AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
979

Ventil justering 528 -87

Jarpan
Hej! är det någon här på forumet som vet hur man ställer ventilerna? alltså i vilken följd man ställer dom osv. jag vet att man ska ställa dom 0,30. men inte hur man gör det och i vilken ordning. har frågat förr men inte fått svar.
Vilken ordning ska väl inte ha någon betydelse? Dock kan du ju inte ställa alla på en gång, du känner vilka vippor som du har spel på och ställer dem. Sen drar du runt motorn tills du känner att du har spel och kan ställa de övriga, det brukar gå att ställa 3-4 ventiler åt gången.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Det finns en beskrivning här: Länk

Det borde dock vara lämpigare att mäta mellan kamnocken och vipparmen istället. När du spänner se till att du INTE spänner ner ventilfjädern som du kommer att göra om du fortsätter att dra när spelet är tillräckligt tight. Passa på att kolla att oljerörets banjobultar inte är lösa, de ska inte sitta hårt men lossnar de så har du noll smörjning på kamaxeln. Lite loctite på gängorna skadar inte. 0.30 gäller vid kall motor.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Jarpan
okej, tack för svaret! ska ut och kolla lite på de där.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ventilspelet mätts alltid mellan vippans excenter o ventil, mät inte mellan kam o vippa, då blir det fel!

Sen ställer man vanligtvis spelet när nockarna ligger neråt på kammen, ställ dom i tändföljdsordning så blir det lättast att hålla reda på!

///Magnus
Jarpan
jag har ställt ventilerna på bilen nu, ställde 0,30 kall. men det tickar ändå för att en ventil gick inte att ställa, den gick bara att ställa 0,35 max. alla andra ventiler gick att ställa hur bra som helst! vad är felet?

go
145
gorjo
330e -21
Nedsliten kamnock?
Jarpan
nja, det tror jag inte, eftersom alla andra gick så bra att ställa. men kan det vara vippans "klack" mot kamaxeln som är sliten?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Anntingen sliten vipparm eller så har du en grop i excentret, det brukar i.o.f.s bli på alla excenter.

Troligast är sliten vipparmsklack!
Men finns inget som helst slitage på kamnockarna??

///Magnus
Jarpan
nee inte vad jag har sett, är inte så bra på de där. då ska jag byta hela vipparmen? är det svårt? ser att du e21 racing har en skrotad 528, så har du nå topplocks prylar att sälja?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Nja, du kan inte bara byta ena vipparmen på nåt enkelt sätt.
Är vippan sliten så är kammen till 100% säkerhet också sliten!

Har en komplett motor, men ta det via mail isåfall!

///Magnus
Jarpan
okej. då är det väll lika att repa toppen. eller köpa en nyrenoverad topp.
jaja, men tack så mycket för alla svar!

/ Jarpan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.