|
|
|
|---|---|
|
Hello beemer folk! Är sugen på en bil med bra hyffsat drag i när det behövs men ändå går att köra billigt då tjejn bor i gbg 15mil ifrån mig. En sån bil är en opel vectar GT 2000, men jag pallar inte att köpa en opel!! =) Funderar på en E36 325. Jag ahr tillräckligt bra psyke för att kunna ligga och köra "eco driving", för det mesta iaf =) Så min fråga är, vad drar hon då ca, om man sakta glider fram (håller gränsen) på 90/110 väg? Tack på förhand! Mvh/Björn | |
|
polarens e36 325 tar ca 0,75l/milen vid 90 på 5an. finns ofta färddator på E36or, där kan du se om du är nöjd med förbrukningen när du provkör bilen. MVH // Harris |
|
|
Det går att köra relativt billigt med en 325:a men relativ obilligt också :D . Men kring 0.8 tror jag du får räkna med. Se till att ha fräsh olja , stift , rent luft filter osv så ska du nog kunna köra rätt ekonomiskt. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
kan säga att jag har kört ca 1100 mil med min e36 denna säsongen, och för det mesta har det varit hyfsat aktiv körning och förbrukningen har alltid legat på 0,9-1,0 liter milen! körde t.ex. 3 pers till tyskland, mindre resa på ca 35 mil med fyllt bagage och en del gasande dit och hem, gick i precis 36 liter när jag tankade efteråt, så det går! MVH Johan K |
|
|
Jag har kört min 325 -92 på 0,77 vid ett flertal tillfällen, då jag kört långa sträckor på 30 mil eller mer & då handlar det ändå inte om "eco driving" utan normal körning inkl. en del omkörningar. |
|
|
Hej! Ok, låter ju lovande, men VANOS gör ingen skillnad på bensin förbruknignen eller? mvh/Björn |
|
|
Jag har ett tips! Koppla loss tändkablarna ifrån alla utom ett tändstift så är det ju bara en cylinder som går.! Faan värsta "eco-drivingen" ju! Sen när du vill ha roligt och bra drag i bilen så kopplar du bara på de andra fem tändkablarna och drar iväg. =) Skämt och sidå, läste om att en merca (ursäkta svordomen) med en v12 som stängde av hälften av cylidrarna när man körde lungt samt gick på tomgång, för att spara bensin m,m.. Har inte BMW nått sånt på gång me? eller har jag missat det? MVH |
|
|
Hej! Jag har en 325:a från 1992, rullat strax över 20 000 mil, men alltid ordentligt servad, körde stockholm - göteborg t/r en helg och ställde in färddatorn och jag körde blandat fort, oftast 120 cirka, men ibland 160-180 också, hur som helst så låg förbrukningen på 8,9 per 10 mil, har även kunnat köra den på 0,84 vid längre körningar med konstant hastighet och minimalt gaspådrag. I och med att min är automat så ligger motorvarvet lägre än en manuell och på så sätt drar den mindre soppa på 5:e växeln i motorvägsfart. I ca 110 så ligger varvtalet exakt på 2100 varv ungefär. Generellt sätt kan jag säga att om du kör med väldigt lätt högerfot på motorvägen, runt 100 km/h och håller gasen jämnt och fint så är det inte alls svårt att få förbrukningen runt 0.84 under förusättning att du har fräsch olja, filter, stift och att motorn är sjysst i övrigt (lambdasonden är en komponentr som brukar ge upp mellan 17-20" mil) om allt är fräscht så kan jag lova dig att den inte ska dra över 0,9 på motorvägen. En natt när jag var tvungen att åka stockholm-västerås så körde jag hela vägen i ca 160 och förbrukningen visade 1,18, ja, ungeför 1,2, det är jävligt sjysst, men visserligen så höll jag mig konstant i 160 mesta dels av tiden. 325 med vanos lär ha något bättre förbrukning, men min har det inte och jag är verkligen helnöjd över bilen jag har. I alla avseenden. Finns ingen bil som passar mig bättre. |
|
|
E faktiskt lite skepitsk mot nästföregående inlägg-blev tvungen att köra på tre celindrar en olycklig dag ivåras. Bytte ut tändstift en lörda eftermidda när alla affärer var redan stängda o en av kablarna pajat o gick inte att placera tillbax:((( När jag körde hem ungefär 4 mil därifrån drack bilen som in i h..e. Motorn blev oxå överhettad känndes d som. Eller e d bara min gamla 316 som e så törstig när den går på 4 cylindrar??? |
|
| "Bumer" Mig du menade eller? Du fattar väl att jag skämtade? | |
|
Hur kan det enl "Teknikens Värld om E36" var typ samma besin förb på 316 som 325?? Stämemr verkligen dom där uppgifterna? /björn |
|
|
323 - M52 motorn är snålare än M-50 motorn , vridet är bättre på dom varvtalen man kan snålköra på , men det var nog inte nått du ville veta Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.