|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
min e36:a är importerad, och jag är mycket nöjd med den! svensksåld eller importerad spelar ingen roll för mig, det som spelar roll är att skicket på bilen är bra, sen får man ju kolla upp historiken lite grann om den inte finns väl dokumenterad, detta kan ju vara lite svårare på en import vad jag har förstått.. visste faktiskt inte om att e36an var import förräns jag köpte den, säljaren sa det då...inget som beskymrade mig då service och historik fanns med en pärm med kvitton samt att skicket var bra, spelade ingen roll att den råkade vara import! MVH Johan K |
|
| Om man köper nyimport får man garanterat INTE Biltema reservdelar på bilen i allafall, som är STOR risk när man köper äldre svensksålt..... | |
|
Bra inlägg kraftwerk. Ska inte försöka mig på någon djupare analys, men kan konstatera att det är en ond cirkel. När jag t.ex. varit intresserad av en importbil och försökt ta reda på vad det skulle kosta att försäkra den så får jag alltid på alla försäkringsbolags hemsida beskedet "vi kan inte lämna ett prisförslag, kontakta oss under kontorstid för en individuell offert". Krångligt. Sen vet jag att min bilhandlare kommer att krångla när det är dax för inbyte, och att en stor andel av alla privatnissar som inte vet ett skit kommer att krångla om jag försöker sälja den själv. Var och en som sålt en bil privat vet ju vilka idioter man stöter på. Allt detta gör att jag håller mig borta från importbilar, vilket ju är sjukt, eftersom jag inte alls betvivlar att de många gånger är i bättre skick än inhemska dito. |
|
|
Lowrider: Eller så köper man en bil där alla kvitton finns, så du kan se varifrån delarna är köpta. /// Olof Länk |
|
|
Jag menade om det inte finns kvitton på någon av bilarna så skulle jag hellre köpa en tyskimport och få originaldelar (tyskarna har ingen anleding att skruva på annat pga pris) än en svensksåld med pirat Biltema delar......Svenskar överlag gör allt för att tjäna några tior..... En gammal arbetspolare till mig hans kompis livnärde sig på att åka och skruva mätare åt bilfirmor i stockholmstrakten så jag litar inte på varken svensksålt eller import, skicket får avgöra... |
|
|
Utan privatimporten hade väl en begagnad BMW (även en svensksåld) varit betydligt dyrare, Dessutom hade svenska staten och handlarna kunnat sätta priset efter eget tycke och smak. Då hade kanske hälften på denna listas medlemmar inte haft råd attt åka BMW alls eller hade fått åka i ett gammalt vrak istället. |
|
|
Kan du inte lära dig att det finns folk som aldrig lär sig? Av samma anledning som man har lärt sig att det finns människor som inte kan skilja på mitt och ditt så har man fått skaffa sig både lås och larm till bilen, ta med sig stereofronten när man parkerar så får man skaffa sig en bil med rejäla stötfångare. Visst är det önskvärt att folk lär sig hantera sina fordon men tyvärr inte realistiskt. |
|
|
Med bra dokumentation så anser jag att t.ex en tysksåld bil är bättre! Bilen: Länk |
|
stefannorr |
Går ju aldrig o generellt säga vad som är bättre eller inte,finns pärlor av tysksålda liksom svensksålda..piratdelar till en BMW..ja samma sak där...går ju att kolla var den är servad och repad..köper man piratdelar så repar man väl ofta själv med..men ren fakta är att det är lättare att byta in sin svensk sålda bil än en import o oftast till bättre pris...sen va som är bäst eller inte lär ju aldrig folk koma överens om..dom som har sv sålda håller på dom o tvärtom... |
|
Eftersom nybilpriset ungefär är detsamma i Sverige som i Tyskland, hur mkt billigare är det då att köpa en 3 år gammal BMW i Tyskland? Vi utgår från att båda gått 5000 mil och är välskötta. /Anders |
|
|
