|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar vilket fälgrengöringsmedel som passar bäst till ett par 17-tummare. Vilket märke ska man använda? | |
|
Jag använder Sonax X-streme fälgrengöring som funkar klockrent. Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Har testat en hel del olika och precis som för Micke är Sonax Extreme min favorit! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Utav de rengöringsmedlena som jag testat, är Sonax och Eagle1 (tillhör Valvoline och köps där Valvolineoljorna säljs) de bästa. Om de är bäst vet jag inte, bara att de är bra...! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
BMWs fälgrengöring är ypperlig. Har för mig att det är Sonax som tillverkar den. Rätta mig... /// Olof Länk |
|
|
Turtle extreme fälgrent är en favorit hos mig. Sonax pro och Bmw fälgrent känns som samma produkt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
bustorp |
Just till 17-tummare är nog Sonax bäst men Hagmans är inte dåligt heller....:) BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Prova gärna med de uppräknade medeln och skölj av, tag sedan Biltemas gula (numera vita) 1-liters extremt privärda fälgrengöring och skölj igen och ni skall se hur mycket som stannade kvar första gången...)) I stort sett alla medeln bygger på en kraftigt alkalisk eller sur vätska, t.ex utspädd fosforsyra som löser upp bromsdamm och även lite feta beläggningar och vanligt vägsmuts. Biltemas medel innehåller en sällsynt lyckad mix, verkar även mera koncentrerad än de flesta andra och bör därför sköljas bort i tid. Men den fungerar extremt bra, en av de mest köpvärda Biltemaprodukterna faktiskt. FP |
|
|
Tur man har Biltema nästgårds då. Tar nog bara nån/några timmar o besöka närmsta ;) Köpte CRC:s fälgrengöring senast för o testa. Annars är Sonax Fälgrengöring en favorit. Kan meddela att folk på jobbet undrade om jag hade köpt nya fälgar efter en "tur med CRC" ;) /Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Jag har tidigare inte behövt använda mig av fälgrengöring, utan bara tvättat fälgarna (alltför…?) ofta med bara avfettning. I våras ”råkade” jag bli ägare till en Audi A6 4,2-2000, med 22 000 mil på mätaren. Bilen är en fd leasingbil som bara sett automattvättar, och vinter- och sommardäcken har flyttats mellan 17” originalfälgarna. De var inte vackra, så efter ett ”vanligt” försök med avfettning köpte jag Biltemas fälgrengöring. Jag trodde aldrig att de skulle bli så rent, jag är riktigt imponerad. Har inte provat något annat medel, men ska nog köpa Sonax bara för att jämföra. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Biltemas fälgrengöring verkar nästan vara en höjdare ;-) Ang. Sonax så gäller det att vänta på "indikatorn" så att medlet blir rött. Annars gör det ingen större nytta. Det får ej heller vara blött från början. Då försämras effekten avsevärt. Men det är ju som med t.ex. avfettning. Direkt på "torr" bil, nerifrån. /Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Lahega moment 46 Fälgrengöring Den absolut bästa produkten jag har prövat. Skiten bara rinner av. Diskborsten behövs inte. //Player |
|
|
Var precis inne på biltema.se och kollade priset på deras fälgrengöring, 35 spänn för en liter är rena fyndet om det är så bra som det påstås här! Blir helt enkelt att köpa på sig några flaskor för att testa så fort ett biltema syns till! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
När bytte biltema leverantör av fälgrent? Sist jag använde deras fälgrengöring (cirka 2 år sedan) resulterade det i lacksläpp och skador på fälgarna (de blev aldrig sig själva igen). Sonax X-treme är tills vidare min favorit. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Kalle: Låter inte så kul, inväntar svar här innan jag köper någon fälgrent därifrån. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Använder Sonax nu på mina BBS men nya hjul är beställda och frågan är: vågar man använda så starka medel som Sonax på fälgar med polerad kant och split skruvar? /Johan Min bil: Länk |
|
|
Använder åxå Biltemas fälgrengöring. Funkar kanon - lacksläpp???? - bara spreja på, vänta ett par minuter o spola av... Har 2 st E30 med BBS x-eker = hopplöst att hålla snygga utan fälgrengöring. Biltemas blandning är klart billigast o bäst. Johan99: Har funkat utmärkt även på mina OZ med bred polerad kant som jag har på min E39=) /Magnus Regn är ju inte så roligt... |
|
|
Och på t.ex Rondell 58:or med likaledes bred polerad kant. Fordar, Passat och Golf är andra modeller som jag använder det på, lacksläpp måste bero på nåt annat. Köpte Sonax och CRC fälgrengöring för test för nåt halvår sen, och gjorde först en behandling (spraya på, spola av) med dessa. Blev bara halvrent, tog sedan Biltema på de redan spolade fälgarna, då lossade skiten nästan helt, behövde bara gnida lätt med svamp och schampo efteråt. FP |
|
|
Låter onekligen som biltemas fälgrent är VÄLDIGT aggressivt, hur bra de sen är för fälgar i längden kan man ju ifrågasätta. Fälgar rent generellt är en ganska ordentlig investering att iaf jag hade passat mig för att använda för aggressiva produkter. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Ja så tänker jag också. Mina nya hjul kostar ca 50000:- i Sverige och man har ju ingen lust att förstöra dem pga av för starka medel :( /Johan Min bil: Länk |
|
|
Jepp, låter som en sund inställning iofs. För mig har det funkat utmärkt, jag sköljer dock alltid med vatten innan och låter sedan medlet verka en kort stund och sköljer igen alternativt blåser av med högtryckaren. Att lägga på det torrt har jag aldrig testat, känns lite fel, sen tror jag skillnaden på mindre "aggressiva" medel är att de måste verka längre, med risk för att de torkar/etsar fast. Jag har gjort denna erfarenhet bl.a med s.k. naturavfettning med katastrofalt resultat. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.