AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.414

Tid för en lite större kombi!

Sida 1 av 2
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Då lämnar jag Z-sällskapet för denna gången. :~(
Byter min fina M Coupé mot en 330 touring. Pallar inte med att åka halvfabrikat under vinterhalvåret längre!
Inte speciellt otänkbart att det blir en till Z i framtiden ;)

Jag lämnar er inte för det, utan läser vad som skrivs här även fortsättningsvis.

/Andreas
_____
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Hoppas du står ut med Moppemotorn bara...... ;-)
Byter du jämnt eller?

/B
wolv: Den nya måste du ju ha 19" BBS Ch på ;)

/Johan

Min bil: Länk

Johan: Har du inte läst reglerna för forumet :)

Wolv: Klockrent val, lite mer utr än coupen :) (ugotmail)
Med ett m-sportpaket o sommarfälgar blir den ruskigt klockren.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
wendtan: Oops :)

/Johan

Min bil: Länk

Ska du sälja coupen redan?? Byter du in den? 330 touring är för övrigt en härlig bil!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Å vad är "sommarfälgar" Wendtan???

Wolv: Tråkigt!! :-( Visst kan väl en 330 duga för att ta sig runt med, men om Du ändå byter bil varje säsongsskifte så blir det billigare i längden med 2 som Du har kvar.

Skulle jag mot all förmodan vilja ha en kombi så är ju nya 5'an eller 1'an de givna valen, 3 serien börjar kännas rejält gammal. 1'an ser ju dessutom ut som en Coupe!! Kanske en 1'a med nya M5 motorn kunde vara melodin.. :-)

/Caspar
Länk
Caspar: Sommarfälgar är något som är större än standard 17" stjärnker 44 som sitter där idag. Fälgen e iof grymt stilren och lätt att hålla ren, dvs perfekt vinterfälg.

Angående att e46 touring facelift skulle kännas gammal kan jag inte på något sätt hålla med om.
Den är klart fräsch än idag och är bara runt 2 år gammal.
Alla gillar inte den nya "vågade" designen. Jag personligen tycker e60 känns trist och alldaglig utan ett m-sportpaket. För mycket gubbracer helt enkelt.
1 serien är helt okej utseende mässigt men eftersom Wolv ville ha något med större plats än m-coupen så känns inte ettan som ett alternativ.

Här finns ett lysande exempel på hur man med enkla medel kan göra en e46 touring till tokfräsch enligt mig:
Länk
Länk

Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Wendtan: Lustig definition på sommarfälg!! :-) Skulle dock kunna tänka mig 18-19 tum även på vintern!! Fatta hur lätt man gör rent en femekrad 19" :-)

Visst var det en snygg bil det där och visst ser den snygg ut orginal också i rätt färg även om den ser lite gammal ut bredvid en E60(5-serie)/E85(Z4)/E63(6-serie)/E81(1-serie).. "Nya" vs "gamla" designen kan man ju tvista om i oändlighet.

Det är dock inredningen som känns toktrist gammal, speciellt i en bil som man skall åka mycket i. Och ja, det är det jag tycker sämst om i Z3'an..

/Caspar
Länk
Caspar: 330 har 17" standard vilket du säkert känner till(330n har så stora bromsar att mindre fälgar inte går på).
Att tröska runt med 18" eller 19" på vintern känns som ren kapitalförstöring. Saltet äter på fälgarnas ytbehandling och när de inte saltas så grusas det med vad allt det innebär.

Att sen försöka hitta vinterdäck i 18" och 19" lågprofilsutförande brukar inte vara helt enkelt. Urvalet är betydligt större i 17"

Jag finner de lite lustigt att du äger en Z3M roadster med ditt resonomang kring design :)

Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Beppo: I wish...bytte hos en handlare...

Johan: Hehe det tror jag det....nä några 19" blir det inte. På sin höjd 18". Nu ska jag ha komfort! :)

MatroxMGA:
Ja, blev bara en sommar med coupén. Vinteravställningen blev alltför jobbig att hantera :) Bytte hos en handlare. Leverans sker i slutet av veckan.

Caspar:
Tycker inte att en faceliftad 3-serie känns speciellt gammal. 1-serien är för liten/spartansk sett till det jag ville ha nu. 5-serien hade funkat såklart, men det hade blivit för dyrt om man ska ha en med motor som tar en upp för backarna ;)

/Andreas
_____
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Wolv: Det var absolut inte meningen att tracka ner på Din bil, det skulle bara inte vara mitt val. Tråkigt att Du lämnar Z flocken. :-(

Wendtan: Som jag skrev ovan ".... Och ja, det är det jag tycker sämst om i Z3'an.."

Att jag inte har bytt Z3'an mot en Z4 beror enbart på pengar.. En Z4 3.0 kostar i runda slängar 500K i basutförande, 100K till för att få till motorn, 50K-100K för att fixa utseendet (hardtop, aerokit etc). 100K för omlackning till Malachitgrün dunkel metallic.. 50K för väghållning osv osv.. Mao 800K plus innan den motsvarar vad jag har idag.. Och då får jag plocka över säten och stereo från 3'an..

Skulle jag kunna byta rakt av till en sådan så vore det inte ett svårt val.

/Caspar
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Wolv: eftersom jag själv nyligen köpte en 330 Touring -02 så undrar jag lite, jag kan säga att jag hade bytt jämnt med dig om jag hade kunnat övertala tjejen att M coupen duger som kombi.....
-"Vad då, samma bil som vi redan har, fast med tak?"
- "ja men M3 finns ju inte som kombi....."

