AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
10.785

Jag har inte något fahrzeugbrief vad ska jag göra?

Sida 2 av 4
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Låter som att du har köpt bil hos någon skum "vimpelhandlare", har du verkligen gått igenom importguiden? Enligt det sista inlägget, verkas säljaren slignra sig rätt rejält och jag skulle påstå att chansen att få briefet av honom är noll.

Fick du något kvitto? (vad för kvitto?), har du varit med själv vid Zulassungställe eller "skötte han själv det"?(störe risk för stulen bil om den inte kontrolleras ordentligt av Zulassung)

Det finns ändå alternativ: (beror på hur mycket pengar det rör sig om)

1. Kontakta någon motsvarighet till konsumentverket i Tyskland (o bli bilimportjuridikexpert på köpet), det måste finnas något regelsystem för sånt här...

2. Om du känner "rätt folk" åker ni ned ett par stycken, plockar han t.ex. när han ska stänga butiken, sätter han i bilen, trycker upp en 357:a i pannan på han o ber han ringa efter briefet... har han inget brief då, kräv tillbaks cashen o dra!

Annars ser det rätt kört ut...

///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag vet inte om man skall svänga sig med magnum-pistoler och hot eftersom du inte har någon aning om vad det är för stolle, och risken att du åker dit ännu mer är större. Avvakta en bit in i nästa vecka är nog det bästa du kan göra just nu.

Är du helt säker på att du inte kommer få ditt brief så får man börja tänka på hur man kan lösa situationen. Oavsett vad man då väljer är chansen liten att du får din bil eller dina pengar.

Att vara på säljaren och verkligen se till att han skickar briefet är det bästa du kan göra just nu. Men inget brief nästa vecka så kan du räkna med att du aldrig kommmer att få se det där briefet.
li
1.959
liste
535i -89
Det jag ställer mig lite frågande till är hur briefet kan vara hos handlaren i Rom. Om bilen är exporterad från Italien till Tyskland så ska det ju ha skapats ett brief i tyskland och det bör den som importerade bilen från italien knappast ha skickat tillbaka till den italienska handlaren. Nej, det luktar tyvärr rätt skumt...

Det jag spontant tycker att du ska göra är att försöka kontakta handlaren i Italien och kolla om allt verkligen är som det ska. Och sen "take it from there". Även om det verkar skumt så KAN ju allting ordna sig för dig, så måla inte fan på väggen än. Var dock beredd på att medel-italienaren inte är särskilt bra på engelska eller tyska, så du kan ha lite svårt att göra dig förstådd.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag tror att risken att du blivit toklurad är ganska liten. det finns bättre sätt att luras i så fall. men om säljaren är oseriös kan det ta från en vecka till hur lång tid som helst innan du får briefet. och om du inte sett briefet, hur vet du då vad du har köpt? du har ju ingen aning om årsmodell eller ens om bilen är möjlig att registrera i sverige?
tänk på att vara korrekt men övertydlig när du pratar med tysken, så du inte skäller och bråkar i onödan. det kommer inget gott ut av det. faxa till honom att om inte briefet bevisligen är skickat en viss dag så kontaktar du advokat eller det tyska konsumentverket (som är skyldiga att hjälpa dig).
hoppas bara att MÅNGA läser det här inlägget, och inte gör om samma misstag....

mh Johan
Det finns väl inget tyskt regbevis för bilen har väl inte blivit regad i tyskland ,finns mycket bilar till salu i tyskland som har ett italinskt regbevis då dom inte har blivit registerade där.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
kan vara italiensk bil med "lånade" tyska plåtar!

men som sagt... hoppas på det bästa!

4 Cylindrar är 2 för lite!
dansguru
jag blir bara så ledsen när jag hör detta. skulle jag inte få briefet skickad till mej inom en vecka så skulle jag åka ner och leta upp säljaren och handla efter instinkt.
Ni som kan det är med import, om säljaren nu har Briefet, finns det då någon anledning för honom att inte skicka med det när han säljer bilen ??

Henrik
li
1.959
liste
535i -89
Enda anledningen är i princip att han tänker blåsa köparen, tyvärr. Den som har briefer äger bilen...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Henrik72: Möjligheten finns ju att han t.ex har för avsikt att anmäla bilen stulen för att få försäkringspengar...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jag tror jag vet vilken firma det handlar om, den hette Svezia Car förut men lades ner (efter lite suspekta affärer) o startades upp med ett nytt namn så vitt jag förstår. Tror förra firmatecknaren hette Tania Lapac. Så fort du fått ditt italienska brief så ska du nog inte handla mer av den firman. Ursäkta om jag skrämde upp dig nu....
Förmodeligen är det nog ingen fara men du får nog ta och agera ganska omgående om du ska ha en chans o få allt i ordning. Ju längre tiden går, ju mindre chans har du o få briefet
Evol-79
Rolex:
Känner du killen (Avbytaren) som har trassel med briefet eller hur kan du veta vilken firma det rör sig om?
Den heter inte Svezia Car i alla fall, mer kan jag inte säga förrän jag vet att jag har blivit lurad.

Jesperado,

Vill inte försäkringsbolaget att man uppvisar nycklar på bilen man anmäler stulen ? Eller är det bara att visa upp vilka BWW nycklar som helst ?

Avbrytaren,
För att undvika att säljaren anmäler bilen stulen i Tyskland/Italien, hota med att du kommer att skicka ett fax till polismyndigheten/försäkringsbolag där du förklarar att du köpt bilen men inte fått ngt Brief samt bifoga köpevatalet. Detta borde väl få säljaren att dra sig för att anmäla bilen stulen ?

Försäkringsbolagen borde vara sugna på denna information kan jag tänka mig !

Henrik

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Henrik72: Jag vet faktiskt inte, det vara bara en spekulation på ett tänkbart scenario. Men nycklar går ju alltid att reproducera...

Jeppe

Rolex du hade rätt. Jag fick registreringsbeviset idag på kuvertet stod det att det var skickat från svezia car. Det var ett italienskt registreringsbevis, men en del av beviset saknas. Den del där alla tekniska detaljer står, den har jag inte vad kan detta betyda när jag ska besikta bilen? Jag har som sagt själva registeringsbeviset kommer det att räcka på besiktningen.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej. Båda delarna i original krävs. Det finns ett undantag, och det är om du har vidimerade kopior och en avräknad numrerad ägardel...

Jeppe

Har avbokat tiden i morgon och ringt försäljaren i Tyskland (igen). Först sa han att han redan skickat båda delarna men kom till slut fram till att han kanske glömt delen med tekniskdata och lovade att skicka det i morgon..
Så nu är det väl bara att fortsätta vänta och hoppas på det bästa.

Lär jag mig inte av det här misstaget så gör jag det väl aldrig!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Skönt att du har fått den ena delen iaf...

Rolex: Hur visste du vilken firma det var?

4 Cylindrar är 2 för lite!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.