AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.208

Är en bil bättre bara för att den är "Svensksåld" ?

Sida 1 av 5
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jag har jobbat med import och extrema sportbilar mellan 1989 och 2002. Visst finns det vrak-bilar och skojare i hela Europa och USA, men lika många i Sverige anser jag.

Varför är Svenskar rädda för importerat? Svensksålda bilar är rena misskötta rost-vraken enligt min mening! Dåligt underhåll, snålservat och minst lika krockade. DE ÄR SÄMRE ÖVERLAG I ALLT, än seriösa importvagnar!

Tyska bilägare, tex. FÖLJER JU BÖCKERNA TILL PUNKT OCH PRICKA, i mycket större utsträckning, och accepterar tex. inte skadereparationer (allvarliga) utan tar ut en ny bil!
TÜV är fan så mycket hårdare än SBP.

ÄNDÅ så är Svenskarna så kära i sina "svensksålda" vagnar med rost litet var stans, och taskiga serviceprotokoll!

-Är den importerad??? -Nej då vill jag inte ha den...Den är säkert krockad 200ggr. o dåligt reparerad...Och säkert stulen också...

Varför är det så? Och varför accepterar inte seriösa bilhandlare en RIKTIGT FIN IMPORTERAD BMW, AUDI, MERCEDES, VOLVO, TEX.?
Med fulla böcker och en kaross och ett chassie i skick som när bilen lämnade fabriken?
En BMW E38 tex. är ju inte värd något längre....om man skall byta in den... För att inte tala om E32...ujujuj...

Jag blir så trött! Kan nån svara på denna fråga?

Jag vill ha debatt om detta ämne, och det vore kul att höra Era åsikter... ;-)

Mvh
/Anders, ett trött? kraftwerk.... :#

BMW - Liebe auf den ersten blick...
Visa användare
171
JonasJ
Alpina B10 BiTurbo -91
BMW 330D -02
Hej

Jag har ägt 3 BMW och 2 av dom har varit/är importer.
Jag säger bara att den svensksålda hadde mycker mer rost än dom 2 importerande.
Det som är nackdel med importerade är att man får minde för dom, tyvärr och att det är svårare att kontrolera upp bilen, om man inte kan språk så bra.

MVH Jonas

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
"Tyska bilägare, tex. FÖLJER JU BÖCKERNA TILL PUNKT OCH PRICKA, i mycket större utsträckning, och accepterar tex. inte skadereparationer (allvarliga) utan tar ut en ny bil!"

Om vi ska diskutera sista meningen i det stycket då.
Vad händer med den bilen som tysken inte vill ha längre? Är det dessa bilar som oseriösa bilhandlare tar hem till Sverige, lackar o snyggar till lite så att en vanlig familj inte märker bristerna och säljer bilen för det dubbla inköpspriset?

Importsnacket tror jag också bygger mycket på fördommar, personer med lite kunskap har fått information från massmedia hur missköta och krockade bilar från granländerna importeras, mätarna fifflas, kanske bilen varit stulen och fått plåtar från en krockad bil i sverige?

Till viss del håller jag med om att de stämmer eftersom att det finns många firmor som bara importer bilar i rent vinstsyfte och tar steget över vad allt med moral heter och skruvar, fifflar med lite allt möjligt för att tjäna pengar.

Det tror jag gör att ordet "import" inte klingar fint i folks öron!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hallå!

Visst är det så att det kan vara svårare att kolla upp en import (särskilt om man inte kan språket), men det finns ju folk som kan tex. Tyska, som man kan anlita!

Det går ju att kolla en BMW:s historik genom BMW Sverige, för en kostnad av 160-200 Kronor!
Likaså AUDI genom ett system som heter Goliath. Där kan man kolla ev. förs. rep. o krockar!
Likadant hos BMW! som sagt...

Man skall inte köpa bilen av vem som helst (firma) där "Alpina B10:an kommer från Heinz Autohandel" i utkanten av Ahrensburg, och han har taggtråd o Rottweilers på gården, nattetid....och kontoret består av en husvagn... ojojajaj...

