AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.386

Vad är bilen värd, har jag övervärderat den? 325i (E-36)

Sida 1 av 2
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

Håller på att sälja bilen, det går väldigt trögt undrar därför vad ni tycker om prissättningen. Är den helt åt pepparn, jag tycker jag har lakt mig mellan dem som skänker bort sina bilar och dem som övervärderar dem.

Så snälla ge mig synpunkter o åsikter om pris etc!!

Tack på förhand

Länk till bilen ifråga. Länk

Beemer-Tompa

*Driving Italian Design By Pininfarina*
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej igen!

Nähä lyckades inte länka till annonsen här på autopower.

Här kommer en länk till Blocket istället!

Länk

Beemer-Tompa

Till att börja med går länken bara till förstasidan på autopower tyvärr... För det andra är bilmarknaden skum just nu.. ska du få sålt så får du säkert släppa till underpris eller åtminstonde mindre än du räknat med.

Sedan har jag märkt att många som ställer värderingsfrågor ofta får svar som ligger långt under marknadsvärdet.

Vill du ha sålt bilen snabbt, sätt lååågt pris... Annars tar det nog sin lilla tid nu när det är höst och allt.

Mvh
David

Bilen: Länk
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

Jo jag råkade visst länka fel hmm, men efter det lagt in en länk till samma bil/annons fast på Blocket.

Beemer-Tompa

Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej igen!

Omallt har gått somjag vill så finns länk till annonsen nu neri vid min signatur. Håll tummarna.

Beemer-Tompa

Länk
"Däcksparkare, testpiloter och storprutare gör sig icke besvär. Endast seriösa!!"

Sånt här kan skrämma bort de mest seriösa köpare.

/// Olof

Länk
Varför är huven öppen på bilden? Stäng den, ser bonnigt ut.
Ta en ny bild. Går det att ta bort den röda randen åxå?

Jag är rädd för att du ligger ca 8-10kkr för högt i annonseringspris.
Utbytt motor, röd linje på karossen är stora minus tyvärr, trasig AC mm kostar stora pengar att fixa till. Med ditt annonseringspris konkurrerar du dessutom med de säljare som har originalmotorn, fungerande AC samt coupekaross (ex. JN:s och styrmans 325:or).

Att den är regelbundet servad och att slitagedelar såsom olja, filter, däck mm är bytta tar de flesta spekulanter för givet. Bättre att nämna vad som är bytt om en spekulant frågar. Räcker med att ha med modell, utrustningen, mil, färg tex i annonsen.

Begagnade BMW kostar mycket pengar att driva men man kan lika gärna skrämma bort spekulanter som kommer från andra bilmärken med att skriva ut de faktiska kostnaderna :-)

Och att skriva däcksparkare, testpiloter göre sig icke besvär är som spiken i kistan. Hellre 99 oseriösa och 1 seriös än inga spekulanter alls.
De flesta oseriösa går att filtrera bort redan i telefonsamtalet, du kan ju alltid välja själv vem du vill skall köpa din bil :-) Jag vet att detta är ett jobbigt moment man får stå ut med som säljare...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

Tack för synpunkterna. Jo den röda randen går att ta bort det är tejp. Det som är bortkopplat gjordes i samband med motorbytet alltså imobelizern och airbagen. Ac:n har aldrig funkat så länge vi har ägt den, men den är provtryckt så det är vid kompressorn det läcker. Affär på det är ca: 5000:- alltså inga jättesummor, vet dock inte om det är bara kompressorn eller om det är totalpriset med påfyllnad av ny gas. Det är ingen speciell anledning till att motorhuven är öppen, råkade bli så. Kan ju lite OT skriva det som är bytt på nya motorn (som också är en 93:a) Det är kamkedjan och tillhörande spännare/sträckare, koppling, byte av p-box utgående axel växellåda, överflyttning av motorvärmare samt kablage. Sedan som jag glömt skriva (slarvigt jag vet) är att växellådan är defekt, defekten är att ettan har ett visst läge om den inte går i rätt läge, så smäller det till och växeln hoppar ur (gäller endast ettans växel) Om jag har förstått det rätt av div tidigare inlägg jag läst om växellådor, så är det ett ganska vanligt fel som är svårt att hitta/åtgärda, således inte så mycket att hacka upp sig på gäller bara att tänka på det när man lägger i ettan.

