|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| Låter som om ni sörlänningar borde köpa bilar i Norrbotten. Mindre salt och ärligare säljare ... :-) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har ju haft en svensksåld klockren BMW men har nu en klockren importerad BMW för mig är det bilen som enskilt exemplar som avgör oavsett om den är köpt på BMW i Tyskland eller Sverige, det finns rejält bluffande svenssålda BMW likväl som "några" flera importer. Men så länge det är ihopskruvade på samma fabrik så är det skick och historik som är det viktiga på både svensksålt och import. ///MVH Hasso Länk |
| Otto von diesel: Förklara gärna för mig vad det är som styr priset på en bil om inte marknaden spelar roll? Marknaden betalar mindre för risiga bilar, importerade bilar, vita bilar, bilar som gått långt, bilar som luktar spy, bilar som... Om marknaden mot all förmodan skulle uppskatta bilar som luktar spy så skulle dessa vara dyrare än övriga bilar. | |
|
SVAR PÅ FRÅGAN=DEN SVENSKA OSÄKERHETEN Jag tror att det är bilfirmorna här hemma som utnöttjar att allmänheten inte vet så jävla mycket om nånting. Spritt ut att det är mycket sämre att imortera. För att överleva. Varför skulle dom göra tvärtom?!? Priserna är ju mycket lägre i Tyskland. Priserna i tyskland är så pass mycket lägre så att alla som skulle köpa bil skulle imortera, om inte detta ryckte fanns. Ett ryckte som inte stämmer! Visst finns det fifflare i Tyskland, men det finns det ju här också! Själv föredrar jag att importera själv. Helst av privatpersoner. Man får en rostfri bil, språkträning (tyska, engelska) och lite semester samtidigt. Ökenräven |
|
|
Dirren, Otto: Även om ni själv inte har importerat bilar så kan ni väl tänka er att när en bil byter land byter den också till stor del identitet. Det ÄR ett stort problem att fifflas med bilar på mer än ett sätt när bilen byter hemland. Gemene man tycker att att är frid och fröjd när serviceboken är tryckt året innan bilen är levererad och har stämplar i sig som ser OK ut. De flesta har ingen aning om vad t.ex. ett brief är, och har inte lust att sätta sig in i det heller... Samid: Jag har inte sett ett enda uttalande om att tyskarna skruvar i den här tråden? Importörer som kallar sig BMW på Blocket och säljer oreggade och nyreggade bilar med lagom mycket mil på är en lämpligare målgrupp. Även om inte de större återförsäljarna eller försäkringsbolagen vill kännas vid det så får man bättre hjälp och bättre pris på försäkringar på svensksålda BMWbilar än på tysksålda diton. Min nuvarnade bil är en svensksåld och min nästa bil blir största sannonlikhet en tysksåld, om inte priset på modellen jag kollar på sjunker i Sverige. Jag är också lite intresserad om vad som styr priset om inte marknaden? Mvh, __ Bilen: Länk |
|
|
Wille W, har importerat 2 själv än så länge, så jag är fullt medveten om vad som finns, med lite sunt förnuft så får du många gånger en bättre , billigare bil än i Sverige det tror jag fast på , men visst kan man bli lurad likaväl som i sverige. Har själv ett exempel på en Audi 100 -85:a som jag köpte från en välkänd bilhandlare i Östergötland 1990 , sen hade gått 9000 enl mätaren, men 29 000 i verkligheten, och den var Svensksåld , skillnaden var att priset var mycket högre på den än om jag hade importerat den då. Men detta var första och enda gången jag blivit lurad , sedan dess så ringer jag alltid upp och kontrollerar bakåt med tidigare ägare samt bilhandlare, besiktning, verkstad etc...visst ett jävla jobb är det , men handlar man bil för runt 200 000 kr så måste det bli rätt, det är ju nästan 1/3:e dels villa vi pratar om , så lite energi får man lov att lägga ner tycker jag. /Dirren power to the people |
|
|
Om en importbil är bättre eller sämre varierar naturligtvis från fall till fall. Tyvärr så har ju det stora flertalet begbilsköpare varken kunskaper eller förutsättningar att göra en noggrann granskning av objektet de är spekulanter på. Då blir det naturligtvis lätt att man i stället går på enkla (och många gånger missvisande) kategoriseringar som import resp. svensksåld. Fast frågan är ju, kan man inte använda mer finmaskiga bedömningskriterier än så är det kanske bäst att köpa nytt. De senaste fyra bilarna jag köpt importerats av mig själv, och inte i något av fallen har jag haft den minsta anledning att tro att det varit bättre, eller ens likvärdigt, att köpa svensksålt. |