En bil från södra tyskland har inte utsatts för så mycket eller inget vägsalt alls. Det ger många plus hos mig. Speciellt efter att ha sett hur min 4 år gamla svensksålda Audi A4 såg ut under till. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
wendtan: Du kan väl inte utgå från att ALLA tyskimporter är smällda?! Jag menar, mina 2 importbilar är inte smällda, & skulle dom ha varit det så är dom MYCKET bra reparerade! ;) |
|
|
Mosse: Var exakt påstår jag detta? Om man sen kan se att en bil är reparerad från en krockskada med blotta ögat så är det amatörmässigt gjort. Det kan synas om man har bilen på en lyft och synar skarvar osv. Att sen den svenska mentaliteten "iregel" väljer en billig bil på gränsen till misstänksamt billig som är intagen från någon vimpelhandlare är något som fått beg marknaden att krylla av vrak. De står ju nästan dagligen i tidningen om någon som köpt en billig mercedes/volvo/bmw osv och får ett tips av en arbetskamrat att kolla mätarställningen/historiken och vips så är det en artikel. Jag påstår inte heller att en krockad bil är sämre än en icke krockad. Är det gjort av en seriös firma så går det iregel inte att se något alls. Men tyskarna tycker rent generellt att en krockad bil är något fult, som man inte kan åka omkring i. Så de tar iregel klumpsumman för att köpa ny bil, och den gamla blir reparerad till minsta möjliga kostnad för att sen exporteras. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Sigdarve's fråga är mycket intressant... Utbudet är såklart mycket större i Tyskland, det är lättare att hitta välutrustade bilar o.s.v... Men man bör ta sig en funderare om man köper en nyimporterad bil i Sverige: vad kostade den i Tyskland? vad har hänt sedan bilen lämnade Tyskland? De flesta som hänger på den här siten vet att man kan kolla garantiservicear via BMW, kolla tryckår på serviceböcker etc. Milkontroller kan ju ge en fingervisning men idag går det ju att manipulera EWS + Nycklar + Ljusmodul så om försäljningspriset är tillräckligt högt så tjänar man såklart på att fuska med detta. Vem ser skillnad på en välbevarad 525i -02 som gått 20000mil kontra 12000mil? Jag har haft 3 importer och 2 svensksålda, för mig handlar det mer om att få tag i "rätt" bil än i vilket land den registrerades första gången. __ Bilen: Länk |
|
| Anledningen till att det finns en stor marknad i Tyskland för krockade bilar är väl att de i betydligt större utstäckning kör halvförsäkrat. Jag har haft några bilar som har varit krocklagade och det har aldrig stått något i briefet, tror det är en myt. | |
| Jag tror inte heller att det står i Fahrzeugbriefet om bilen är krockad. Däremot brukar personer som säljer eller byter in sin bil till firmor få skriva på ett papper där de intygar att bilen inte är krockad, använts som hyrbil, etc. Sådant papper har jag i alla fall fått för de tre senaste bilarna jag köpt. | |
|
Citat Elinas: "Tyvärr har begreppet ”svensksåld” blivit synonym med ”guldkantad” och har adopterats även av privatpersoner och i samma syfte, nämligen att framställa den egna bilen som det bästa och säkrare alternativet till ett privat bilköp. Och det är tyvärr många godtrogna bilköpare som går på det." Mitt i prick!! Svenskarna är en försvinnande liten del av Europas befolkning och ändå tror man här i landet att vi är duktigast och har det bästa av allt. Konstigt att övriga europeiska länders bilar över huvud taget rullar och inte rasar samman totalt. Tillåt mig le en smula!! |
|
|
Kontentan är ju att det är bättre med svensksåld, så man slipper allt tjaffs. :-) |
|
|
Exakt. /// Olof Länk |
|
|
Wendtan... "Mosse: Nej tyskarna saltar inte, de krockar istället och byter ut bilen. Så går den till reparation och säljs till utlandet :)" ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.