AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
10.783

Jag har inte något fahrzeugbrief vad ska jag göra?

Sida 1 av 4
Jag köpte en bil i Tyskland som var från Italien i söndags och säljaren hade inte reg.beviset hos sig, det var kvar hos firman i Italien där han hade köpt bilen. När jag ville ha reg.beviset så sa han att han skulle skicka det på måndagen till min hemadress. Jag var glad över att jag hade hittat en så fin bil, så jag fick antagligen hjärnsläpp för jag godtog att han skulle skicka det så fort han kunde och åkte hem utan briefet. Jag är orolig att jag kan ha blivit lurad vad kan jag göra kan någon hjälpa mig. Jag vet att jag är dum så några sådana kommentarer undanber jag mig, jag vill bara ha tips på vad jag kan göra.
Scheckheft
Hej
Det första är väl att kontakta säljaren igen och fråga om han skickat briefet. Kontakta även firman i Italien och fråga om briefet. Det tar väl en tre dar innan posten kommer från Tyskland. Så än finns ingen anledning att misstänka att du blivit lurat.

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
Jag har kontaktat firman och dom skulle skicka det idag. Men det var väl tokigt av mig att inte kräva att jag skulle ha briefet när jag åkte hem.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, det var tokigt. Men gjort är gjort, nu kan du nog bara hoppas på att det kommer...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Men vad ska jag göra om jag inte får det?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Sälja bilen i delar.

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Ingen som har några bra råd istället för Erik G:s förslag?
Scheckheft
Hej
Har du åtminstone ett påskrivet kontrakt? Jag föreslår att du söker juridisk hjälp om det blir problem. Så många andra alternativ har du inte.

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
om du inte får briefet är erik g:s förslag i stort sett det enda du kan göra. bilen är i princip att betrakta som stulen! rent krasst kan tex firman kräva mer pengar av dig för att skicka briefet. eller åka och hämta tillbaks bilen!

fast med största sannolikhet kan du vara ganska lugn, om du har handlat från en seriös firma. men jag skulle ALDRIG låta briefet ligga kvar på firman om jag inte litade 110 % på dem. det är mycket riskabelt, och något jag avråder å det bestämdaste från att göra.

mvh Johan
Åk ner till försäljaren och sätt dig på kontoret tills du har Briefet i din hand och hota med att du åker raka vägen till polisen och gör en anmälan om du inte får Briefet kan kanske vara ett sätt ??

Tyvärr är det väl så att om inte säljaren inte skickar upp Briefet så är det väl frågan om säljaren har det ? Bilen är väl i sådana fall stulen och då saknas ju Briefet.

/Henrik
finns det inget jag kan göra för att få den registrerad på mig här i Sverige. Blir alldeles förtvivlad, kan man inte säga till bilprovningen att man har tappat bort briefet när man åkte hem från Tyskland, vad händer då?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Som Johan säger (som väl får kallas expert på forumet och upphovsmannen till importguiden) så kan du omöjligen registrera bilen i Sverige utan briefet. Inte en chans.

Vad är det för bil det rör sig om?

Vi får hoppas att du får briefet, annars har du stora problem.
li
1.959
liste
535i -89
Har du inget brev kan du inte regga bilen, så enkelt/jäkligt är det. Enligt tyskt sätt att se på saken är det den som har briefet som äger bilen. Det är därför de flesta har sina brief inlåsta med andra värdepapper.

Du låter VÄLDIGT orolig... Är det något som gör att du misstänker att du inte kommer att få brevet?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är väl inte så konstigt att man är orolig när man har lagt sina surt förvärvda pengar på en bil och sen får veta att man riskerar att förlora hela kalaset....

Jag lider verkligen med dig... och hoppas att du får ägarbeviset snarast möjligt.

4 Cylindrar är 2 för lite!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Liste: vad är det för bil du kör?

Åker rätt tillfälligt i en arg grönsak från Ingolstadt?

4 Cylindrar är 2 för lite!
li
1.959
liste
535i -89
Det är klart att jag förstår att han inte tycker att det är kul, men det låter som att han har något skäl att misstro säljarens ord... Många förutsätter att alla som säljer bilar är svin som vill blåsa en, men jag är av en lite annan uppfattning, det är därför jag undrar om det är något särskilt som gör honom extra orolig.

Jag åker en Audi B4 som pyser, smäller och kränger. :)
Vad som gör mig misstänksam: När jag ringer honom på hans hemnummer säger han att han är i Italien för att titta på nya bilar, och att jag ska SMS:a min adress till hans syster som ska skicka briefet så fort hon kan. Detta var igår, när jag ringde idag så sa han att jag inte skulle ha SMS:a henne utan jag skulle ha ringt henne. När jag sa att jag hade försökt att ringa det nummret fick jag ett nytt nummer som jag skulle ringa, det gjorde jag idag och till slut fick jag tag i systern, och hon sa att jag skulle skicka ett fax med adress och briefnummer så skulle hon skicka det om hon hittade det. Dessutom sa försäljaren att han skulle skicka det i måndags. Jag kunde inte få briefet direkt för att det fanns kvar hos Volvo firman i Rom Italien.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag får en dålig magkänsla när jag läser detta. Jag utgår ifrån att detta inte var någon auktoriserad handlare?
Nej det var en mindre bilfirma utanför Bonn. Jag har just pratat med säljaren och han skulle skicka det imorgon eftersom han var i Italien nu. Jag har talat om för honom att jag tror att det är något skumt på gång, men då försäkrade han att allt var i sin ordning och att det skulle skickas imorgon fredag. Kan tyskarna skicka post rekomenderat som vi i Sverige. Vad tror ni får jag mitt fahrzeugbrief eller inte.

Det man kan säga är ju att det iaf är positivt att han tar dina samtal fortfarande, hade han velat (o haft anledning till det) kunde han ju bara skitit i dig.

Vi får väl hoppas att du klarar dig undan och att du därmed lärt dig en icke-dyrköpt läxa :-)
Scheckheft
Hej
Jo, tyskarna kan skicka rekommenderade brev. Ställ krav på att brevet ska skickas rekommenderat. Be honom också att faxa över ett kvitto på detta.
Om du får brevet eller inte är omöjligt att svara på.

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.