AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.993

Vilka däck kommer standard på bilen?

Sida 2 av 2
bf
305
bfg
M3 SMG -02
input på de fyra däcken någon?

/bfg
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nokian H4 är ett riktigt bra däck, men det är ett dubbdäck (med fyrkantiga dubb).
Även WR anses väl vara ett bra dubbfritt däck.

Både Dunlop och Michelindäcken är gamla konstruktioner som inte har rosat marknaden precis...

Dvs. om jag skulle välja något av ovanstående däck, skulle jag välja något av Nokian-däcken, trots att de är dyrare!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Enligt min erfarenhet är Michelindäcket de vassare i listan.
Jag tycker dock de är minst sagt absurt att de skall behöva kosta 20-22 kkr för en uppsättning vinterdäck.

Replikor på stjärneker 44 kostar runt 6000 kr för 4st , och om vi väljer SP WINTER SPORT M3 i dimensionen 225/45/17 så kostar de 1505 kr st på däckonline. Sen tillkommer montering runt 100 kr hjulet. Dvs 12500 kr istället för 20 000 kr.

Jag är helt och hållet för Bmw orginal, jag kör själv på 135M på sommarhalvåret. Men på vintern när de grusas och saltas och snöas så finns det enligt min erfarenhet inga alu-fälgar som tål detta. De blir mer eller mindre trista i finishen redan efter 2 säsonger.

Tycker du att prisskillnaden kan kvitta så är valet lätt, men jag tycker att man kan ha roligare för 7000 kr.

Det finns för övrigt några bra tester på Länk där de testar både dubbade och odubbade vinterdäck.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
bf
305
bfg
M3 SMG -02
För min del är det ju som sagt en firmabil med leasing så enda anledningen jag köpte vinterdäcken med bilen var att slippa lägga ut nåt själv på dem... men jag är rätt nervös nu för att dunlop däcken inte duger... får se om man lägger emellan en slant för att få michelin pjucken...

/bfg
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Nån som vet vad en Stjärneker-44 kostar orginal?

/bfg
Jag har för mig att de kostar 3700 kr/st

Länk
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
bfg: när jag köpte min 993 satt Dunlop Winter Sport M2 på den bilen. Det här var förvisso rätt sent på vintersäsongen och det var definitivt isfritt, dessutom körde jag riktigt försiktigt. Upplevde inte däcken som sämre än de andra friktionsdäck jag tidigare haft. På torr asfalt när vädret blev varmare upplevde jag dem dock som något svajiga, med en tendens att knycka till i bak på bilen efter hårdare kurvtagningar. Dimension 17". Dock går utvecklingen framåt i rasande takt, varje årstest på vinterdäck brukar ge seger till de nyaste varianterna. Om du känner dig minsta tveksam skulle jag nog råda dig att satsa på de nyare däcken. Jag håller själv på att välja vinterdäck till min 320i som förhoppningsvis kommer v51 (precis innan jul, jo, jag är ju säkert ensam om att tjata på BMW då...) och det blir antagligen 16" alufälg. Jag tror även att det blir dubbat. Jag har beställt min bil utan vinterhjul vilket inte är ovanligt, såvitt jag förstod, även för leasingbilar. Detta gör ju förstås att det finns andra möjligheter för att hitta vinterdäck...

mvh
Anders
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Fan det här är ju svårare än att välja bil...

På ena sidan har vi Wendtan med flera på forumen som säger att t ex Michelin Pilot Alpin funkar jättebra, på andra sidan Aftonbladet m fl som kallar dem för "värdelösa autobahndäck".

Sen kryddar vi med lite osäkerhet kring dubb vs friktion och så är osäkerheten total...

Det som slår mig om dvs tidningstester är ju att t ex Blizzak som för nåt år sen var världens bästa vinterdäck plötsligt klassas som skräp... hur fan hänger detta ihop?

Hjälp! Kan inte välja...

/bfg
Bfg: Räkna dom gångerna aftonbladet har kommit med tvivelaktiga uppgifter och de gånger jag faktiskt haft fel på detta forumet och dra dina egna slutsatser :)

Vilket däckstest syftar du på? detta: Länk

eller något äldre?
Satsa annars på Michelin X-ice eller Nokian WR
Jag har kört en hel del på föregångaren (Maxi-ice) till x-ice och de är ett av de bästa dubbfria däck jag kört på.

Länk
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Det är ju det jag menar Wendtan... eftersom Blizzak var så underbart några år sen kan ju inte den eller nån av de många nya som kommit sen dess vara sämre eller hur?

visst går utvecklingen framåt, men det känns som om diverse tester (och aftonbladet framförallt) överdriver skillnaderna mellan däcken.

Just nu tror jag på att följa ditt högst respekterade förslag och tjacka Michelin Pilot Alpin 2...

/bfg
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Det var det här mini testet jag refererade till Länk , där de jämför Nokian H4 och Michelin PA2 där Collin säger "köregenskaperna är en total katastrof".

/bfg
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Nu säger säljaren att det finns Odubbade hakka 4 däck också - nån som hört talas om det? Kan det vara ett vettigt val?

/bfg
Är en djungel det där med däcken... Jag själv kommer köra just Dunlop M2 i vinter så jag kan ju tyvärr inte säga nåt om dem än :/

/Johan

Min bil: Länk

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Jag vidhåller starkt att nyare däckskonstruktioner oftast får bättre betyg än ett eller ett par år gamla konstruktioner (källa svenska AMS). Detta betyder därmed inte att en 2 år gammal däckskonstruktion är kass! MEN - är du minsta tveksam och har råd med de dyrare/nyare däcken - varför inte ta dem?

Den dag då det är isfläckar och du har dubb - ja, då är det värt att du stod ut med det extra ljudet från dubbarna. Jag köper dubbat, den här gången, efter att ha kört odubbat på de senaste 3 bilarna. Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig :)

mvh
Anders
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag kör på Nokiandäcken. Hakka4 och dom har gjort jobbet med bravur.
bf
305
bfg
M3 SMG -02
Tjena,

Äntligen klargörande från BMW - deras prislista hade helt enkelt ett fel i sig - däcken som refererades som Nokian H4 odubbat var i själva verket Nokian RSi.

Så nu har jag beställt en omgång RSi däck på typ 44 fälg!

/bfg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.