|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det finns efter vad jag förstår två sorters bensinvärmare, luftburna som värmer upp kupén och vattenburna som värmer upp kylarvätskan. Jag undrar lite över de luftburna bensinvärmarna, om de också monteras i motorutrymmet såsom de vattenburna? Finns det plats för att ha både en luftburen och en vattenburen i motorutrymmet, eller måste man sas välja? Det kanske tom finns de som är både luft respektive vattenburna på en och samma gång? Fungerar de luftburna bensinvärmarna bra, värmer de upp kupén bra? // Jögge | |
|
En vattenburen värmare kör väl allt som oftast bilens kupéfläkt, så att även kupén blir varm och mysig. Just motorn vill man ju inte lämna kall, då åker man ju på kallstart och eventuella startsvårigheter i extrem kyla i alla fall. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Bensinvärmaren värmer både kupen och motorn.Finns väl ingen speciell för kupen vad jag vet. Att styla en volvo är som att sminka en Gris;) |
|
|
Ja det är ju bra isåfall om både motorn och kupen blir varm på samma gång. Då är det väl isåfall bättre att kika efter en sådan, än en som bara blåser varmluft. Fast priset blir nog avsevärt högre skulle jag tro... // Jögge |
|
| Du får räkna med runt 15 lapp för en ny beroende på vad du ska ha och om du ska ha fjärrstart via tel eller dosa | |
|
Sitter en webasto värmare i min firmabil (opel) förlåt för svordommen:-) men värmaren funkar bra. dock så tär det ganska så hårt på batteriet, allting stannar givetvis när spänningen är för låg, för att man skall få igång bilen men det är ändå problem att starta ibland när det är riktigt kall. Att styla en volvo är som att sminka en Gris;) |
|
|
Stämmer det alltså att det INTE finns bensinvärmare som bara värmer kupeluften..? // Jögge |
|
|
Har faktiskt aldrig hört talas om det. Att styla en volvo är som att sminka en Gris;) |
|
| Det finns båda delar...det ena heter luftvärmeaggregat det andra vattenburet värmeaggregat | |
|
I min kärra sitter en webasto värmare som är original mont vidbmw,men den verkar bara värma kupe´n.Länk |
|
|
Stämmer bra att att den tyvärr "bara" värmer kupén. Skilnaden mellan fabriksmonterad och efterhandsmonterad Webasto på BMW (från 95 till 99-3 ivf.) är att den fabr.monterade bara värmer upp värmepaketet i kupén, medan den eftermonterade värmer både motor och värmepaket. Gångtiden skiljer sig därav med en halv timme för fabriksmont., mot en timme för eftermont. Finns i en tidigare tråd beskrivet en som med framgång har monterat bort backventilen som hindrar cirkulationen att nå motorn. Har för mig att den lokala BMW verkstaden i Västerås gjorde jobbet. Mvh. Patric Min 740-E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
Jag var och kikade på denna: Länk , men det visade sig att kartongen bara innehöll en massa kablar, en galvad liten ljuddämpare(?), ett böjbart avgasrör och en timer. Tyvärr så såg jag inte röken av själva brännaren, så det blev inget köp. Det hela kändes väldigt okomplett.... // Jögge |
|
|
Har en Ebersprächer bensinvärmare monterad i min E28:a den värmer bara kupén, tror inte att den är orginalmonterad dock Men mysigt är det iaf när man kommer ut på morgonen! ;-) Besök föreningen SRC för laglig 201 meters körning! Länk |
|
|
rawsezx: Påverkar din bensinvärmare batteriets kapacitet? Det måste väl vara någon slags fläkt som drar runt luften i kupén, eller är det bensinvärmarens egen lilla motor som fixar det också? // Jögge |
|
|
Jögge: fläkten går på el. Besök föreningen SRC för laglig 201 meters körning! Länk |
|
|
rawsezx: Ok, men drar den mycket ström? Det beror väl iofs på batteriets kondition, men märker du av att det gått en del ström när du ska starta bilen när det är riktigt kallt? // Jögge |
|
|
Ett tips om man använder bensinvärmaren varje dag och inte kör så långt är att montera batteriladdare typ Defa och ladda på batteriet ett par ggr i veckan då funkar det bra. |
|
| Jag har en originalmonterad Webasto Thermotop i 540:n som värmer både motor och kupé. Eftersom jag har ett extra batteri på 25 Ah är det ingen större risk att man drar ut batterierna eftersom värmaren bara går en halvtimme. | |
| vad kostar det att eftermontera en som värmer både motor å kupe till en 530 93? | |
|
Baader En eftermontering brukar kosta 15-20tusen kr. |
|
|
Baader En eftermontering brukar kosta 15-20tusen kr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.