AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
876

Ingen spolning på E34

se
64
senne
535iA -89
Hej,

jag har en 535i-89 som jag inte har någon spolning alls på. Varken på framrutan, hel/halvljus eller dimljus.

Trodde först att det bara var på framrutan som det inte fanns så jag plockade bort kontakten till pumpen och det kommer ca 12V till den när man försöker spola så då tror man att pumpen är paj. Det som verkar lite osannolikt är ju att alla tre (eller två?) pumparna skulle lagt av samtidigt. Alla säkringar verkar vara ok. Det låter också som om en pump går när man försöker spola.

Någon som har några tips att bidra med?

Jag har läst lite inlägg om det här och någon nämner backventilen. Nån som kan tala om var den sitter?

/Andreas
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Du har väl tre behållare och tre pumpar. Byt pump från tex lyktspolningen, dvs den vänstra burken till den för vindrutan så ser du om det är pumpen som är slut. Backventilerna sitter, på dimljus och lyktor, precis bakom själva utblåset, dvs du måste lyfta av kofångaren för att kolla dem.

Kan vara så enkelt som en säkring också.

*BAWORAK*
Backventilerna till vindrutespolningen har du också alldeles bakom själva utblåsen, och sitter under isoleringen på motorhuven.

På min bil så var pumpen slut och fungerade bara ibland när den kände för det... Sedan så hade jag ett litet dolt hål i slangen till vindrutespolningen, vilket gjorde att det inte blev något tryck alls vid spolning samt att backventilen inte förmådde hålla kvar vätskan i slangen.

// Jögge

När jag köpte min förra BMW en 735i-87 så var alla 4 spolarpumparna trasiga vindruta, intensiv, framljus, dimljus så helt otroligt är det inte att alla är trasiga samtidigt.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.