Anledningen till att felen inte fixas är lathet, och att bilen har kostat mer än väntat så det finns inte så jätte stor lust att gräva ner mer pengar än nödvändigt. Eftersom det ändå är en import så sänker väll det priset ganska rejält, även fast det är en gammal bil eller??

Beemer-Tompa

Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Inga jättesummor? AC reparation på minst 10% av priset på bilen... det är rätt dyrt. Om sen växellådan knasar så accepterar inte köparen ett "det är vanligt men inget farligt bara man tänker på det", funkar den inte så skulle iaf jag dra av hela reparationskostnaden från priset, eller leta annan bil.
Tror att det är svårt att komma över 30-35 med de defekterna, tyvärr.

/Christofer
Ny AC kompressor brukar betyda helrenoverad luftkonditionering. Räkna med 10 lakan och uppåt för detta. Verkar som att en ny växellåda behövs. så jag får nog tyvärr revidera min prisbedömning. Mer än 25-30kkr bör man inte betala för den bilen.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
bole
tycker "Bruksskick" låter fult..ta bort det där ... säger mig bara "bilen går tills den går o den lär dö snart" ..
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Ja, enligt felen som beskrivs så ser jag nästan bilen som ett rep objekt. Jag tvivlar på att den röda randen är uppskattad av med än 5% av spekulanterna. Rosten gör mig mindre intresserad, även om det är vanligt på gamla e36or.

Jag håller med Kristoffer_L, 25-30 kkr.
Vid en närmare titt så är ju inte bilen ens nerlackad och så är det privatimport. Nu när jag läst ovanstående defekter så anser jag snarare att max 35' är realistiskt för bilen.

/// Olof

Länk
18-20k
Bara dra i katapulthandtaget :-)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Detta verkar vara en bil för en händig och bilkunnig person. Det är ekonomiskt oförsvarbart att lämna in den på verkstad för att fixa alla felen.

Den typen av köpare vet vad dom ska betala och det finns ganska gott om såna repobjekt. Så tyvärr tror jag det blir mycket svårt att få ut över 30'.

Jag tror på 30k, men hade den vart rostfri runt 35k.
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjena!

Är det verkligen sååå viktigt med fungerande ac/klima på en gammal bil. Rostfri Bmw från tidigt 90-tal får man nog leta länge efter (om det ens finns någon utan tillstymelse till rost) Ger den verkligen ett så dåligt/risigt intryck? Nästan så man ångrar köpet, hade man kunna sätt in i framtiden när man köpte bilen och fattat hur lite den skulle var värd hade jag inte köpt den. det är klart det finns både bättre och sämmre bilar (E-36) än min men, jag tycker iaf att jag är ärlig som skriver ut fel/brister istället för att lura evt köpare/intressenter.

Beemer-Tompa

Länk
Min 520 från 91 var helt rostfri och min 525 från 92 hade bara en liten bubbla på dörren, båda va importerade. Visst fick jag leta lite grann, men det finns.

Det där med ACn tycker jag inte är så viktigt. Köper hällre en billig bil som saknar AC än en dyrare med AC, men så tycker ju inte alla.
AC är livsviktigt om man tänkt använda bilen till längre resor än den lokala grill-o-livs butiken under sommarhalvåret :-)
Min 318 med svart tygklädsel utan AC räckte det att ha den parkerad i solen en kvart under sommarhalvåret för att inse att detta blev sista gången jag hade en bil utan denna finess.
Om AC inte funkar hade jag övervägt att inte skriva ut det i annonsen.

Rost får man räkna med (mer eller mindre) på äldre E36, det går alltid att lacka om eller laga och kostar mycket mindre än att renovera AC eller växellåda.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag har en 325i Coupe-93 (imp) som har bl.a, Parkeringsensorer, Koni dämpare (bak), Remus avgassystem hela vägen, 16" mycket djupa porbet fälgar, Aluminum ratt och växelknopp, färddator, nedlackad, mm. jag skulle bli glad om jag fick 35000:- för den. Den är faktiskt fet, ska lägga upp bilder på den så får ni se.

Vill inte vara gkädjedödare, men din skulle jag inte ge mer än 20.000:- för i jämförelse mot hur min ser ut!

------
Länk
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.