AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
760

problem vid byte av silentblock!

Ch
44
Chrillos
M535i -87
har lossat tallriken som sitter under ena silentblocket.... sedan släppt ner bakbalken så att man kommer åt att få ut den gamla bussningen. den gamla bussningen är helt slut och finns inte så mycket gummi kvar...
och problemt är nu att själva aluminiumstommen som att i den gamla bussningen sitter fast i den genomgående bulten i ovankant...
dvs gummit är löst ifrån aluminiumcylindern, men jag kan inte få loss aluminiumcylindern från den stora bulten... det ser ut som om den har ärgat fast.
någon som vet hur jag ska göra för att få loss den?
har provat med en stor rörtång å vrida loss den men den rör sig inte en milimeter.
går det att på något sätt slå loss den eller använda något annat verktyg? hur ska jag göra? den sitter stenhårt.
Ch
44
Chrillos
M535i -87
Ingen som har några tips...? är mitt uppe i byte av silentblocket nu, vore jobbigt om jag inte kommer vidare alls =P
JAg använde en borr för att såga sönder aluminiumcylindern... hoppas det löser sig
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jag har för mig man brukar värma med gasol eller gassvets när man ska dra ut de gamla silentbussningarna.

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
Ch
44
Chrillos
M535i -87
lyckades precis få loss silentblockets aluminiumblock som satt fast i ovanknat.... sänkte ner balken så att aluminiumblocket stack ut lite på ovansidan... bussningen var helt slut.. altså nästan bara aluminiumet kvar.
iaf så tog jag en rörtång modell JÄTTEstor å tog tag i den fastsittande aluminiumbiten...
sen tog jag i för kung å fosterland med ett sjuhelsikes vridmoment ;) å den jäveln lossnade =) helt otrloligt!
nu ska jag bara rensa bort det sista av gummibussningen så jag kan trycka i den nya.

tack för era förslag! man blir alltid trevligt bemött på detta forum och snabba svar får man.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Själv så gjorde jag gänga i aluminiumpinnen (M16), drog i en gängstav, satte i ett don ovanifrån o slog utav bara helvete! Då lossnade den också!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Man gängar i med M16 eller nån sån stor gänga innuti aluminiumröret, sen gängar man i en bult och innifrån kupen sätter man i ett dorn eller stålrör ner i hålet för bulten till silentblocken, sen klappar man på utav bara hvete :)

Detta trick fick jag lära mig av en bmw-verkstad.

// Gunnar
----
www.plasmastyle.dk
www.reproglas.com
www.norin.dk
när jag bytte bakre länkarmsbussningar på min e36 (inte samma bussning, men ser likadan ut) så tog jag en bågfil och sågade i hylsan så att jag delade på den (utan att såga i godset på bärarmen!) och då försvagades den så mycket att den kom ut på 2-3 slag med hammaren....innan jag sågade i den satt den som berget!

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.