|
|
|
|---|---|
TobbeBMW |
Vad tycker ni om "moderna" motorer?? Moderna motorer är ju gjorda helt i lättmetall vilket jag inte gillar, Alu är ju så extremt värmekänsligt. Jag har blivit tveksam till om jag köpen en nyare BMW när det blir dags att byta, jag vill ha en motor i gjutjärn, iaf blocket. Känns tryggare tycker jag på något vis, ok ingen motor ska överhettas men OM man överhettar en motor av gjutjärn så är chansen för motorskador betydligt mindre än om den är av alu, där slår sig ju hela blocket vilket blir mkt dyrare. Visst bilen jag har (E36) har alu topp. men blocket är av gjutjärn iaf. Jag lär nog köpa mej en E36:a (billig) igen efter denna då jag absolut inte vill ha en alu motor. Vore kul att höra era andra åsikter, finns säkert för och nackdelar med båda typer. Tillägger också att flertalet verkstäder jag talat med är skeptiska mot alu motorer just pga värmekänsligheten. sista "riktiga" motorn från BMW är väl M50B25. |
|
Well..Många biltillverkare har numera hela motorn i alu. Tror inte att det är sämre iom att detta mtrl har en bättre förmåga att avge värme+att både topp o block är i detta mtrl så borde "värmeutvidgningen" bli likartat i dessa delar och därmed minska risken för div problem,med t.ex toppackningsdef o dyl.. T.ex Mercedes hade helt igenom alu motorer "redan" i början på åttiotalet(500 SE/SEL/SEC).Mig veterligen så håller dem motorerna bra.. Mina funderingar iaf.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.