Sådana affärer är ju faktiskt VÄLDIGT vanliga, så det klart, en hel del skit kommer ju in!

Nu menar jag SERIÖSA importer från tex. BMW NIEDERLASSUNG HAMBURG/BERGEDORF eller BMW AG BERLIN, tex. Seriösa handlare som säljer bilen med 12mån. garanti, och fulla böcker!!! Riktiga bilar, som inte är värda "skit" i Sverige när de skall bytas in.... VARFÖR????

Mvh
Anders

BMW - Liebe auf den ersten blick...
stefannorr
Ja varför..jo därför att ett visst klientel förstört o förstör begmarknaden på importerade bilar,bara läsa tråden om handlaren i hbg om du kollar inläggen här på sidan...sen visst går de o kolla upp bilar i Tyskland utan större prpblem,det är ju bara de att många är så godtrogna eller bekväma så dom inte is de..sen kan ja ju inte hålla med om att svenska bilar är dåligt servade,inte dom bilar ja köpt i alla fall..rost..ja inte på min sv sålda men den rullar ju i Norrbotten så problemet är ju mindre me de här...sen finns de väl enligt en del åsikter försäljare av importer som ligger ett steg före i utvecklingen av att skruva mätare än vad BMW kan kolla upp.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag föredrar svensksålt, dels för att det är lättare att kolla upp historiken, dels för att bilen går att byta in om man skulle vilja göra det. Skulle jag stöta på en importbil i bra skick som dessutom är ärlig så skulle jag köpa den åxå, bara den är billigare än motsvarande svensksåld. Inte billigare för att den är sämre utan för att den generella prisbilen ligger ett snäpp under samma svensksålda bil.

KRAFTWERK,
du skriver att svensksålda bilar är skabbigare än motsvarande importer. Du är ju precis lika fördomsfull som alla "importhatare". Undantag finns i båda lägren när det gäller skicket, men det känns rent spontantsom att andelen lik som importeras är större än andelen fina och ärliga bilar. Så, hur kan det komma sig? Jo, folk försöker till varje pris tjäna sig en hacka. Köpa billigt i tyskland och sälja dyrt här.

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag föredrar också svensksålt. Båda mina bilar var i nyskick när jag köpte dem och kommer förbli så när dom säljs.

Att svensksålda bmw med ett par år på nacken 3-5 år skulle vara i sämre skick än tyska bilar är bara en skröna uppblåst av alla som köper import.

Att jag sedan får bättre betalt när jag säljer bilen har också betydelse.
Jag kan köpa att de svensksålda exemplaren generellt är mer rostangripna än tyskimporterade, och kanske är en hel del bilar där nere bättre servade. Dock är ju mätarskruvning betydligt vanligare där och det krävs mer jobb att kolla upp bilen innan köp.

Dessutom finns det ju fina svensksålda exemplar i Sverige om man bara letar. De exemplaren har då i princip alltid också fullstämplad servicebok. Då föredrar jag klart en svensksåld eftersom de dessutom är betydligt lättare att sälja och har bättre andrahandsvärde.

Jag skulle dock kunna tänka mig att köpa en privatimporterad bil, om den är fullservad med full dokumentation och om miltalet med säkerhet är verifierat. Då ska den vara billigare än motsvarande svensksåld, eller vara mer generöst utrustad.

/// Olof

Länk
Håller med Player.

Största anledningen för mig att köpa svensksålt är att det är betydligt enklare att kontrollera och verifiera bilens historik.

Om jag någon gång ska köpa en importerad bil (vilket är högst sannolikt) så ska jag antingen importera den själv eller låta någon jag känner göra det åt mig - antingen från privatperson eller BMW Niederlassung.

Skulle ALDRIG köpa en bil som blivit importerad ev någon liten bilhandlare - det är säkerligen i själva importledet som det mesta myglandet sker.

