AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.716

En dyr undersökning...

Sida 1 av 2
su
76
supermao
525i Touring -01
Lämnade idag in min 525 eftersom jag tyckt mig höra ett visst oljud från framvagnen. Inget anmärkningsvärt alls, men lite irriterande i längden. Nu visade det sig att bägge krängningshämmarna var glapp, samt bägge bakre länkarmarna. Detta resultetar tydligen i en smärre utgift på 4700:-
Jag vet att de flesta på detta forum är samma BMW-fantaster (mig själv inkluderad), men nog måste man ifrågasätta kvaliteten när detta händer på en bil som just passerat 5000 mil...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ta kontakt med verkstadschefen och diskutera om du inte kan få hela eller delar av kostnaden betald på garanti/goodwill.

Själv fick jag både nya länkarmar och ett krängningshämmarstag gratis på min 330 Ci. Iofs svensksåld och allt, men det kostar ju ingenting att fråga.
su
76
supermao
525i Touring -01
Min bil är också svensksåld, och det jag tycker är konstigt är att en arbetskompis till mig fick båda länkarmarna bytta på godwill. Har iofs en 320, men ändå...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Prata med dem, det borde inte vara omöjligt att lösa.

Vilken verkstad var du på?
su
76
supermao
525i Touring -01
Jag var på BMW i Umeå. Blir lite besviken att det inte vekar gå att lösa. Det är ju inte så att bilen är lastgammal heller. Har ju som jag skrev tidigare bara kört ca 5000 mil och det är ju en 2001:a. Någon annan som haft detta problem med e39 ?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Försök med en annan auktoriserad återförsäljare av BMW, fast det kanske är långt bort?

Annars återstår att köpa delarna och lämna in hos en bra o erfaren BMW-mek som är billigare...

Mvh
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej Supermao

Det kan inte passeras obemärkt att du är besviken på ”kvalitets bilen BMW”. Du är inte ensam om det. Själv har jag aldrig haft en bil förut som har kostat så mycket i reparationer som min nuvarande men jag har aldrig haft en BMW förut heller. Vid 6000 mil har jag behövt byta styrservopump för stora pengar och nu – precis som din bil – behöver den en ordentlig omgång av nya delar i både framvagnen och bakvagnen för några tusenlappar. Min har dock hunnit gå 9800 mil. Innan dess har jag behövt byta kartanaxeln p.g.a. torrgång i den bakre knutten och två ABS-givare, som trots godwill kostade en hel del i självkostnad.

Så den påstådda BMW-kvaliteten är inte utan anmärkning, tvärtom. Min gamla Audi 100 92:a har snart gått jorden runt och det enda jag har behövt byta hitintills är en rasslande katalysator. Och kvaliteten märks i övrigt också: inga gnisslande dörrlister, inga glappande stolar, för att bara nämna två av BMW:s mest välkända kvalitetsmissar.

Bra att du skriver att din bil inte är importerad. Det skulle annars ge ”svensksåld”- diggarna anledning att spekulera huruvida bilen är mätarmanipulerad eller inte.

Angående godwill vill jag föreslå att du tar själv kontakt med importören här i Stockholm och att du visar tydligt din besvikelse. Tänk på att de är väldigt angelägna om sitt (BMW:s) anseende.

Ha det gott

Ellinas
su
76
supermao
525i Touring -01
Eftersom jag köpt den begangnad (har ägt den ca 1 år) börjar man ju fundera om den varit krockad, trots att tidigare ägare förnekar detta. Känns ju nästan helt otroligt att bägge krängningshämmarna och bägge bakre länkarmarna ger upp...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...kanske mätarskruvad??

Har du fullständig koll på historiken på bilen?

Låter onekligen lite märkligt att de detaljerna har gett upp så tidigt!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bmw är som min morbror säger snoppförlängare svälj stoltheten o köp audi. Jag kör en audi 100 en 84 på sommaren. Kan tyckas vara skit.jag har kört den sen 10.000 mil. har bytt grejor för sammanlagt 4000 kr. Och det är på 15.000 mil. Det kallar jag kvalite. Bmw sucks

Ulleryd
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Och vad i all världen gör du på ett BMW-forum ditt troll (Ulleryd)?
Jag har en bmw m5 som jag kör med på sommaren. Det är vad jag gör här. jag skoja bmw sucks var ett skämt för o se vad alla sa he he.

Ulleryd
Ja du, Ulleryd.

Själv har jag en Ford Fiesta med dieselmotorn från Lamborghini Murcielago som jag endast kör på vintern.
jag skojar inte alltså. Jag har en o du har ingen lamorghini murcielago motor i någon ford fiesta. Anledningen till att jag inte kör med den på vintern är att den inte ska rosta och så vill man ju inte köra ner i något dike

Ulleryd
Det var ett skämt!! Hur många ggr ska jag behöva förklara ETT skämt. jag kör bara audi på vintern sommaren kör jag bmw m5

Ulleryd
Det var min kära sambo som tyckte jag skulle skoja för o se vad som hände. O ja det var ju lite ironiskt. jag ber så mycket om ursäkt för skämtet. Men jag kör audi nu på vintern får o undvika saltet på m5. Så den tar jag vara fram på sommaren

Ulleryd
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
haha.. jag kör bmw på vintern & roligare bilar på sommaren.. om man inte gasar på me hojen då förståss.. alla sett är bra utom dom dåliga..
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Ta en koll på hisoriken, det är inte säkert att allt är 100 bara för att det inte är nån tysk som köpte bilen ny.
52
447
528:n
528i -96
EN BMW idag verkar normal om den står på verkstad minst 1g per år....

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
En intressant notering är att Ulleryd här skriver att han har en Volvo 740 Turbo som vinterbil Länk , och att hans profil bara nämner Audi (med "porshe"? insprutning).

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mytoman eller bara lite dåligt koll på läget?

___
BMWCS #5157
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.