Hasso på Nürburgring 2011

Hasso på Nürburgring 2011

Redan i slutet av januari kom intresseanmälan ut för Marcus och Kumlas bussbolag Weidermans F1 och GP2-resa. Jag anmälde mig så fort jag bara hann. Förra årets resa kunde jag inte följa med på då jag redan bokat resa till Madeira som det blev en massa vulkanstrul med men det är en annan historia.

Bussresans start Kumla

Men i år skulle jag med och anmälningarna ramlade in fort. Platserna utökades då och det blev 44 personer totalt. Ingen hade backat ur och det var visst kö hörde jag.

Min inställning var att man någon gång i livet ska se ett F1-lopp live och vad passade bättre än att göra "två flugor på smällen".

Jag tipsade även en av våra forummedlemmar "mats_epost" om resan, då han är ett stort Kenny Bräck-fan, hans far kommer från Kennys by Glava i Värmland, när Kenny slutade började han visa intresse för Marcus eftersom jag skrivit ett par reportage tidigare när jag varit med på hans race i England.

Tidigt 02.00 torsdag har ett gäng samlats på stationen i Kumla, bussen har redan hämtat upp i Örebro när den anländer med Anders Wiederman vid ratten och reseledare och baransvarig Hasse och ett gäng glada supportar.

Det är inte bara lokala fans utan det är med folk från olika delar av Sverige ända från Piteå t.o.m. Det blev en tyst resa ned till Helsingborg. De flesta sov ganska bra och sedan var det frukost på färjan och tidig lunch på Puttgarden-färjan.

Bussresenärer Nürburgring

After det börjar de flesta piggna till. Kan det möjligen bero på det inplanerade inköpsstoppet i en större butik efter vägen, dit kön är ganska lång.

Nån timme++ senare, så var det med det "snabbstoppet", så rullar det vidare. "Bove" Bovenius är ansvarig för Marcus fanklubb på Facebook där han gör ett stort jobb, helt ideellt med livebloggar från racedepån och heta intervjuer inför och efter racen med Marcus. Fanklubben har just passerat 2300 medlemmar och det ökar i rask takt.

Ett fikastopp på eftermiddagen med kaka och avec. Tomas, pappa till Marcus, berättar hur historien började med Marcus raceåkande för de som inte visste det tidigare. Det är även frågesport och filmvisning mm. för att tiden ska rulla på. Efter ca 19 timmar är vi framme vid hotell Europa i Bonn.

Träning Nürburgring fredag

Fredagen var det fri träning för Formula 1 och det pågick redan på banan, så det blev att plocka in hörselpropparna redan utanför området, de låter rejält av öronbedövande skönsång. Alonso är riktigt snabb.

Vädret är hyfsat idag med en del sol, dock en del blåst och kallt i luften så fort den går bort, de flesta är ganska välklädda.

Marcus träning var ingen vidare. Hydraulpumpen till växellådan funkar inte som den ska och den får repas, därefter får han inte många varv på de futtiga 30 minuter av träningstid som GP2 är tilldelade jämfört med GP3 2 körningar à 30 minuter, samt Formula 1 3 körningar på totalt 4,5 timme!

Han kommer till bussen och hälsar oss välkommna och är dock väldigt optimistisk för morgonens kval trots strulet med träningen, bilen kändes ok och han verkade gilla banan.

Depåbesök Marcus Ericsson Nürburgring

Lördag förmiddag är det depåbesök inplanerat för alla resenärer, Tomas delar upp oss i 3 grupper. Marcus möter upp utanför och lotsar oss in i depån. Jag som varit med förut noterar att här är det betydligt striktare än på Formula BMW och F3-tiden, där man kunde strosa i princip fritt.

Marcus bil står utanför och han berättar specifikationer och topphastighet mm samt får många frågor. Vi blir inlotsade i den stora servicebussen, där verktyg, skruvar, reservdelar ligger i exemplarisk ordning i märkta lådor, dataanalysrummet är en plats som är mycket viktig. Marcus förklarar vikten av att ha en bra förarkollega i samma stall, för att kunna jämföra inbromsningar, accelerationer i olika sektioner av banan, jämföra tider och lära och se och hjälpa varandra.

Kvalet går hyggligt som 9:a och racet går riktigt bra. Marcus rullar in som femma efter att ha bjudit oss på en snygg omkörning mitt för vår läktare på sista varvet — tack för den Macke! Bird rullar in som 8:a och har pole i morgonens race.

F1-kvalet: Alonso snabb ganska länge men det blev Webber i pole med Hamilton 2:a och Vettel 3:a. Alonso 4:a, Massa 5:a.

Söndagsrace Nürburgring

Söndagmorgon hällregnar det i Bonn. Väskan packas för det blir direkt hem efter Formula 1-racet vid 17.00-tiden, det regnar hela vägen till Ringen, men upphör lagom som vi kommer fram.

Dock är det rejält kallt och blåsigt på läktaren och regnet riktigt hänger i luften. Jag är jäkligt glad åt den nyinköpta Nürburgringenjackan som värmer gott.

GP2-racet startas på regndäck och det är ju alltid spektakulärt. Marcus kommer iväg bra men blir avputtad av banan och hamnar sist i fältet, så var den dan förstörd tänkte vi, men Marcus svarar för racets bästa körning till allas jubel och efter tidigt byte till slicks är han uppe på 6:e plats och poängplats. På sista varvet kan Marcus inte hålla sig utan gör en attack och får hjulspinn på en våt del av banan och snurrar och motorn stannar. Jäkligt tråkigt slut för Marcus som var rejält besviken på sig själv.

Men positivt är ju att nu är det rejält snurr på grejerna och han kör med sitt vanliga självförtroende och då är han riktigt bra, kanske till och med den bäste i detta tuffa gäng av bra förare.

En hel del att se runt banan och mycket folk, flera hundra tusen, räknade nog till ett 15-tal svenska bussar på parkeringen från olika delar av landet.

Söndagen avslutades med Formula 1-racet som var ett riktigt bra race men tyvärr vann inte min favorit Alonso. Hamilton var bäst denna dag, följd av Alonso, Webber och Vettel.

Vill också tacka samtliga för trevligt sällskap, Kerstin, Tomas, Marcus samt våra eminenta chaufförer Anders och Thomas som tog oss de många milen säkert hem, och så han som såg till att ingen behövde vara törstig eller godissugen, reseledaren och barföreståndaren Hasse!

Bilder

Text & Foto: Hasso, AutoPower.se
Publicerad: 2011