AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.013

Ta bort asfaltmattor TIPS!

Sida 1 av 2
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
I min iver att lätta så har jag rivit ur mattorna i bilen (10kg) och tänkte nu ge mig på asfaltmattorna, provade lite i helgen och det var något svårt, finns det något bra tips på hur man gör enklast?

Ha det

JohnC
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
bilen är förövrigt en 318is (E30) coupé.

JohnC
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
ta en värmepistol och värm på dom lite, sen kan du bara dra av dom nästan !
Precis, de värms på och måste således värmas "av" med.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Blir att passera Jula på vägen hem!

Tack

JohnC
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Menas det mattorna som ligger på golvet??
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
ja vad ska man säga, 10 kg.....är det verkligen nödvändigt? Du funderar inte på att skaffa dig en lite rappare bil? =)
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
"All" vikt på en bil är av negativ sort))))
Bättre att ta bort saker än att trimma motorn!

Värm plåten som asfaltsmattan sitter på, värm inte direkt på mattan, det är enklare att värma upp plåten, gärna från baksidan om det går.
Sen är den bara att dra/skrapa av allt tungt o onödigt!.....))))

Lycka till!

///Magnus
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Det är faktist 12 kilo om jag får be... ;) Iaf. i en M3:a

Bara som en liten upplysning så där... Ha det!

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
WIKING
Det sitter ca 5 kg under baksätet oxå

KÖHLER 2,5
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
12 kg är ALL asfaltmassa inne i cupèn... inklusive det under baksätet.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
WIKING
På min satt det 4,5 kg på höger golvhalva 4,5 kg på vänster
golvhalva och 5 kg under baksätet .

KÖHLER 2,5
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Som E21 säger så är all vikt utav ondo, funderar på om jag kan hitta ngn som kan kapa taket och ersätta det med ett utan sollucka, gör drygt 40KG!! på en 318is (E30).

Asfaltmattorna var tyvärr inte så tunga som jag hade hoppats, drygt 5 kg totalt inkl. under bagageutrymmet (har vägt allt spill).

Nu blir det att slipa ned och lägga på rostskydd och sedan vit hammarlack (vit för temperaturens skull).

Lätt racing är mottot.

JohnC
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Takluckan kan du ta bort ändå, kapa bort allt till takluckan o gör en plåt som täcker hålet, falsa plåten o punkta ihop.
Betydligt enklare än att byta hela taket! Är man försiktig med svetsen så slår det sig inte, har själv göjort så!

///Magnus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Plastrutor är en annan sak som spar MYCKET vikt, minst 30 kg o då på högt placerad vikt, som är mest negativ för bilens balans!

Tappade c:a 35kg med lister på E21:an i.o.m lexanrutor!
Och plast huv o baklucka är en annan tung detalj som ligger skapligt höggt o i bilens ändar=påverkar mer än det som är centralt i mitten!

///Magnus
sl
48
slacker666
320i touring 89
du har inte funderat på att bara köpa dig en bil med lite större motor istället och därefter ta bort mattor och sollucka typ??? Tycker det låter lite underligt att slakta hela bilen som dessutom inte är så motorstark....
sl
48
slacker666
320i touring 89
du har inte funderat på att bara köpa dig en bil med lite större motor istället och därefter ta bort mattor och sollucka typ??? Tycker det låter lite underligt att slakta hela bilen som dessutom inte är så motorstark....
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Motorstryka är inte det första man söker!!!!!, och när man lättar är det till stor del för att få så låg vikt som möjligt (o där har han en stor fördel med den lilla motorn!), den låga totalvikten på verkar positivt på bromseffekt, balans o väghållning, sidokrafter samt även på accerlation, men det är långt ifrån det viktigaste med hög motoreffekt!!!

Allt för många stirrar sig blind på motorn och dess effekt, ju mer, ju bätttre tycks vara motot, sen att körbarheten är urusel o balansen mellan motoreffekt och väghållning/traction/bromsar/vridstyvhet/mm inte sämmer alls, det tänker inte många på........!

Bättre då att ha en bil som ha "lite" effekt med perfekt balans, effektiva bromsar, utsorterat chassie, låg egenvikt som dessutom ska vara jämnt fördelat mellan axlarna o så nära bilens mitt/center som möjligt!!
Och även låg ofjädrad vikt, alltså lätta fälgar, 15" är perfekt, aluminiumok, lättare coil-overs mm. mm.
Där ligger den stora skillnaden mellan en snabb bil o en motorstark bil!!!

///Magnus
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Hmmm...har funderat på det där med att ta bort alla förstärkningar själv istället utan att byta taket, eventuellt får det bli så skall undersöka det vidare lite först dock.

Lexanrutor har jag funderat på men kommit fram till att det blir svårt med SBP och därför faller det, lätta fälgar känns dock viktigt inför nästa säsong.

Ja, tidigare hade jag en 325i, dvs en motorstarkare bil med klart sämre balans, jag åker betydligt fortare idag i min 318is när det svänger, vilket det gör som oftast när man åker bana. Lite mer knuff kommer dock att ordnas också, dock klart begränsat jämfört med chassieåtgärder.

JohnC
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Vad jag har hört så är det inga problem att besikta med lexanrutor, man får dock inte ha plexiglas. Den enda rutan som måste vara kvar är framrutan.

Vidare är jag skeptiskt till att ta bort förstyvningar i taket (till takluckan) Blir nog problem med besiktningen då, har för mig att det är balkar i taket på en bil utan taklucka med. Ska kolla detta med bilprovningen då jag iaf hört siffror på 26kgs viktbesparing.

// Gunnar
----
www.plasmastyle.dk
www.reproglas.com
www.norin.dk
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Enligt Jesperado här på forumet så är det inte godkänt av SBP att byta rutor, dock skulle jag göra det direkt om det var OK.

Skulle vara intressant att veta hur mkt bakhjulsbaljan väger den känns enkel att exkludera.

JohnC
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.