AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.849

Bilen lutar bak!

Sida 1 av 3
An
29
Andreas S
525i Touring -96
Hej!

Jag har läst en del trådar kring detta ämne men inte fått någon klarhet i vad det kan vara som är fel. Det är så att min bil (318i -99:a e46) lutar åt höger. Dvs höger sida baktill är ca 10 - 15 mm lägre än vänster sida. Det är inte fjädrarna. De är helt nya samt att jag har testat med att skifta fjädrarna mellan höger och vänster sida och problemet kvarstår. Kan det vara dämparen som är trött? Jag har fått för mig att det är fjädern som håller upp bilen... Bakvagnsbussningar har det stått om i tidigare trådar men jag kan inte hitta någon som blivit av med problemet efter byte av dessa.

Är det någon som haft detta problem och lyckats rätta till det?

Tacksam för svar /Andreas
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Har en kompis som äger en 318 årsmodell 94. Han har var pigg på att köra 60km/timme i rondeller o så efter ett halvtår av en sådan körning upptäcktes det att han fick stötdämparproblem på den högra sidan.

Tror inte att läget e sådant med just din bil eftersom den e ganska ny, men d e alltid bäst att kolla upp allt möjligt för säkerhets skull.
An
29
Andreas S
525i Touring -96
OK! Blev den sidan lägre då?
Ce
45
Cervin23
318i -99
Hej igen!

Är det inte någon som har samma problem som jag eller känner till något om det? Kan det vara stötdämparen?

Det verkar ju vara flera som har haft liknande symptom men hur har ni blivit av med dem?
Har en tendens till detta på min 320 (låg höger). Väldigt lite, så jag har inte brytt mig. Men det vore bra att får reda på ev. "vanliga" fel som orsakar detta.

Antagligen bussningar som spökar?
Ku
118
KuLLeN
325iM Coupe -89
320ik Coupe -87
du kankse har ett par feta 4" utblås hängandes på höger sida :P
Ek
118
Ekis
320i -02
Kolla bakvagnsbussningarna...
st
32
stromhu
X3-2,0D E83 -08
Har samma symtom på min 328 E36 -97, att den lutar lite åt höger trotts nya länkarmsbussningar och fjädrar bak? Någon som lyckats fixa detta??
En dum fråga kanske... men hur är viktfördelningen mellan sidorna i bilen? Du har förstås inte lastat in tunga tillbehör e.d. bak i bilen?

mvh
/Jörgen

Volle Geschwindigkeit speichert Zeit
st
32
stromhu
X3-2,0D E83 -08
Har inge last alls i bilen förutom det som ska vara typ: Reservdäck (orginal) och batteri (orginal)...
Kom att tänka på att det kanske kan ha något med krängningshämmaren bak...?.. om den blivit "trött" på höger sida eller nåt?
Kan det stämma??

Är det ingen som haft detta fenomen och fått rätsida på det?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Vad jag vet är det enbart fjädrarna som har inverkan på bilens höjd om nu inte bussningarna är slut. Om bussningarna är slut så borde det ju höras diverse "klonk"-ljud. Krängingshämmare vet jag inte om de har någon inverkan på bilens höjd. Har dom?
st
32
stromhu
X3-2,0D E83 -08
Vet inte säkert men om jag förstått krängningshämmarna rätt så fungerar det så att om ena länken pressas uppåt så ska den andra sidan åxå påverkas av kränghäm uppåt för att bibehålla horisontalläget typ, å därför tänkte jag att om tex höger sida på kränghäm har givit med sig lite så belastas inte bilen jämt bak elelr nåt, kanske är helt ute å cycklar. har iof inte bytt bakklumpens bussningar.... men de andra bussningarna bak e nya

//c
stromhu:
Om krängningshämmaren blivit överbelastad så skulle ditt fenomen kunna uppstå.
Men jag tror att du snarare skall leta efter dåliga bussningar.
Har du kollat hjulinställningen bak?
Finns det någon justering på bakhjulsupphängningen man kan göra som kan påverka höjden?

mvh
/Jörgen

Volle Geschwindigkeit speichert Zeit
st
32
stromhu
X3-2,0D E83 -08
Får kolla "klumpens" bussningar" då för de andra e nya hjulinställningen e perfekt, nya fjädrar och fast jag mekkat en hel del i bilar så har jag inte hittat någon justering för höjden, iaf inte utan att vrida bort hjulinställningen. Har desutom gått igenom alla fäst punkter på bägge sidor för att hitta skillnader men även där gick ja bet...

Men ja funderar på om inte krängisen fått en överbelastning.. :) Gropiga vägar i norr!!!

//C
Alla E46 är lägre på höger sida på grund av chassi konstruktionen och viktfördelningen i bilen och enligt BMW så beror detta på att man försökt kompensera för 100 kg tysk i förarsätet. Enligt BMW så är en skillnad på 10 mm helt acceptabelt men väldigt ofta så går också nedersta varvet av bak fjädrarna av på E46. Om det är ett problem som inte beror på fjädrar, krängningshämmare eller något annat så kan man installera en tjockare fjäder platta på höger sida. De gummi plattor som sitter original på E46 och håller fjädrarna på plats är 5 mm men det finns även de som är 7,5 mm, 10 mm och 14,5 mm och finns att köpa på BMW.

/RS2
st
32
stromhu
X3-2,0D E83 -08
Kanske missade meddela att ja har en E36...;)

Gäller samma där?
Go
59
Gonucku
BMW 328i Coupé -95
Jag har precis samma fenomen på min 328:a -95. Dessutom spårar den så innåt hela helvete så det är lite mysko att köra den. Har fixat hjuliinställningar med mer, men problemet kvarstår.
Ek
118
Ekis
320i -02
Fjädrarna kanske?
st
32
stromhu
X3-2,0D E83 -08
Min spårade tidigare ... ett problem var själva däcken, bytte däck såvar saken biff. Senare började den spåra igen och då var det yttre-spindellederna fram och bärarmsbussningarna fram(de som e monterade längs efter bilen)

Kolla dessa saker, kanske kan hjälpa lite :)

Men att bilen lutar tycker inte ja e kul för min har inte gjort det från början, det vet jag.

//C
jimmy/bmw
men bilen ska vell dra ut från vägen ! kan ju var därför !
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Dra ut från vägen vad är det för vansinne ? Ska bilen hjälpa till att köra av vägen eller hålla sig på vägen genom att dra i sidled menar du?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.