|
|
Personligen skiter jag fullständigt i om bilen är importerad eller inte!! När jag köper bil kollar jag alltid i genom bilen så att den är okej! det är det man får gå på! Hittar man den riktiga pärlan som allt är perfa på skiter man ju knappst i å köper den bara för att den kommer från Tyskland! dessutom är det ju där dom tillverkas! så på sätt å vis så är det ju dom svensksålda bilarna som är importerade!! hemlandet är ju tyskland för bmw! =) M.E |
|
|
WilleW: Det påstogs i början av denna tråd, "icho" svarade: "Det där med att tyska bilar är mer skruvade är inte pga. tyskarnas omoral. En kompis har importfirma, och när dom var ner och skulle hämta en bil så frågade handlaren vart dom va ifrån. När dom då svarade att dom var svenskar så skrattade han o frågade om han skulle skruva mätaren på en gång. För de e väl de ni svenskar gör när ni köper bilar här svarade han..." I Tyskland kan en bilhandlare som skruvarar tillbaka en mätare få fängelse. Däremot här har jag aldrig hört att nån ha blivit straffad för det. Ökenräven |
|
|
VilleW : har importerat massor med bilar, massor både åt mig till fsg, på uppdrag åt andra / vänner bekanta via rykte etc. .. nu har jag annan karriär. Bjoerck: Markanden är där säljare och köpare möts ingen annanstans, denna plats är fiktiv och marknaden som reell plats existerar bara i fantasin lite som kalles klätterträd. Priset bestämms av en kombinationa av utbud och efterfrågan samt baseras enligt den klassiska skolan innom ekonomin på ett antal grundläggande antaganden såsom Perfekt konkurrens, fullständig information, rationella val etc etc, dessa antaganden var /är direkt felaktiga, det erkände redan David Richardo och hans efterföljare som var de som tog fram dessa modeller som idag används för bedömning av marknadspris. Idag vidhålls dessa av press och media samt av andra överbetalda puckon inom näringslivet som baserar sin bristfälliga världsbild på en total ignorans för dessa fatala missräkningar, mest hysteriskt roligt är det när stat och kommun talar om att marknaden kräver....eller när folkandvänder uttryck såsom Marknaden går mot botten ??? en rent omöjlig tes... Marknadspris existerar inte, bra försök att nå konvergens mellan utbud och efterfrågan, det är omöjligt att träffa rätt. Vi påverkas aldeles för mycket av yttre faktorer. Reklam tror jag det kallas som i sin tur påverkar tycke och smak etc.. |
|
|
Grundantagandena i nationalekonomi är approximationer, det gör dem inte direkt felaktiga. Dessa approximationer håller jag för betydligt mer verklighetsnära än en del andra antaganden som ligger till grund för andra vetenskapliga discipliner. Avgörande är om dessa approximationer är tillräckligt bra för den aktuella frågeställningen eller inte. |
|
|
Fel forum kanske men ; jag menade för övrigt neoklassikerna inte klassikerna. Inte blir en teori baserad på "jag har nästa alltid rätt nastan alla gånger jag nästan alltid ställer rättfråga när jag nästan kommer fram till ett svar som nästan matchar vag jag vill åt," bättre av att man väljer att helt sonika bortse från alla aspekter som kan tänkas liknas vid verklighet ?? Tag konkurrens som ett simpelt exempel: utan konkurrens kan det per definition aldrig uppstå ett marknadspris i modern mening eftersom fullständig konkurrens och en fungerande prismekanism är krav för att man ur en modell skall kunna leverera ett korrekt marknadspris. Förutsättningen för detta är att man har ; 1. många säljare och köpare ..... 2. Ingen samverkan 3. Enkel och homogen vara 4. Fullständig information 5. Fritt inträde på marknaden 6. Snabb anpassning 7. Inga kollektiva varor 8. Inga externa effekter. Känns det som att det går att lägga såpass bra "approximeringar" inom alla dessa områden så att man med säkerhet kan säga att den teori som kräver dessa ingridienser för att överhuvudtaget kunna fungera kan leverera lika bra svar som om man kände dem ? Rationaliserar man bort alla dessa är det en ren gissning man gör... möjligen utifrån ett statistiskt urval som kan begränsa skadan.. R |
|
|
