AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.201

Är en bil bättre bara för att den är "Svensksåld" ?

Sida 3 av 5
Mosse: Japp de stämmer.
Men hur du får de 2 meningarna till att alla tyskimportbilar är krockade är för mig en gåta.

Det jag menar med mitt påstående är att när en tysk krockar vilket inte händer alltför sällan så väljer han oftast att lösa in bilen och skaffa en ny.

Jag har som sagt en ganska stor del av min släkt i Hamburg regionen. Och svenskar är allmänt kända för att köpa ur den lägre prisregionen men den skumma historiken.
Detta är ett allmänt känt fenomen i tyskland.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Det kan säkert stämma att det är så, men det beror väl i sådana fall mer på vilka Svenskar det är som är nere och handlar skrotet, än att Tyska bilar är lika dåligt skötta som Svenska?

Det finns ju hur mycket småfifflare som helst i vårt avlånga land, som plockar hem vilket skit som helst. Vem som köper skräpet, har jag ingen aning om, men någon stackars sate går väl att lura.

Just nu verkar ruttna E36'or vara rejält i ropet, men man ska inte glömma alla hemska E38'or och en hel del E39'or som också har börjat komma in.

Sedan finns undantagen, bilarna som har blivit seriöst importerade av en brukare. Oftast bra mycket finare än motsvarande Svenska bilar. Jag har ägt många bilar av den typen, sådana som tagits in för att brukas, inte för att krängas snarast möjligt. Man tröttnar på annonser som glatt tjoar att bilen är "Svensksåld" och förutsätter att bilen då är värd 10-20% mer än motsvarande importbil. Yeah right!

Svensksåld är ICKE ett försäljningsargument. Hela det eventuella värdet i att bilen är svensksåld, är formligen uppätet av den grogrund för rost som våra saltade vägar och usla klimat utgör. Dessutom, så verkar det som att Svensson alltid säljer sin bil lagom till att saker behöver bytas och går sönder.

Nej, Südtyskland för mig tack, där både tillverkas och rullar Europas finaste bilar!
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
quixotic2, med flera...

(Jag håller med Dig till 100%, quixotic2)

Eftersom jag jobbar med bilar på en välrenommerad bilfirma i mellansverige, och på så sätt konfronteras med Svensksålda inbyten hela tiden, så vet jag att det är just så: Svensken försöker prångla iväg sin bil precis innan det är dags för kamremsbyte, service, (helst storservice), slut fjädring, däckbyte, han/hon har fått en parkeringsskada, bilen börjat rosta, eller dylikt. Dock framhäver de att bilen ju faktiskt är Svensksåld, och då på något sätt förgylld med bladguld från topp till tå... Att den sedan inte har full servicebok, eller NÅN extrautrustning över huvud taget, ignorerar de genast med att säga saker som: det går ju ialla fall bara sönder... jag vill ha vevar till allt!!! (även askkoppen...) och tex. manuell!!! låda i en stor Volvo S80!!!! Vem vill ha det??? Det går ju fan inte att sälja vidare annat än till pensionärer på 80+....

Vad gäller övriga märken, så kan man hitta rost lite var stans, stenskott, mm. Om det finns AC/Klima, så kan Du ge dig på att "svensson" kört med tomt system i 3 år, och hävdar sedan att det "bara är att fylla på...och så är det ju varmt så få månader..." Jamen tjenare... Har en klima stått stilla i 3 år så är det totalrenovering som gäller, med kompressorbyte o hela köret.... Dåliga bilar, är vad det är, man får in, om inte bilen är en -00:a eller senare...

Usch vad jag tar i.... men jag kände att jag var tvungen att lätta litet på trycket... Ni får ursäkta :)

/Die Mensch-Maschine, Kraft-Werk....

BMW - Liebe auf den ersten blick...
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
KRAFTWERK:
Cittra på jobbet, BMW på fritiden! Kan du med 10 ord beskriva skillnaden på dessa bilmärken?
/Anders
Kraftwerk:
"Det går ju att kolla en BMW:s historik genom BMW Sverige, för en kostnad av 160-200 Kronor!"
Vad syftar du på? kolla mätarställning mot nyckel och ljusmodul eller kolla upp garantirep. gjorda i Tyskland?
Vet folk som åkt dit på skruvade bilar som kollat upp detta.
D.v.s. allt elektroniskt går att manipulera, garantireparationerna behöver inte ha varit speciellt många och kan ha gjorts tidigt i bilens "liv", plus att innan e38 var det ju fritt fram dessutom...

