?
och rent ekonomist så måste det ju betyda att bränsleförbrukningen ökar, eller hur? blir det markant skillnad?

P.s Manuel: jag såg en bekant 316 på börsen :-)
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
M:en har lamelldiff å 2,8:an har en torsendiff men det är som sagt samma utväxling
Lillen: vad är skillnaden mellan dessa två typer ? är dem kompatibla med varandra?
Manuel: Skulle MH-GTR 3:46:1 som går in på en M passa på min oxå?
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
En lamelldiff är alltid lite "låst" beror på hur mycket förspänningen det är på lamellerna.Om man försöker snurra bakhjulen i olika riktningar kan det tillexempelkrävas en kraft av 70nm innan lamellerna "slirar" En torsendiff är inte låst utan låser sig av ingåendeaxelsvridmoment å skickar kraften till det hjul som har bäst fäste.Om du hissar upp din bil å vrider på bakhjulen så kommer hjulen snurra åt olika håll även att du har "diffbroms" på din bil.
Vet ej om Mdiffen passar "bolton" men har svårt att tro det då drivaxlar å kardan skilljer sig åt mellan modellerna.
OK. då fattar jag. har detta att göra med att M har ingen antispinn ? ( i alla fall inte innan S54 modellerna tror jag)
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Har inte med antispinn ågöra.

antispinn kom när dom byte motorstyrenhet/abssystem i och med S54motorns utveckling.

Din 2,8 har ett mer avancerat styrsystem/abs än den tidiga M-modellen till exempel.
vem kunde tro det ? :-)

off topic: har du både M Coupe och 2.8 Coupe? är det vinterbil -sommarbil konceptet?
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Jepp har båda :)) men kör Au** som tjänstebil året runt.
Min M coupe hittar du på rejsa.nu under våra banåkarbilar.
jannez3 heter jag där och bilen är grön
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Lillen: Jaha, så Du är Janne!! Kul att Du hittat hit. Snygg färg på bilen också!! Båda mina Z'or är/var BostonGröna.

Har kollat in Din bil och Dina triumfer & missöden med den en hel del på Rejsa.nu och Du är definitivt en av inspirationskällorna till att M'en numera nosar på banan..

/Caspar
Länk
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Tack å bock Casper men jag har varit här sedan 01 har bara inte varit så aktiv.
Ja ut på bana med bilen bara å ge den vad den tål ;) bilar håller för långt mer än man vågar tro.
nice! får man fråga vad är det för svänghjul du hade?kör du med orginal utväxlingen? en annan av förarna på rejsa .nu verkade bekant. Mark W måste väl vara Emm här på forumet? han har väl 3,46:1 från MH-GTR på sin?
Z3c 4 ever!: Som Janne redan har skrivit så är det olika varianter på differential spärren på M:en & 2,8:an.
Det man gör för att få M:ens slutväxeln att passa på en 2,8:a är att flytta över drivflänsarna från den befintliga till den nya från M modellen.
Något som är lite kul är att det sitter delar i dessa slutväxlar som tom. återfinns i gamla 3.0 och 1500-2000 modellerna =)

/Manuel

Ps. Jag bygger själv inte ihop slutväxlarna utan beställer dem färdiga från en leverantör.
Visst kan jag endast beställa kronhjul & pinjong, men räknar man sedan den totala arbetskostnaden inkl. material så kommer man ändå inte under vad en komplett enhet kostar.
Manuel: tack för förklaringen.
Li
107
Lillen
BMW Z3 M coupe
BMW Z3 2,8 coupe
Det är faktiskt Manuel som ritat svänghjulet å det funkar bra.

OFF TOPIC

Manuel har du fått någon info om mina Kammar ännu???
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Mer OFF-Topic

Manuel har Du någon sammanställning på vilka grejer Du har i Ditt sortiment till en Z3M?? Det låter på alla som om det finns mycket godis hos Er, både egentillverkat och inköpt av underlev.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.