AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.210

Är en bil bättre bara för att den är "Svensksåld" ?

Sida 5 av 5
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Svensksålt är helt ok så länge bilarna inte har rullat på vintern.

BMW CS #5139
Sant...vintesaltet är ett j*vla skit som dom borde lägga av med!

The Seven Series...Cause I ride with pride!
zi
230
zigge
740iA -96
För min del spelar import eller ej ingen roll. Så länge skicket är rätt och historiken är kontrollerad ok.

Jag har senaste tiden tittat på en hel hög e34 kombi, och förvånas över hur rostiga dom flesta är, och framförallt dom svensksålda.

Och än mer förvånad blev jag av att försäkringen på en kombi kostar som på min 740.

Om man vill sälja sin importerade bil, så är ju Autopower ett ypperligt ställe, då det verkar som om att de som verkligen är intresserade och vet vad som är viktigt tycks finnas här.

Att bilfirmor inte tar importerade som inbyte håller jag inte med om. Både Volvo, VW och Huyndai var intresserade att byta in min mot en ny bil, och dom gav faktiskt ett bra bud också.

Nu blir det inget byte för min del. Efter varje provtur av diverse bilar, är det en fröjd att glida ner i sätet och starta den härliga 8:an och glida iväg.

///Mats
LB
5
LBK
320 Touring -97
Jag kör själv import men har hört att i om en tysk krockar så beräknar försäkringsbolaget vad det skulle kosta att laga den och så får kunden pengar, sen om han åker till seriös verkstad eller någon amatör det är upp till honom.
Och jag har sett många dåligt lagade importbilar, många riktigt dåliga.
I Sverige så måste bilen repas på av försäkringsbolaget godkänd verkstad så det blir sällan fusklagat, men det händer oxå, men inte på långa vägar i samma utsträckning. Det ser jag som den största nackdelen med import.
Sen så finns det många fler bilar i Tyskland och rimligtvis fler, till antalet, tex bilar med mätarfusk och många handlare resonerar nog så att om dom får in en bil med tex mätarfusk så skickar nog dom den på export, jag skulle göra det, än det kommer in en missnöjd kund.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Å andra sidan är man enligt lag i Tyskland tvungen att uppge om bilen är krockad. Fråga tysken om bilen är "unfallfrei".
Det har sagts många gånger på detta forum att den som fuskar med mätarställningen är vanligen den svenske importören. Det skulle med andra ord inte förvåna mig om andelen mätarskruvde bilar i Sverige är betydlligt högre än i Tyskland.
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Man kan ju inte generalisera, måste titta på varje enskilt exemplar. Det är annars bara att välja om man känner sig fördomsfull "skruvat importlik" eller "rostig vinterhäck" (svensksåld)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Tror det finns en lag i tyskland som förbjuder mätarsjustering (precis som i sverige) men, Straffen är flera gånger högre än i sverige.
Vilket gör att vädigt få skruvar i tyskland (eller italien osv)
Nej, i de flesta fall skruvas bilen i sverige innan registeringen.
Så att köpa en bil i tyskland och ta hem den är förmodligen "säkrare" än att köpa bil (sv.såld eller ej) i sverige.

//Bjerser
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
LBK:
När folk krockar med bilen så stämmer det du säger delvis.
När bilen är inlöst så kommer den ut på en stängd nätauktion för bilhandlare. Där beskrivs kostnaden på skadorna, kopia på kostnadskalkylen finns tillhanda samt mycket detaljerade bilder på bilen.

Dessa bilar går ofta på export och lagas i utlandet eftersom sådant hantverk är lika dyrt i Tyskland som här.

Du skulle bara veta vilka ocker och skojeriverkstäder som finns här hemma som har avtal med försäkringsbolagen. Många dåligt krocklagade bilar är lagade här hemma i Sverige, i vissa fall dessutom på auktoriserad verkstad som lejer bort en del av arbetena p.g.a tillfälligt hög arbetsbelastning.

Många bilar som löses in hos aukt. verkstäder säljs av försäkringsbolagen till små verkstäder som fusklagar dessa bilar och tjänar en trevlig hacka. Helst på en svensksåld, då är bilen per automatik ärlig.

Man kan bli lurad överallt och av vem som helst när det gäller bilar. Man får vad man betalar för.

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Att svensksåld bil värderas högre förstår man när man kommer med sin import till en BMW-handlare som vägrar attbefatta sig med den oavsett skick. Likadant med vissa försäkringsbolag. Varför vet jag inte, men konstaterar bara faktum. Åker gärna billig import i gott skick i stf. dyr svensksåld. En fördel med svensksåld är dock att man vet utrustningsnivån utan att leta. Vissa modeller har dessutom aldrig sålts här Z1 tex. Bekämpa märkeshandlarnas och försäkringsbolagens oheliga allians!/ TP.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
LBK: Årets trådlyft? :D

Man ska sikta på att vara bra!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.