|
|
|
|---|---|
|
På mitt nyförvärv är det förvånansvärt fint om man kikar efter rost. På håll ser den nästan nybilsaktig ut. Jättefin. Tyvärr har det tydligen kommit in vatten från hjulhusen som lagt sig på framskärmarnas innersida och skapat rost. Denna har sedan ätit sig in i motorrummet uppe i hörnen på bägge sidor. Det är faktiskt hål i halv kvadratdecimeterklass uppe vid fästena för huven. På utsidan syns ännu ingenting. Hur stoppar jag bäst detta hemska angrepp? Jag har oljesprutat bilen och skall ställa av i vinter. Men hur fixar man hålen och kommer åt att skydda insidan av skärmen? Man vill ju bevara bilen, känns som om den rostar bort medans jag skriver det här... Jag har skruvat en del M30 motor, men karosseriet är jag helnovis på. | |
Paap Reeder |
Hej padde! Finns bara ett seröst sätt- och sannolikt även det snabbaste sättet - och det är att strippa den på framskärmarna. Ganska osannolikt att det bara finns åtgärdsbehov på framskärmarna just där uppe. Måste finnas ppå fler ställen. Nu talar jag om den lodrätta "plåtväggen" uppe alldeles framför huvfästena. Är det hål sas "bakom" fjädertornet - på den vågräta ytan - är läget mycket allvarligt ty då har det kommit krypande underifrån innifrån "vinkeln" under skärmen som stadgar fjädertornet. Har du lyft på det ljuddämpande ca 10 cm tjocka formpressade skummgummit alldeles under fötterna på förare och passagerarstolen fram? Gör det. Är det OK där kan du riva skärmarna. Är det sunkigt ...... fundera innan du börjar. MVH /// Paap R |
|
Tack Paap, du kan dina e28 35:or. Ja, de problem man inte hade, de skaffar man sig tydligen. Hålet, och rosten är på den lodräta ytan framför fästena. Samt vid listen till motorhuven. Den vågräta ytan är gudskelov intakt. Det syns iaf inga rostangrepp runt tornen. Är området under fjädertornet avskiljt från ytan under framskärmskanterna alltså? Jag har lyft på mattorna för att kolla att de var torra och fina, vilket de var. Men inte haft ute skummet. Ännu... Hur plockar man bort sina framskärmar egentligen, och vad använder jag när jag kommit så långt? Body, stålborste och spackel? Jag hade helt klart behövt en kurs i rostlagning. Samt lite tålamod. |
|
Paap Reeder |
... skärmen tar du bort på under 5 min om du har en mutterdragare. Den är skruvad men hårdlödd på en skarv på ca 10 mm alldeles under A-stolpen. För den lodräta ytan så gäller att det att skaffa en MIG samt faktiskt Biltemas handbok om Mig-svetsning. Skaffa så en halv kvadratmeter svart plåt och öva på 5 x 50 cm svetsfog. Sedan är det bara att lossa minuskabeln på batteriet och sätta igång. Ja ytorna är avskiljda. När du sätter tillbaka skärmen så skaffa en karosseritätmassa av god kvalitet. Finns ppå rulle och är 3-5 mm tjock. MVH /// Paap R Vill minnas att "innanför" din rostskada sitter det en plåtfrofil som kan "samla på sig" gegga varvid det börjar rosta innåt motorrummet. |
|
Tack! Ovärderligt att få råd om detta. Förlänger tråden med att fråga om det går att få tag på nya skärmar till e28:an och vad de i så fall kostar? Känns bra att vinterprojektet formulerat sig :) |
|
|
Hej! Ja,det går bra att hitta nya skärmar...Jag har köpt bägge skärmarna för en tid sedan. Vill minnas att jag betalade mellan 695-795kr/st..Bildelsimporten köpte jag den ena på iaf. Har för mig att dem kom från Danmark...Inte helt hundra passform,men kanske ingenting som du bryr dig om.. Bl.a. lite "rundare" mittenveck var det på dessa piratskärmar+att det blev lite svårt med mm anpassningen av "glipan" mot dörr. Verkar som att pressverktygen dem använt sig(Danskarna) är av kasserade tyska originalverktyg(inte omöjligt iaf).Ser dessutom inte helt släta ut i "fel" ljusförhållanden. Annars tillhandahåller BMW också skärmar för en dyrare peng med förhoppningsvis bättre form... Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.