|
|
|
|---|---|
|
Hej. Är en (stolt) nybliven ägare av en 535:a -92:a..fantastiska bilar må jag säga =) Nu undrar jag vad dom rekommenderade bytesintervallen på kamkedja på dessa vagnar är? Min bil har rullat 15600 mil nu.. Ni erfarna ägare, har ni nå andra tips man bör tänka på att serva på dessa M30 maskiner? Har läst att vandrande tomgång är rätt vanligt, och även min vandrar lite, lite, men jag ska byta stift och soppafilter så får vi se om det blir bättring. P.S. Det är bra med klös i dessa tyska monster ;) //alex | |
|
Kamkedjan har ett bytesintervall på ca 25-30000mil så du kan vara lugn... Något som kan vara värt att byta är oljeröret över kamaxeln, kostar inte mycket och kan rädda din kamaxel. Se till att köra den på en bra helsyntetolja. Ett trix som kan vara värt att pröva är att koppla bort batteriet över natten och på så sätt "nolla" Motronicen. Starta sedan bilen och låt den gå på tomgång en stund, varmkör den sedan lungt. Kan hjälpa mot orolig tomgång. Byt även luftfilter. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Har aldrig hört talas om någon bytesintervall på kamkedjan. Den ska utan problem hålla motorlivslängden ut, detta under förutsättning att du sköter bilen. Är du noga med olja så har du en bil och motor som håller många år till. Min är uppe i 32k utan problem med motorn. *BAWORAK* |
|
|
Kamkedjan byts inte på den vagnen...Bara om det uppvisas missljud o slammer som härrör till kedje slitage(kan också räcka med att byta den hydrauliska kedjesträckaren)... M.a.o. så finns det inget bytesintervall öht att ta hänsyn till. Med normal service så håller den 50000mil...minst. Mvh Janne. |
|
|
Okej, tack för alla svar! Känns skönt att man inte behöver tänka på det. Ska ta och kolla upp det där oljeröret över kammen och vad det kan tänkas kosta. //alex |
|
|
Ta det lugnt me det röret, behövs inte bytas egentligen. Se bara till att "banjobultarna" sitter ordentligt åtdragna. *BAWORAK* |
|
| Min 535 har rullat 28000 mil. Min motor rasslar eller "klickar" lite ibland vid tomgång (som är lite orolig, men den tar väl lite tjyvluft) men låter perfekt annars, kan det vara kamkedjan eller kedjesträckaren som behöver bytas? Vad kostar det? Förövrigt går vagnen riktigt bra. | |
| När jag hade en 528 (e28) var det en "motorkunnig" som sa till mig att man bör byta kedja om motorn gått väldigt långt, eftersom kedjan sträcks ut på längden med tiden, vilket får till följd att kammen hamnar efter tidsmässigt. | |
|
VFL>>>Tja,visst är det så,OM kedjan är sliten så bör den bytas,men inte normalt på servade 30000milare. Man kan vid t.ex ventiljustering känna på kedjan vid övre drevet(till kammen) s.a.s. om den kan lyftas från detta några mm då är det ev. läge att byta.Eller vid rasslande missljud vid tomgång t.ex. Absolut ingenting som är dåligt konstruerat på M30...Värre som sagt med sliten kam pga ej kontrollerade banjobultar till oljeröret eller/och tvivelaktigt servad mht oljebyten/filter... Mvh Janne. |
|
|
Kamkedjan har gått 45.000 mil och motorn 66.000 mil på min 3.0S. Skulle tro att när det är dags för byte av kamkedjan på en M30-motor så är det nog mycket mer som också behöver bytas för att få tillbaks ursprunglig kraft. Planerna för min motor är att köra till 70.000 mil och sedan skrota den och byta till en annan. För trots att den fortfarande går bra, har jämn kompression på alla cylindrar (om än litet lågt), har bra oljetryck och inte drar speciellt mycket olja och bensin så märks det att den är slö på låga varv. Specellt när den är kall. Den har nog helt enkelt gjort sitt bästa! Per L |
|
|
Per L: Citat "den är slö på låga varv" Detta fenomen får man väl om kammen ligger efter tidsmässigt... =) *wink* |
|
|
Oljeröret är värt att byta, kostar inte många hundra kronor och bespara dig ett kamaxelbyte. Visst går det säkert att köra med en kamkedja i 50000mil, dock anser jag att den liksom alla andra kedjor sträcks och slits, bättre förbyggande underhåll än ras. Finns mycket som "egentligen" inte behöver bytas men ändå slits. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
VolvoForLife och tryggve: Sliten kamkedja kan mycket väl vara en anledning till att den är slöpå låga varv. En annan orsak kan vara 20-30% lägre kompressionstryck jämfört med "förr"! Kan ju i och för sig fixas med nya kolvringar. Fast borde man inte då borra en motor som gått 66.000 mil? Och kosta på nya kolvar! Nej du det blir skroten för denna motor när jag inte litar på den längre! Redan vid 43.000 mil bestämde jag mig för övrigt att jag var nöjd med hur långt motorn gått. Topplockspackningen gick och kylarvattnet rann ut. Mitt på skogen och 1-2 mil hem. Jag chansade och köra hem. Det gick men det kostade mig ett topplock och en oljepump. Det är egentligen fantastiskt att motorn efter denna "incident" gått ytterligare 23.000 mil och fortfarande går bra! Så när som på litet slö på låga varv då! Per L |
|
|
Intressant OCH naturligtvis viktigt det där med förebyggande underhåll... Men som sagt så är ett kamkedjebyte inte ett nödvändigt byte i förebyggande syfte på iaf M30 enligt min erf. iaf.INTE före 30000mil hur som helst. OM som sagt man inte har tendenser till rassel o dyl från den regionen.. Finns dock en del övrigt "superviktigt" att göra..T.ex ventiljustering,"banjobultskoll",regelbundna olje och filterbyten...Då sparas den "känsliga" kamaxeln såtillvida att inte ens den behöver bytas i "förtid",dvs motorn snurrar på längre utan att "knacka" :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.