AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.612

Dålig Värme E36

M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

Nu såhär i vintertider behöver man lite värme i lilla bilen men det har jag dåligt med. Motorn blir varm temp. går upp på hälften när bilen stått å gått på tomgång ett tag, men i bilen är det fortfarande lika kallt. Det tar evigheter att tina bilen. Vad kan vara fel? Läste nått i ett tidigare inlägg om värmeventiler? var exact sitter dom och hur handskas man med dom? alla tips & svar ...varmt... välkomna ;)

Me Be M3 Wannabe! =)
M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

Tacksam för snabba svar tänkte ta tillfälligt i akt när jag e ledig imorgon & kolla upp detta lite mer, tack på förhand!

Me Be M3 Wannabe! =)
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Värmeventilerna kan precis som du tar upp kärva, dom sitter i motorrummet vid torpedväggen(dit det gåt 2st kylarslangar). Den ena ventilen sköter värmen till förarsidan och den andra till passagerarsidan.
Prova att ta bort dom och öpnna samt rengör, dom brukar börja funka efter det(nya tror jag kostar drygt 1000kr/st såg jag här på forumet).
Är det så att du har dålig värme på både passagerar- och förarsidan? i sånt fall skulle jag tro att det är termostaten som inte öppnar fullt(det verkar inte så sannolikt att båda värmeventilerna skulle börja lägga av samtidigt. Andra möjliga orsaker kan vara igensatt kylarsystem/igensatt värmepaket, hur långt har bilen gått? har du bytt kylarvätska regelbundet?

Mvh Micke t
M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

Micke T

Det gäller både förar & passagerar sidan blir ingen riktig värme i bilen. Har inte märkt av det förrän nu i vinter och köpte bilen nästan precis så. Kan kanske vara termostaten för tempen på motorn har nån gång uppförst sig lite märkligt typ varit uppe på mitten å sen skuttat ner en bit. Men kan de va termostaten som gör att de inte kommer nån värme alls i kupén? Vet inte hur det är med regelbundna byten av kylvätska? hur fixar man isf det om det skulle va igensatt? tack för hjälpen!
M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

Glömde milen..
Den har rullat strax över 13000 nu
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Börja med att byta termostat, det kommer troligen att lösa ditt problem!

Mvh, Steaman
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag instämmer med steaman, börja med termostabyte(det är även relativt enkelt och billigt;))
Kolla hur kylvätskan ser ut som du släpper ut vid termostatbytet(lossa först i nederkant på kylaren och släpp ut ca 2-3l så blir inte termostatbytet så kladdigt när du skruvar bort termostathuset) så att den inte är alldeles grumlig och man kan se skräp i den.
Om du vill så kan du ju före bytet av termostaten hälla i en flaska kylarrengöring(jag vet inte hur långt man måste köra med medlet i för bra effekt?) och sedan tömma hela kylsystemet(inkl avtappningspluggen på blocket under grenrören). Glöm inte luftningen efter att du fyllt på ny kylvätska, stå gärna i en uppförsbacke!

Mvh Micke t
st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Kylarrensning skall man undvika då det kan ge korrosionsskador om man inte lyckas skölja ut allt!
Håller dock med Micke om att du samtidigt byter all kylarvätska.

Mvh, Steaman
M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

Snackade med BMW idag dom trodde inte de va termostaten om motortempen va okey men något bättre tips kunde dom inte ge mig. Va ute & körde en sväng idag efter sisådär en kvart kom det lite svag värme på lagom fläktvarv ökade jag fläkten blev värmen sämre igen? Fler tips grabbar!? eller ni tippar fortfarande på termostaten isf så får jag väl testa byta den först.
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Om motortempen är normal lär det inte vara termostaten. Det troligaste är väl värmekran,värmeventiler , luft i systemet , stopp i värmepaketet eller något annat som hindrar circulationen i värmepaketet. Är slangarna som går till värmepaketet varma?

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Troligen så är det bara vajjern till spjällen som antingen har gått av eller så har den blivit slapp.
Har du motstånd i värme knappen när du vrider den.?
om inte så är det garanterat vajjern. jag hade det felet också. men det var enkelt fixat på 30min.
vajjern ser du om du tar bort skyddet på passagerar sidan (under handsk facket).
Mvh: Johan

har problem nu med min 325 -93'a enligt mektips på en annan modell så skulle mitt problem med att inte få någon kall luft alls bero på värmeventiler. Bilen har AC men denna är tom för tillfället. Om jag nu vill ha någon kall aktig luft alls så behöver jag få loss dessa två ventiler (har ac med gradantal för hö/vä osv) Men de jag hittade sitter mycket trångt mellan motor och ratt"huset".. samt att de sitter med 3 st kylslangar. är det korrekt?.. eller är det något annat jag håller på att montera bort..:) inga rörliga detaljer utanpå dem för övrigt.
Alltså.. mina frågor:
Är det värmeventlierna som sitter där?
Då jag har AC kan mitt problem med att ingen "normal" luft kommer in bero på något annat?..
något diffust inlägg ..
Jag får alltså bara varm luft.. varmare än ute temperatur iaf..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.