|
|
|
|---|---|
|
Ikväll vart min kompressor maskin "sug" mappad med microtech styrsystem, & den vart starkare än förut trots 8.0:1 i komp.!!! (orig. 10.0:1). Anledningen till att jag drog i gång den utan kompressor är till största delen baserad på tid & ekonomi, men ochså för att kunna köra in alla nya delar lite snällare! det känns skönt att veta att man byggt ihop allt rätt :) Sen i vår kommer en lysholmare blåsa 1 bar på den maskinen! /Micke | |
|
Låter riktigt kul det där.. bara att gratulera.. Är ju ett litet tag kvar tills man själv är i samma situaton=) Lycka till med maskinen kan bli en rolig motor det där.. |
|
| Det som ska bli mest intressant är hur vridmomentskurvan kommer se ut, med nästan jämnt laddtryck från botten & hela vägen upp till maxvarv :) Det är väldigt kul nu när man har ett programmerbart sprut, & kan gå in göra ändringar och sen märka skillnaden! | |
|
Har du gjort några övriga ändringar på din motor än att bara kompsänka den? Vassare kammar etc? Vad vore livet utan BMW M GmbH? |
|
|
mikey: Hur funkar det med Microtech,är det lättmappat? Funderar på att köpa ett sån't till 535an. Var köpte du ditt,ca pris? |
|
|
Det enda som kan ses som effekthöjande är 3,8 grenrör + kattar, eftersom att rören är lite grövre.Annars ser motorn ut så här: wiseco "skräddarsydda" kolvar Original "kulpeenade" vevstakar stressborrat block 3-lagers stålpackning till toppen nya ventilstyrningar + frästa säten/ventiler pinnbultar till blocket monterat 3,8:ans oljesprut för kolvkylning 3,8:ans motorkabelhärva (separata tändspolar) samtliga lager i motorn nya m.m..... Bilder: Länk |
|
| Love: Fick du inte mitt mail? | |
|
Var har du köpt kolvarna och vilken borrning är det? /Petri |
|
| Petri: Dom är köpta genom Flitts hitech, & borrningen är 94mm. | |
| mappade du hos flitt då också? vad kostat det? verkar han ha koll på bitarna? | |
| Ja, känner Tommy ganska väl & han har bra koll på det han gör! | |
|
Det låter som det blivit riktigt bra. Var kommer då effektökningen av egentligen? Är det "bara" mappningen och andningen som har gjort det mao?! Hur mycket effekt blev det efter mappningen? |
|
| Jag antar att utformningen på kolvtoppen har betydelse för gasfyllningen i cylindern + att man kan spetsa till tändningen ochså när man har lägre komp.Jag hade en jämn & fin tomgång när jag startade upp bilen för första gången, men nu när jag justerade ner ventilspelet till orig. värden(hade mer spel innan, 0.40-0.45) så fick jag se baksidan av lågkomp kombinerat med överlapp = motorn skakar rätt duktigt på 800-850rpm :).Men det kommer försvinna så fort man får lite "boost" på maskinen i vår! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.