AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.336

Glykol skillnader?

Hej.
Slog i lite extra glykol i beemern idag, men misstänker att det blev fel sort. :( Var in till OKQ8 och bytte och där hade dom enbart propylen så jag antog att det var det man skulle köra på, men färgen var annorlunda än den blåa-glykol jag slagit i tidigare..
Så..vilken sort rekommenderar ni för bmw? Etylen eller propylen?
Vad skiljer dom åt, vilken färg har dom samt vad gäller blandning dom emellan?

//alex
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Etylenglykol är giftigt, t.o.m. dödligt om man inte kommer under läkarvård (och får etanol; sprit! =D).

Tror du får en något sämre köldtålighet med blandningen, men inget alarmerande, gör ett totalbyte så småningom.

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Finns en chans att du mixade etylen med propylen. BMWs "orginal" etylen baserade glykol är blå-grön till färgen. (Antar det är Castrol tilverkat också såsom de oljar BMW använder sig av). Rekommenderar dock att uteslutande köra med etylen. Etylen baserade är giftigare men har bla bättre kylegenskaper än propylen baserade. Har för mig att de flesta motorer med ett högt effektuttag brukar vara rekommenderat att köra med etylen baserat. BMW rekommenderar etylen baserat.

Blanda etylen och propylen baserade är nog inte att rekommendera. Kan dock inte säga varför, men antar att deras egenskaper försämras. Hara bara hört rekommendationen att inte blanda olika typer när det gäller glykol. Kanske någon annan har bättre argument eller mer info?

50/50 blandning är att rekommendera. Då får du ett bra korrosionsskydd under en längre tid (glykol "åldras" även den och dess egenskaper försämras med tiden). Med 60% glykol får du dock maximalt frysskydd typ -47C.

Förutom att sänka fryspunkten så är ju glykolens uppgift att förhindra korrosion inuti motordelarna. Köper själv glykolen från BMW, då vet jag att den >borde< fungera ihop med motor och dess metaller och samtidigt fungera som ett bra rostskydd. Jämförde för skojs skull BMW priserna med Mekonomens etylen baserade glykol och BMW var billigare (nu är iofs inte Mekonomen särskilt billiga men ändåså).
Paap Reeder
..... lärde mig av en kylarfirma att i al-kylare är det viktigt att man har fosfatfri glykol.
BMW original är fosfatfri.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.