Att påstå att en svensksåld bil är "SÄMRE ÖVERALLT" än en importerad är helt befängt. En bils skick avgörs av vem som ägt den tidigare, inte var vederbörande har bott.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Sorry, såg nu att Kraftwerk skrivit "SÄMRE ÖVERLAG" och inte "SÄMRE ÖVERALLT", och det kan jag absolut köpa beträffande rost. Vårt salt-slask gör att bilarna rostar, så är det bara.

Men svaret på frågan i tråden är väldigt enkelt:

Importbilar har fått dåligt rykte på grund av alla småhandlare och andra som sysslar med bedrägeri i form av mätarfiffel. Det är knappast någon lögn att påstå att betydligt fler importbilar är mätarskruvade, procentuellt sett.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Är det ingen som beaktar aspekten att det är fri fart i Tyskland. Detta medför att de flesta bilar körs fortare där än i Sverige. Någon kommer säkert påstå att en BMW är byggd att köras fort, vilket den också är. Men är det inte självklart att en bil som körs i 150-200 varje dag slits mer än en som körs i 100-130?
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Det är med importerade bilar som det är med andra varor, som t.ex. kött och tomater. Det svenskproducerade köttet har man fått oss att tro att det är alltid bättre än importerat, även om de svenska kossorna bevisat simmar ibland i sin egen skit och matas med foder som de svenska myndigheterna anklagar andra länder för att göra. De svenskodlade tomaterna odlas med hjälp av konstgjord dagsljus, smakar nästan ingenting, kostar betydligt mer än importerade och är snarare rosa än röda, men många konsumenter köper hellre dem än välsmakande importer. Men man skall inte klandra folket för det, för så är det i alla andra länder, de inhemska produkterna anses alltid vara bättre för så har man lyckats med att få oss att tro.

Men när det gäller importerade bilar, introducerades begreppet ”svensksåld” av ett tyst samarbete – en förtäckt kartell – mellan försäkringsbolagen och märkeshandlarna i landet redan vid begynnelsen av importvågen för c:a 10 år sedan. Konsumentverket och övriga myndigheter och ansvariga politiker har sedan dess låtit detta pågå utan åtgärd, även om det strider mot ett av EU:s vitalaste motton, d.v.s. fri handel över gränserna.

Tyvärr har begreppet ”svensksåld” blivit synonym med ”guldkantad” och har adopterats även av privatpersoner och i samma syfte, nämligen att framställa den egna bilen som det bästa och säkrare alternativet till ett privat bilköp. Och det är tyvärr många godtrogna bilköpare som går på det.

Men vad man mycket effektivt döljer på så sätt – som försäkringsbolag, märkeshandlare eller privat person – är att sanningen i många fall är en helt annan, nämligen att en svensksåld bil kan mycket väl vara t.ex. mätarmanipulerad precis som en tysksåld bil. För det är tyvärr så att man skruvar mätare lika flitigt här som där, det bara så att man pratar ganska litet om det i sin omgivning, och i de fall man gör det så är det alltid i allra största förtroende. Jag minns mycket väl när en arbetskollega avslöjade för mig att han hade planer på att sälja sin svensksålda två år gamla Volvo S80 men att han först skulle låta en firma skruva ned mätaren. Jag minns också att jag själv en gång köpte en svensksåld bil hos en etablerad auktoriserad märkeshandlare som var nära på att ruinera mig ekonomiskt. Enligt verkstädernas bedömning hade bilen gått betydligt mer än det dubbla antalet mil jämfört med vad mätaren visade.

Att köpa en begagnad bil är alltid mer eller mindre som att köpa gris i säcken. Man kan aldrig vara helt säker på vad man köper, vare sig bilen är svensksåld eller tysksåld. Så låt oss slippa ”svensksåld”- lurendrejeriet i framtiden.

Ha det gott

Ellinas
Det finns några konkreta fakta kring svensksålda bilar
som det inte går att diskutera bort.

*Andrahandsvärdet är bättre(hur korrupt de än må vara)
*Det går att ringa vilken auktoriserad handlare som helst och direkt få insyn i all service bilen fått samt reparationer/skador osv
*Mätarfifflet är MYCKET mer utbrett på importbilar, givetvis grundar sig detta i att historiken är svårare att kolla upp.