Detta går såklart att göra på svensksålda bilar ...

Kontentan allt borde väl vara: Vill du ha en fin begagnad bil så ska den först och främst motsvara dina förväntningar om skick, du får du kolla upp allt du kan minst två gånger för mycket, bilen ska kännas "rätt", inga frågetecken etc. Sedan i vilket land bilen är såld första gången efter den lämnade fabriken kanske är mindre viktigt?

Mvh

__
Bilen: Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Detta kommer ältas till domedagen....
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Sigdarve:

"-Det är faktiskt väsentlig skillnad på precis allting i bilarna!"

Sådär, ja, det var precis 10 ord ;-)

Bilarna går ju inte att jämföra på samma dag, men jag tycker otroligt mycket om Citroën, och har gjort det ända sedan första gången jag såg en :)

Speciellt SM-modellen, och de tidiga "paddorna" DS och ID!

I övrigt så har ni rätt...(mosse) Detta ämne går att älta i oändlighet, och det finns lika mycket åsikter som det finns människor! (nej, jag har inte kopplat in "klyscherizern" :D)

MEN... borde vi inte släppa litet på den Svenska trångsyntheten, nu när vi ändå är en del av övriga Europa. Jag menar, varför skulle tex. en Belgisk Mercedesägare vara mindre "ärlig" än en Svensk????? Det blir ju kontentan av det här med "Svensksålt" kontra hela övriga Europas vagnpark! Eller.. har jag fel? Neeejjj, nu börjar det ältas igen... ;-)

Mvh
Anders

Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Nej, tvärt om. Jag håller med dig i ditt resonemang. Tyvärr gör inte de svenska försäkringsbolagen samma bedömning.

Mvh Kjell

Tidigare forumräv och dekaltrimmare - Nu svikit till förmån för TCS

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
powerkjell, mfl.

Jag vet, försäkringsbolagen är ett ONT, mot alla oss bilägare, som inte är ekonomiskt oberoende...

De har INGEN urskiljning.... KRÄMARE!!! Är vad de är!

Mvh
Die Mensch-Maschine Kraftwerk...spricht durch die Etern....

Det går inte att förneka: Svensksålt säljer.

Sen om man inte kollar upp bilen ordentligt så kan det ju kvitta om det är ett svensksålt eller ett importerat vrak.

/// Olof

Länk
Jag har inga problem med importerat. Har ägt 3 st än så länge, Volvo, Cheva och BMW.
Har du bara full historik tillhanda vid köp är det inget att tveka på.
Marknaden styr och så länge marknaden är beredd att värdera en svensksåld bil högre än dito direktimporterad kommer den svensksålda bilen ha ett högre försäljningspris. Vilken typ av bil som är bäst att köpa må de lärde tvista om men likt förbannat är priset på en svensksåld bil högre. Det som kan sparas på ett köp av en direktimporterad bil förloras i regel vid framtida försäljning.

Jag äger både en direktimporterad och en svensksåld bil. Anledningen till att jag importerade var tack vare utbudet. Personligen tykcer jag svensksålt är både tryggare och bekvämare. Bilen blir lättare att i framtiden omsätta. Dessutom är det betydligt enklare att kolla upp historiken grundligt genom att kontakta verkstäder, föregående ägare etc. Att det förekommer mer fusk med direktimport anser jag vara självklart. Vid importen byter bilen identitet och det är ett gyllene tillfälle att fuska med mätarställning och fejkade serviceböcker. I regel sker fusket av mindre seriösa bilfirmor i Sverige.

Motsvarande manövrer på svensksålda bilar är mycket svårare då bilen måste skruvas mellan varje besök hos Bilprovningen. Dessutom är det vanskligt att förfalska serviceböcker då det är lättare att kolla.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
bjoerck:

Skall vi börja "älta" igen... ;-)

Jag köper ändå bara import hädanefter... Bilar från södra Tyskland! De bästa i världen ;-)

/Kraftwerk....BMW : Trans-Europa-Express-Fahrzeug :)

KRAFTWERK: Vi ska inte älta något. Du ställde en fråga och jag försöker ge ett svar baserat på de erfarenheter jag har. Att sv-sålda bilar är dyrare beror på att marknaden värderar dem högre en direktimporterade. Om de sedan är bättre låter jag vara osagt. Jag låter även vara osagt om bilar från södra Tyskland är bäst i världen.
Jag håller fullkomligt med bjoerck.

Man ser ju en tydlig tendens att många privatimportbilsägare desperat försöker skapa en allmän uppfattning om att privatimportsbilarna är finare än de svensksålda och värderas minsann lika högt.

