|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kanske en fråga jag skall ställa till min säljare men jag undrar om ni vet vilka däck (alltså märke och modell) som följer med standard på nya BMW? Min bil blir (föds nästa vecka) en 330i med M-sport II och följande fälgar: Sommar - BMWlättmetallfälg Dubbeleker 135M, med olika däck fram bak; fram 8 J x 18 tum, däck 225/40 R 18, bak 8,5 J x 18 tum, däck 255/35 R 18. Vinterdäck (odubbade är enda spec:en jag vet om) - BMWlättmetallfälg Stjärneker 44, 8 J x 17 tum, däck 225/45 R 17. nån som vet? /bfg | |
|
Fabrikat och modell kan variera! Continental, Dunlop, Good Year, Michelin, Bridgestone, Pirelli, är väl de vanligaste! Har även sett Sumitsumo (stavningen?) på en fabriksny 330i med sportpaketet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
bfg: När jag köpte(på BMW)mina vinterdäck 225/45-17 så fanns det satte de på Pirelli |
|
|
Som Johan säger så varierar detta, man kan som kund faktiskt påverka detta vid köpet. Continental och Michelin dominerar på BMW, Bridgestone RFT däck var väldigt vanliga i början på E60. Om de lägger på Sumitomo på en ny 330i måste det ses som en riktig nitlott, detta däck är väl ansett att vara ett riktigt lågbudget däck jämfört med Michelin PS2 eller Potenza S03. Vet att DinBil fick rätt mycket stryk av pressen förra vintern då de krängde odubbade Hankook på nya Audi Quattro som placerat sig sist i många vintertester. Kanske trodde de att 4-hjulsdriften skulle kompensera för de sämre däcken :-) mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
hmm.. blir ett snabbt och hårt samtal till säljaren imorrn då! Vad skall man fråga efter för däck? Vill ju absolut inte att vinterdäcken (eller sommardäcken för den delen) skall blir nån lågbudget variant!! /bfg |
|
|
Min gissning blir Michelin pilot sport 2, eller Dunlop Sportmaxx. Man brukar få välja mellan dessa 2 fabrikat när man köper dessa fälgar inkl däck från Bmw. Jag har dessutom sett ett flertal demobilar emd den konfigurationen och dessa däcksuppsättningar. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag rekommenderar att du ser till att få Michelin PS2 till sommardäcken iaf. MVH / Jacob |
|
|
Bfg: Om du får välja däck, välj Michelin PS2 på 135M och Nokian Hakkapelita 4 eller Michelin Pilot Alpin. Då har du bland de bästa du kan få därute. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan - nokian hakkapelita 4 är dock dubbat, vad jag vet blir det odubbat... Vad är bästa däck då? Tror personligen att odubbat fungerar bättre för mig kring stockholmsområdet... har jag fel? /bfg |
|
|
De har du säkert rätt i. Jag kör själv odubbat på min 330. Michelin Pilot Alpin PA2 Dunlop SP WINTER SPORT M3 GoodYear EAGLE ULTRA GRIP GW-3 Continental WinterContact TS 790 Är alla VÄLDIGT bra friktionsdäck. Jag har väldigt god erfarenhet av Michelins friktionsdäck. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tjena, pratade med säljaren idag och min älskling föddes i måndags! Prel. lev. v47... iaf på sommardäcken sitter det michelin pilot sport, men på vinterdäcken blir det tydligen dunlop vinter sport m2... nån som har erfarenhet av de däcken? Vad skiljer mot m3 eller michelin pilot alpin? De ville ha 2-3000:- till för michelin däcken (och eftersom finansieringen och leasingen redan är fixad vet jag inte om det är värt att ändra nu)... Hjälp! /bfg |
|
|
Johan, Menar du att du sett en 330 som utrustats med Sumitomo !!? Har haft dom däcken på min första bmw (225/40-18), och maken till sämre däck får man leta efter. Stenhårda, dåligt fäste på torrt. Livsfarligt fäste på blött. Till råga på allt ett mycket högt vägljud... Visserligen kanske dom gör både dåliga och mindre bra däck, men jag har svårt att tro att dom gör ett "tillräckligt bra" däck måste jag säga. |
