AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
708

luftning av kyl systemet..

fick en spricka i vatten pumpen idag ..=) undrar vilken ordning man ska lufta motor vet var man gör det men inte vilken ordning det ska vara nån som har gjort detta, bilen är en 735 men -92 motor lär väl vara lika på alla 3,5 litrare men men...

"Plasthandtag Är För SmåHandlare"...=)
Ras.mus
Det är rätt klurigt att lufta de motorerna ordentligt. Enklast är väl att se till att ha gott om vatten i expansionskärlet, lätta på luftningsskruven och sätta lite tryck i expansionskärlet... Så gjorde jag och det funkade fint. Sen får man lufta lite då och då ett tag tills alla bubblor är ute ur systemet.

Se bara upp så inte motorn blir varm för när då temostaten släpper så kan det spruta hett vatten överallt! ajaj...

Snackade med en på bmw och han hade köpt en gammal 735 en gång som blev varm lite då och då och förstås fått ett bra pris på den... Han satte trädgårdsslangen i expansionskärlet lite försiktigt och spolade rent systemet! Sen funkade den bilen fint igen...
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag brukar lossa en av de stora skruven vid sidan om luftskruven när jag börjar fylla på, det går lite snabbare då. När det kommer vätska där går jag över till luftskruven. Efter att man kört nån minut kan man sedan lufta igen för att få ut lite luft till.

//Magnus

Var sitter Luftskruven eller skruvarna??

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Längst fram, högst upp. På termostathuset alltså.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.