AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.006

Klimafråga. Massor med värme till fötterna och vindrutan.

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Kör kliman på autoläge. 21 grader. Ska det vara så att det pumpas ut värme till fötterna och vindrutan? Utblåsen i instrumentbrädan blåser kalluft.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Menar du två utblåsen i mitten? I så fall ska du skruva den tills du ser de röda punkterna på skruven, står det på blå då blåser det kallt därifrån!

------
Länk
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Du kan se på bilden här på min bil. Som du ser i mitten av de två utblåsen i mitten så kan du skruva mot den röda fälten, på bilden står min på blå, skruvar jag ned då kommer den röda fälten upp och det betyder varm luft:)

------
Länk
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Oj glömden länken...Länk

------
Länk
Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Grodan: Jag menar att det forsar varm luft till fötterna och vindrutan samtidigt som det kommer kall luft i instrumentpanelen. Hur funkar det med era bilar, kommer det massor med varmluft till fötterna?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Ska man ställa den på mitten för att få "neutral" luft, dvs om man har den på rött blåser det då varmare luft från mittblåsen än vad som är inställt på kliman?

/B
Player: I min är det likadant, dvs varmluft mot fötterna och mot fönstren fast kallt mot kupe'n. Samma sak är det med mina föräldrars MB 270CDI och deras förra A6 2.4.
Jag misstänker att det skall vara så för att ett tempererat klimat på 20-21 grader skall kunna upprätthållas. Varm resp kall luft blandas efter diagnos från tempmätaren som sitter i klimapanelen så att "piss-ljummet" klimat skall kunna bildas :-)
Detta har jag märkt varierar även beroende på årstid, dvs på sommaren behövs endast kall luft mot alla håll, medan nu på hösten behövs även lite varmluft.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
villy
Sätter du vredet under mittblåset på det rödaste, så får du lika varm luft som du har mot fötterna och rutan, dvs. då sköter klimatorn även mittutblåsen.
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Många bilar har ett kalllufts intag i mitten där fram. Detta kan vara lämpligt att stänga på vintern för bästa effekt! ;)

Det är ialla fall så på många VWs
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.