AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.847

Bilen lutar bak!

Sida 2 av 3
st
32
stromhu
X3-2,0D E83 -08
Tycker det verkar vara en konstig önskan av bmw:s tekniker om de vill åstakomma att bilen ska dra åt nåot håll över huvud taget...
jimmy/bmw
bilen ska vell dra utfrån vägen för att man ska undvika en krock om man tappar ratten !
st
32
stromhu
X3-2,0D E83 -08
Låter inte logiskt för mig iaf... det innebär att man med flit från bmw:s sida gör en felaktig hjulinställning.. eller? det är väl säkrast om bilen går rakt, om den drar till höger på motorväg så kommer bilen att styra mot de medtrfikanter finns i de två filerna till höger om mig??? Nej inte ogiskt men ja vet inte vad det hade med att bilen lutar å göra....

// C
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Lägg ner dom där spekulationerna, självklart fabrikbyggs inte en bil för att dra åt något håll. Ska det då skilja på svenska och engelska iblar vad gäller hjulinställningen då ? Skulle inte tro det... NU har vi hamnat off topic rejält tycker jag..
jimmy/bmw
prova släpp ratten så för ni se vilket håll den dra åt !
st
32
stromhu
X3-2,0D E83 -08
Någon som kollat mer på lutnings problemet? Ja har lite svårt att hitta tid för mekk nåra dar till...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Drar det i ratten så beror det på att du har felaktig caster på bilen med ganska stor sannolikhet.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Problemet har inte med dämparna att göra även om de innehåller en viss mängd gastryck är inte det tillräckligt för att trycka upp någon sida nämnbart mycket. Du kan ju tex prova att lossa båda dämpare och jag lovar att du har fortfarande smma lutning.

Tror inte heller det beror på bussningarna i bakvagnen för om de är slut så skulle du höra klonkljud.

I stort sett är det enbart fjädringen som påverkar bilens höjd. Nu har du nya fjädrar som du dessutom skiftat så det är inte heller det som är problemet. Kan någon av gummiunderläggen överläggen till fjädern ha gett med sig eler har du switchat dom också?

Är lutningen på framvagnen sjysst? Lutar den ex ner vänster fram betyder det att den per automatik reser sig en aning höger bak till exempel.....
st
32
stromhu
X3-2,0D E83 -08
Gummi underläggen till fjädrarna bak e åxå nya å fram verkar den vara helt lika på bägge sidor...? Hade en tidigare tanke om kränghämmaren givit med sig vid något tillfälle å därför drar bilen sne bak?? Vad tror du "Highway Star" ?

// C
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Är du säker på att bilen aldrig varit krockad exempelvis bakifrån eller snett bakifrån? Säker kan man ju aldrig vara om man inte är enda ägaren antar jag.. Hoppas jag inte skrämmer upp dig för mycket men det kan vara en mycket trolig anledning eftersom du bytt det mesta.

Stämmer bakhjulen i sidled ? Har du lika mycket skärmkant på vardera sida om vänster respektive höger bakdäck?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hur går det med upphängningen bak? Verkar som sagt att det är många som har samma problem som du har men ingen har nån riktigt bra lösning på vad problemet kan vara. Jag antar detta kan inträffa om bärarmen fått sig en smäll och är skev? Fler förslag behövs om vad som kan vara fel!
st
32
stromhu
X3-2,0D E83 -08
Har haft bilen efter en läkarfru som hade den som shopping bil, när ja fick den hade den gått ca 4500mil å den är ej krockad tidigare.. tror mer å mer på krängningshämmaren, fyrhjulsmätning e klockren och inga märken eller böjningar på själva bärärmarna(de fjädrarna sitter i).. tycker att det borde finnas nån som kan lösa detta i sverige...

Ps: lutningen har inte alltid varit!!!! kom för ca 1 år sedan..
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Varför inte bara köra bilen till en mek som får kolla upp den? Lossa på krängningshämmaren är ju en ganska enkel operation. Varför inte släppa på båda och se vad som händer med bilen ? Mitt stalltips är att det inte kommer hända ett dugg. Men man vet ju inte förräns man provat...
st
32
stromhu
X3-2,0D E83 -08
Ska prova lite sånt när tid ges, lossa dem skifta stötdämparna bak osv, man vet inte förrän man testat :)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Är ganska säker på att du kört på något så att en bärarm har krökts lite. Mät lite över bärarmen och överliggande kaross på vänster o höger sida så ska du nog se att det säkert kommer skilja en cm.
st
32
stromhu
X3-2,0D E83 -08
>>Highway Star<< Menar du länkarmen längst ner eller armen som bär fjädern? I viket fall så hittar ja inga skillnader mellan sidorna å inte ens skrap märken på ågon av armarna...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Nje det är inget du ser med ögonmått. Jag menar bärarmen som fjädern står på. Lätt att den kröks om man kör på något hårt (trottoarkant eller grop tex). Tycker du ska mäta. ÄR ganska säker på att det är det som är felet eftersom du verkar ha bytt ut de andra grejjerna. Krängningshämmarna tror jag inte alls på som sagt. Kör upp bilen på lite höjd o lägg dig under o mät manuellt på några bra punkter ska du se. Sen blir det ju lite lurigt o veta om det är på vänster eller höger sida som bärarmen är sned då (om det nu är det).
st
32
stromhu
X3-2,0D E83 -08
Will try :)
Har lika på min E36a.. lutar åt höger bak.. såg det första gången nu i sommar så jag tror det måste ha blivit nu..annars hade jag nog tänkt på det tidigare.. får knappt in fingrarna mellan däck och skärmkant på högersida medans jag får in halva handen mellan vänster däck och skärmkant
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Låter inte så kul. Du har några saker o kolla då:
1. Brusten fjäder? (vanligt fel på BMW)
2. Gammal avmattad fjäder? (byt ut isåfall)
3. Sned bärarm?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.