AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
680

Vitrök trots byte av topp?

Bo
52
Borken
520i -90
Hej
Jag fattar inget, jag har en M10 motor som jag fick av en snubbe den hade skjutit toppen, dvs synliga sprickor på 2:an å 3:ans cyllar, vitt klägg i oljan o en jävla massa vitrök.

Jag slängde på en gammal topp som jag hade liggandes men lika mycket vitrök för det???
Ok tog av toppen och planade den, bytte ventiltätningar, men inte fan slutar vitröken för det??? Bilen har stått ett tag efter första haveriet och när man testade motorn drog den en hel del vatten.
Kan det vara litervis med kondensvatten i avgassystemet?? Det finns nog lite klegg kvar i motorn är det kanske den som orsakar röken....

H Borken
TobbeBMW
Var den så dålig i toppen att sprickorna syntes med blotta ögat så måste man nog misstänka att även blocket kan ha tagit skada, alltså blivit skevt.

Är du 100% säker på att toppen du hade liggandes är hel och du bytte alla packningar o dylikt så är det nog bara blocket kvar som kan vara felaktigt.
Bo
52
Borken
520i -90
Toppen var helt ok! Attans om blocket blitt skevt!!

H Borken
Bo
52
Borken
520i -90
Nu har jag i vredesmod kört bilen tills den slutade ryka :-)
Nu undrar jag över ett ljud som finns runt/från 4:ans cylinder, hur låter det från en spricka på grenröret? Det tickar ganska kraftigt, ungefär som riktigt dåligt ijusterade ventiler.

H Borken
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
En spricka i grenröret kan ticka ordentligt och ökas juh mer motorn varvas.. min bil vitryker pga luftfuktigheten dock inte när bilen är varm....
dumdum
Det behöver inte vara blocket som är snett heller.. Det kan vara en vattenkanal i blocket som är igentäppt.. Låter som att det var en kanal runt fyrans cylinder här..
Bo
52
Borken
520i -90
Tickar det?

Borken
Bo
52
Borken
520i -90
Jag har nu även löst tickandet, det var en av vipparmslåsringarna som lossnat så vippan stod och hackade lite brevid, dit med en ny spänstig låsring och problemet var ur världen. Nu ryker den inte alls längre, så det var nog bara kondens dels från motorn och dels från avgaset.

H Borken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.