Caspar: Tror du man kan bygga en Z4 med motorn,karossen och inredningen från M roadstern, iså fall ska jag byta ;-)

/B
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Beppo: Öhhhhh!!!!?!!??! Vad är det Du vill ha från Z4'an då?? Navin??

Motorn!! Går ju att fixa, en 100-lapp hos Kelleners så är Du klar
Karossen ??? Varför då? Då är det ju ingen Z4 längre.
Inredningen ?????????????????? Skulle jag aldrig byta, det är ju det stora felet på Z3.. Den lastgamla inredningen...

/Caspar
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Caspar:
Ingen fara, även om du hade gjort det har du rätt att tycka vad du vill :)

Beppo: Hehe, det är ju det där med tjejen... Hur trivs du annars med 330 touring? Vi kommer ju lite från samma bakgrund så att säga :)

/Andreas
_____
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Caspar: Det är inredningen jag inte TÅL på Z4, M roadstern ser ju ut som en sportbil ska, tycker inte det finns så många snyggare faktiskt. Z4-Karossen har tagit sig lite, men jag har svårt för hängbukslinjen under dörrarna och en del andra saker. I "hobbe- edition" så är den nästan godtagbar dock... Motorn går förvisso att överladda, men jag vill nog hellre se en äkta BMW M-motor under huven. Det jag vill behålla från Z4:an är ju chassit!

Wolv: Det går bra att åka 330, bortsett från att man tycker att den är rätt trött, men jag har ju kvar Z:an också så det är väl därför. Annars är det en trevlig bil, lagom stor. Det känns inte som en kombi (då hade jag aldrig köpt den....) Ingen laståsna direkt, men svärfar åker ju V70 så då tar jag den när jag behöver köra större saker :D
Sportstolarna är suveräna, med sitt ställbara lårstöd. Xenonljuset är bra, men inte bättre egentligen än ljuset på Z:an, så jag undrar hur det är på en e46 utan xenon.
Motorn är ju som sagt ingen racer, men den går så fint som bara en BMW sexa går, och dessutom snålt. Jag brukar ligga på 0,95-1,00 l/mil och då gasar man ju på lite, det är ju därför man valde 330 istf 320.......
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Beppo: Det där har vi ju hört förut... Att Du skulle köra en bil under litern!! :-)

/Caspar
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Ja i och för sig........när dte gäller Z:an så börjar jag undra vad som hänt med min berömda "eco-driving" Jag har åkt runt bra länge med bara en grön lampa kvar på service indikatorn. Blir lagom att serva bilen innan avställning. Men problemet är att jag inte ens har kört 1000 mil sedan senaste servicen. Och kommer den inte upp till 1000 mil innan lampan slocknar så innebär det då en snittförbrukning på *svälj* 1.5 liter/mil.......GAAAH
Färddatorn i 330 brukar ange ovan nämnda siffror i alla fall, men huruvida det stämmer vet jag inte riktigt......( och bryr mig egentligen inte så värst mkt heller :D )

/B
Beppo

Som sambo till Wolv så kan jag endast säga.... jag saknar min m roadster, om jag får som jag vill så har vi förmodligen en sådan till våren/sommaren =o) Det var en helt annan känsla än coupen... Så till din tjej: Stå på dig!

Nu rör jag kanske upp en massa åsikter och känslor hos folk... men alla har ju rätt till sin åsikt... 330 (örk! trä-inredning) är en ok höst och vinterbil... mmmmmen jag vill ha mmmmmmmmmmmmmmmmmm-power och cab-känsla ... inte tråkig kombi .... =O)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Ja, träinredning är riktigt BLÄ, såvida inte bilen är en Jagga, bentley, rolls eller Rover.
Och jag håller verkligen med dig. 330 är i jämförelse med M Roadster riktigt trist..... Men BRA. Svårt att tänka mig bättre bil faktiskt (för mina behov), men kul.......
Den enda jag kan tänka mig passar bättre är väl E61, men när jag fick testa en 530 e60 så insåg jag att jag måste ha minst 545 isåfall, eller kanske 530D(har inte provat, kanske kan få mig en tur i Caspars ngn gång......) Det är förskräckligt att man måste åka Kombi för att sambon har 50% av rösterna i vårat hushåll........Men jag får ju i alla fall ha en kul bil, så det är ju i alla fall inte helt styrt av kvinnan i hemmet, som det verkar vara på många andra ställen :D
Undrar hur många man retat upp nu........

;-)

/B
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Beppo: :-) Du börjar bli bättre än jag på att reta upp folk. Givetvis får Du ta en tur i traktorn. Faktiskt den bästa "vardagsbil" jag haft. Nu använder jag bara den vartannan helg men iallafall. Håller med om att 530i är alldeles för klen. Visst har den 13 hästar mer, men 0, nada, niente i vrid och till 1,7 ton är det precis vad som behövs. Ganska kul häromdagen faktiskt.. En volvoturbo (S40) kom upp och trodde att han kunde hoppa ifrån en diesel lätt... **he he** Vad han såg deppig ut i bakspegeln!! :-)

WildCatz: Kul med en tjej med så suverän inställning till bilar. Fast min tjej är nog på samma linje.

Visst är väl en 330 kombi en ok bil, men tråkig!!!!!!!! liksom alla andra kombis och för den delan vanliga sedaner.

/Caspar
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.