Om approximationen är tillräckligt bra eller inte, om den medför att missvisande svar erhålls eller inte, beror på vilken frågeställning som avses. I vilket fall tror jag inte heller att det är rätt forum att diskutera denna fråga. Om man lite välvilligt (illvilligt?) formulerar om trådens ursprungliga fråga, så skulle den kunna lyda, varför värderar "marknaden" importbilar lägre? Ett svar som då uppvisar en karaktär som liknar "marknaden har värderat dem lägre", företer en hel del likheter med cirkelresonemang. En rimlig riktning för tråden torde snarare vara, vad gör att många potentiella köpare inte är beredda att köpa importbilar, eller endast köpa dem till ett lägre pris än motsvarande svensksåld. Efter att ha läst trådens första inlägg framstår det är just till den frågan som svar söks. Mer jordnära förklaringar har nog mer att tillföra än ekonomiska teorier. Bland inläggen som redan gjorts finns en del sådana svar. |
|
|
Vissa modeller är "överimporterade", då kan priset vara lika lågt på modellen i Sverige som i Tyskland, vissa modeller tjänar man helt klart på att importera. Fördelen med att importera själv är ju det stora utbudet och att det finns betydligt fler välutrustade bilar än svensksålda diton. Poängen är att köper man en importbil så krävs lite mer än svenskakunskaper och möjlighet att ringa till svenska verkstäder och Svensk Bilprovning, detta är en kunskap som många på detta forum besitter, men inte "gemene" man. Att det konsekvent går att skruva mätaren lite varje år och lura allt och alla är inte lika aktuellt på modernare BMW's då mätaren sitter på två till tre olika ställen. Det kan ju vara värt att skruva samtliga vid ett försäljningstillfälle, men inte en gång per år. Samid: Jag vet att "Tachojustierung" är straffbart i Tyskland, jag missade inlägget helt enkelt.. Dirren: Nja, en tredjedels villa stämmer säker i vissa län men inte t.ex. i Stockholmstrakten när man pratar bilar bilar i 200' kr klassen :( Men jag håller med, generellt tar de flesta lite väl lättvindigt på fakta kring det fordon de köper och har dålig koll på det mesta om fordonen. Mvh __ Bilen: Länk |
|
|
Klar fördel med import när man ska meka (om bilen är äldre), jag är väldigt tacksam för att mina 2 senaste bilar är importerade. Sparar mycket tid och kraft pga rostfriheten... Har varit tjurskallig förut och bara köpt svenkssåld (till överpris), fyfan när en 10 år gammal konisk kulled skulle ut... nej, import är bättre, men det finns fällor att se upp med, är man lite nogrann och försiktig så går det nog bra. ///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum! |
|
|
Det är väl jättebra att alla, enligt dom flesta här, inte förstått hur bra det är med importbilar. Då kan ju dom som föredrar att köpa en sådan handla bilar billigare! Vad är problemet. det är väl jättebra? Själv avstod jag, och köpte en svsåld, då jag inte har något intresse av att debattera med spekulanter om vart det saltas i Tyskland, att det är så fina vägar där, ägd av doktor i Tyskland, endast körd rakt fram på autobahn etc...blabla.. :-) |
|
|
Håller med. Svensksålt tycker jag inte är någon merit. Däremot, om jag skulle köpa tex en SAAB eller Volvo så finge det bli en svensksåld bil. Min 66:a är fräschare undertill än min E36:a från 1997. 66:an ska få hålrumsbehandling och lätt vaxning av underredet så den håller skicket också.. |
|
|
Merit? Det är ju ett faktum att det är lättare att sälja bilen och det är fler handlare som vill ta din bil i inbyte. Det är inget fel på en importerad bil, sålänge man har full koll på historik och service. Jag kan själv tänka mig en privatimportbil sålänge jag importerar den själv eller om jag har ett mycket stort förtroende för säljaren. Det verkar som att somliga privatimportbilsägare får mindervärdeskomplex och som genom en försvarsmekanism måste inbilla både sig själva och andra om att svensksålda bilar är sämre skötta... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
kilroy |
Varför öppnar man en tråd som varit nedlagd i 5 månader utan att ha något nytt att komma med...???Mvh kilroy"Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningdags" |
|
Bra poäng kilroy! Nåja, det var åsikter som önskades. Sv.sålt....har alltid kört sv. sålt, kommer alltid att köra sv.sålt... The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.