Man kan tycka hit och dit, i slutändan är det marknaden som styr.

/// Olof

Länk
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Jag har själv inget emot privatimporterade bilar.

Tvärtom, välutrustade bilar som ej har körts i salt vill väl alla ha?

Vad jag däremot inte gillar är en stor del av de svennar som plockar in bilar i Sverige. Det måste vara där problemet med mätarfiffel ligger.

Jag läste för ett tag sedan att försäkringsbolagens undersökningar tyder på att 1/4 av alla privatimportade bilar är mätarfifflade. Men varför skulle tyskar, belgare med flera vara oärligare än andra? Därför tror jag problemet ligger hos svennarna som importerar och vill tjäna så mycket som möjilgt per bil.

Så ska jag en dag ha en importerad bil köper jag den på BMW Niederlassung och tar hem den själv.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Att det fifflas en hel del av diverse importörer råder det väl knappast något tvivel om. En jämförbar bil är i allmänhet billigare i Tyskland än i Sverige, men under de senaste åren har skillnaden knappast varit så stor att det går att driva affärsmässigt med lönsamhet. Att en privatpersion kan SPARA pengar på att köpa sin bil i Tyskland är en sak. Att en firma skall TJÄNA pengar på att köpa en bil i Tyskland, importera den, registrera den och snabbt sälja den i Sverige framstår som långt mindre sannolikt. OK, säkert går det i en del fall, men i alltför många fall ligger nog mätarskruvning och/eller uppspacklade vrak bakom möjligheterna att få omkostnader täckta och eventuell förtjänst i fickan. Länken om bilarna hos Helsingborgsfirmorna illustrerar nog inte något unikt. Snarare är det väl så att det är osedvanligt klumpigt att vara för snabb med att lägga ut annonser.
Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
det här är ju så jävla larvigt....bilen har ju någon gång varit importerad i vilket fall som helst, eller är det så att vi svenskar tror att utlänska bilfabrikanter bygger bättre bilar till den svenska marknaden än vad som ska säljas på den egna ?? hur jäkla korkat som helst det resonemanget.
Nää som någon skrev, har bilen gått i "normal Sverige" (alltså inte norrlandslänen) så har bilen ju konstant varit utsatt för salt i stora mängder, då måste det vara bättre med en direktimport (eller Norrlandsbil ...eller gotland) Att det sedan mer eller mindre förustsätts att bilen är skruvad om den kommer från utlandet är ju inte bra eftersom vi svenskar har en tendens att "komma ihåg" sådant för lång tid framöver.
ta tex det här met automatlåda kontra manuell , den galma idén om att man inte skulle köpa automat var ju för att man inte kunde rulla igång bilen eller bogsera den....ärligt hur många av er som kör manuell brukar rulla igång bilen , eller bogsera den ?? skulle tro att ni nyttjar bärgningskåren Ni också, och alltså föll det argumentet, men det hänger kvar fortfarande när man ska köpa bil, först betalar man extra för bilen som ny för att få automatlådan, sen får man mindre för den som begagnat.....såååå tyyypiskt svenskt.
Kommer ni i håg att det ett tag var poppis att inte köpa bil med drag ?? detta var för att dessa bilar naturligtvis hade gått hårdare än andra som inte hade drag....även detta en typiskt svensk myt.

Likaså vita bilar... dessa ska vara billigare än bilar med annan färg...varför då ?? men så är det i inskränkta sverige och det är ju där vi bor.
kände bara att jag ville skriva av mig öite

/Dirren

power to the people
Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
fasiken , man ska inte skriva så mycket efter några öl, blir lätt en massa missar bland tangenterna (nu fick jag anstränga mig för att få till detta rätt)

/Dirren

power to the people
Om det nu är så att Svenska bilar är mkt bätte och mycket finare än dito Tysksåld klon, varför åker då inte kunder från Tyskland hit och köper dessa underbara, superbra bilarna till ca 10.15 tusem mer än vad de får ge för sitt lik som garanterat kommer att kosta det dubbla i reparationer, samt inte vara behäftade med alla dessa dåligt lagade krockskador ?? Marknaden styr var det inte så ni sa ?? (rimmar illa) Min åsikt är att Svensksålt är precis lika illa som import, alla bilar är skit, ingen och jag menar verkligen ingen bil jag varit och kollat på någonstans är som det står i anonnsen. Alla övervärderar när de skall sälja och undervärderar när de skall köpa. Ligger i sakens natur.

R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.