Svensk bilprovning är även en bidragande faktor till att mätarfifflet inte är mer utbrett än vad de är på svensksålt.
I mitt tycke skulle dock även nya bilar besikigas varje år.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Kör min andra importbil, hur nöjd som helst...

Tröttnade på Svensksålda "vrak" med rostfläckar här & var och glesa serviceböcker...dessutom till överpriser, bara för att dom var svensksålda!?!

Nej, låt SKICKET vara avgörande, & den första känslan du får när du tittar på bilen, det brukar kännas ganska snabbt när något inte står rätt till, detta gäller både svensksålt & importer.

Håller även med om att tyskarna över lag verkar sköta om sina bilar mer nogrant än svenskar...
Har inte heller hittat rost under bilen...till min stora glädje.

Hur är det med saltet i Tyskland? saltar dom eller ej?
Mosse: Nej tyskarna saltar inte, de krockar istället och byter ut bilen. Så går den till reparation och säljs till utlandet :)

När en tysk krockar får han välja om han vill reparera bilen eller ta en klumpsumma pengar. Eftersom de förs register för om bilen varit smälld eller inte i tyskland så blir de prestige mässsigt inte lika trevligt att äga en fd krockad bil.

Detta med att svensksålda bilar rostar mer är kanske sant på äldre e36or osv. Men på E46 som faktiskt har ett galvsläpps problem så verkar de vara hugget som stucket.

Länk
Scheckheft
Hej
Tyskarna saltar vägarna. Vintern är däremot inte lika lång som här och mängden salt kanske mindre. Här en saltbil i aktion:
Länk

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
Scheckheft: Jag betvivlar inte det du säger, men jag har en Fabror som bor i Hamburg och hävdar motsatsen.
De är iof något år sen vi disukterade det senast, möjligt att de ändrats på senare år?

Länk
Scheckheft
Hej
Vi kommer kanske lite från ämnet men under min uppväxttid i Tyskland under 70 och 80- talet saltades det på vägarna. Det görs än i idag (= svärande släkt och vänner som beklagar sig ;)). Möjligt att Hamburg som ett självständigt Bundesland (= län) har egna regler vad det gäller vägarna inom sitt område. Men i allmänhet saltas det på vägarna så fort lukten av snö finns i luften ....

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
ic
237
icho
320i, -04
Det där med att tyska bilar är mer skruvade är inte pga. tyskarnas omoral. En kompis har importfirma, och när dom var ner och skulle hämta en bil så frågade handlaren vart dom va ifrån. När dom då svarade att dom var svenskar så skrattade han o frågade om han skulle skruva mätaren på en gång. För de e väl de ni svenskar gör när ni köper bilar här svarade han... Vad ger det för intryck om bilarna i sverige...? Då är det ju hellre så att svenska firmor skruvar mätaren på en beg. bil hellre än att en tysk gör det!

318, när 316 inte duger...
Att folk hellre köper svensksålda bilar än direktimporterade beror på att medelsvensson inte har tillräcklig kunskap för att bedöma om en bil har gått 8.000 eller 16.000 mil, 21.000 eller 49.000 mil.

En svensksåld bil är det mindre risk för mätarfiffel på, det är en baggis att kolla historik (Pratar du svenska? Ring vägverket!) och alla eventuella garantier gäller.

Förstår inte gnället, varför inte se det positivt i stället: ni som (tror att ni) har tilllräcklig kunskap och erfarenhet för att bedöma en direktimporterad bil får en lika bra (eller bättre) bil till lägre pris, låt vara med sämre andrahandsvärde. Om man tror att man kan göra sig grova pengar på att direktimportera billigt och sedan sälja dyrt så är den tiden förbi ...

Skicket är alltid det viktigaste, historik näst viktigast och pris tredje viktigast ... för mig i alla fall.
Håller förresten med icho, det är de svenska köparna som mätarskruvar bilarna, inte de tyska säljarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.