|
|
Anders: Jag har också bara hört svärord om dessa däck. Verkar konstigt att bmw skulle montera dessa orginal. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| När man beställer en ny BMW kan man välja vad som helst i utrustningsväg och hur mycket som helst. En sak får man inte välja och det är däck. Två gånger har jag fått skräpdäck. Nästa bil jag beställer ska jag ställa som krav för affären att jag får välja däckfabrikat. | |
|
Alla vinterdäck som har ordet "sport" inbakat i namnet är egentligen ren skit för svenskt vinterbruk. De ser tuffa ut och funkar finfint på torr och blöt asfalt men så fort is och snö kommer så är de mer eller mindre värdelösa jämfört med riktiga vinterdäck. Min fasta ståndpunkt är att inget slår dubbade vinterdäck normal dimension. För 330 är det svårt att finna bra däck då 16" eller 17" krävs. På min Jagga sitter det dubbade Nokian Hakkapellitta i dimension 225/60-16. Lite för breda men det funkar hyfsat eftersom det är en tung bil som skänker högt marktryck/ytenhet ändå. Att dubbdäck är bäst baserar jag på att de är helt ovärderliga när den förädiska frosthalkan slår till. Det enda som biter. Om dubbarna kan rädda mig från att krocka i blixthalka så står jag ut med ökat buller och att det inte går att köra i 300 knutar med dem... |
|
|
Klart det går att specificera, man får vara mer vaken bara... Pratade som sagt med säljaren nu som sa att det de offerterade var dunlop winter sport m2 på typ44 17" fälg för 18500:- medans om jag ville ha michelin pilot alpin på samma fälg skulle vara 21000:- Skulle ha frågat om detta från början bara... Det konstiga är snarare att det inte specificeras på offerten - för där står det bara "odubbade". /bfg |
|
| Jörgen L: Det går säkert att välja men det kostar. BMW gör som alla andra biltillverkare och köper upp stora kvantieter av specifika dimensioner av de stora däcktillverkarna. Vilket däck som väljs beror på priset. Olika däcktillverkare har olika bra priser beroende på dimension. Sedan heter det att däcken är valda med BMW:s krav på säkerhet och prestanda... | |
|
iaf - innan tråden spårar ut - nån som har erfarenheter av dunlop winter sport m2, jämfört med m3 och michelin pilot alpin? /bfg |
|
|
Anders, jepp! Tror att det var en 330i (hade inget emblem på bakluckan och jag kollade inte så noga i övrigt), men den hade i alla fall sportpaket II och 17- eller 18" bmw-originalfälgarna (kommer inte ihåg så här i efterhand). Var för ca ett halvår sedan och bilen var helt ny. Jag reagerade också på detta med däcken då Sumitomo inte brukar vara sådana däck man i första hand förknippar med prestandadäck, men jag frågade inte något om det... Det är väl Dunlop som äger Sumitomo!? Jag har iofs inte sett några fler BMW med dessa däck (varken nya eller begagnade bilar) så det kanske hör till ovanligheterna! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Märkligt... Jag skulle bli vansinnig om jag fick dom puckarna på en ny bmw ! :)) |
|
|
På typ 44 fälgen har jag fått välja mellan följande: 225/45 17 Dunlop SP winter sport M2 för 18575:- 225/45 17 Nokian WR för 20615:- 225/45 17 Michelin pilot Alpin 2 XL för 21200:- 225/45 17 Nokian H4 XL för 22650:- Just nu är det dunlop däcken som är valda (tänkte inte på att specificera däck vid beställningen). Är det värt för mig att lägga emellan 2625:- personligen för att få Michelin däcken?? /bfg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.