AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.611

Ångrar köp!

Sida 2 av 4
bole
såg precis att det verkar vara hans första "riktiga" bil..då brukar man förhasta sig ... ta det lugnt o vänta ut ett nästa tillfälle eller hitta en likadan eller värre dåre :P
Em
121
Emilioh
320iM -01
Bole: Tack, det e bara min andra BMW, körde Seat ett tag.

Simon_en: Det spelar ingen roll hur mkt du värderar den för. Varför ska jag gå runt o fråga folk om hur bra du är på att värdera bilar när du just har bevisat att du inte är något vidare på det? Det kan komma en idiot o säga att den är värd 50 tusen. Vem skulle tro på det? Seriöst, jag vill att du hittar en likadan bil för 140 tusen som du skrev tidigare. Om du nu är så "träffsäker" o hittar en, så lovar jag att be om ursäkt för min dumma kommentar här på forumet. 320i -01 Komfort och M-Paket, Alcantara, svensk, 6500mil.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Emiliho,

simon_en är en träffsäker värderingsnisse, punkt. Sen om du vill lita på honom eller på någon annan är väl upp till dig. Du sa ju i ditt första inlägg att du trodde att du har betalat för mycket, vilket du har enligt dom flesta värderingar.

Det är inget att göra något åt, i fortsättningen får du kolla upp priserna innan eller fråga tex här på forumet innan du köper bilen. Det bästa du kan göra är att gå vidare oavsett om du anser att du betalat för mycket eller inte. Du verkar nöjd med bilen iaf, och det är väl det viktigaste?
Jaken

Det är möjligt att Simon_en är världens bästa värderingsnisse,MEN ska man inte kunna backa sina påståenden med nåt sorts bevis. Om det nu går att hitta en 320 -02 sv såld med 6500 mil och samma utrustningsnivå som emilioh's bil för 140 k så skulle i alla fall jag vilja se den bilen.
Känns som det ju är lite sektvarning bland dom största Bmw fanatikerna här emellanåt. Man håller varandra om ryggen och kämpar med näbbar och klor ifall nån mot all förmodan skulle tycka annorlunda.Synd på ett annars superbra forum för Bmw älskare.

sw
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag köper gärna en sv-såld 320iM med den utrustningen för de pengarna... Den lär inte vara speciellt svårsåld då. 01orna har ju 2,2l motorn och är betydligt roligare än 98-00.
Men 180 var nog i överkant, men det är dumt att leta priser i efterhand, man blir bara ledsen.

/Christofer
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
En kompis sålde precis sin sv-sålda 320 -02:a med 7000 mil, sportstolar men inte M-paketet. Fick 168'privat. Blev bjuden 155' på en av de större bilfirmorna här i Karlstad (inte BMW åf)

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det är väl en en 01:a som diskuteras?

Efter fem minuters sökning på blocket (320i -01) hittar jag 2st svensksålda med annonserat pris på 155' (den ena med helskinn) och en coupe för 162'.

OBS! Detta är annonserade priser. Att pruta 10-15' är inget orimligt i dessa prisklasser.

Jag vet ingen om skicket på dessa bilar men letar man lite mer så kommer man hitta ett gäng bilar till i denna prisklass och några kommer säkert att vara i bra skick.

Sedan finns det ett antal bilar som annonseras för 170-180' men vad säger det så länge de inte vet vad de säljs för i slutändan?

Helga
Hellre 180´ än 155´och vara säker på bilen. Du har väl lite garanti. Oftast är det bra att kolla en för 155 och vara glad att du inte köpte den...........

//Helga
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ser nu att bilen har M-pkt vilket inte omnämndes i början på tråden.

Hur värderar man ett M-pkt 5-10.000 extra kanske?

Min syn på priset:
140 billigt
150 ok pris
160 lite mycket om inte bilen är mkt välvårdad och har rätt utrustning.

Nu menar jag privat affär och slutpris (ej annonserat pris).

Alltså för att svara på ursprungsfrågan, -Ja du har nog betalat lite mer än du skulle behövt göra. Men den koll av prisbild du gör nu skulle kanske ha gjorts innan affären.

Huvudsaken är att du är nöjd med bilen.

Em
121
Emilioh
320iM -01
Wadstedt: Håller med ditt påstående om sekter =)

Jag är otroligt nöjd med bilen, en bmw är alltid en bmw ;)
Men den känns aningen stötig, kan det bero på att den har M-chassi?? Inte för att jag har kört en jädra massa bilar men..

Jag tycker bara att det är skrattretande när en viss Simon_en börjar snacka om 140 tusen. Jag har förstått att jag kunde ha fått den för 165-170 tusen. Men för 140?! Omöjligt! Ska bli kul o se bilen som simon ska visa skydda sig med för oss allihopa.
735
Emilioh: Kan bara säga sorry killen, men 150 lakan är nog realitet. Simonen brukar va rätt pricksäker (och detta säger jag enbart för att halla honom om ryggen!!!). Men verkligheten är den att, man ofta övervärderar sin egen bil jmf med andras...

Det finns en rel ny trad i värderings forummet som handlar om 330. Där en nyligen blivit sald för 188´med M-paket och skinn, med ca 1000 mil mer än din.

Vet inte om jag tycker d e pos el neg, men det är köparens marknad nu (som ofta..)
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag tycker Simon ger ganska realistiska värderingar, men det är klart att man alltid kan få ut höga priser för alla bilar om man bara inte har bråttom. Dock gör man sällan bra bilaffärer om man från början har betalat för mycket, det är svårt att ta igen det senare, sådan är sanningen.

BMW CS #5139
Länk för en kombi med steptronic (som höjer värdet), något mer mil, men kombi som höjer. 143KSEK begärt pris.

Länk Färre mil än och oprutat(5-10% är rimligt, ibland mer).

Några exempel på bilar att jämföra med. Önskar att du slutar med din nedlåtande ton, har inget emot kritik, men i en saklig ton. Har dessutom skrivit 140-150KSEK i slutpris, alltså inte 140KSEK eller 150KSEK, någonstans däremellan. Den absolut bästa metoden att validera värderingen i ditt fall är att du försöker att sälja bilen och se vad som är möjligt att få för din bil.

"Varför ska jag gå runt o fråga folk om hur bra du är på att värdera bilar när du just har bevisat att du inte är något vidare på det?"
För att verifier att jag inte är en pajas som värderar fel självklart. Har som sagt INTE bevisat att jag ligger fel, men vare sig jag eller du är 100% säker på vår ståndpunkt eller hur?

Vill du sälja bilen önskar jag dig lycka till att få så mycket som möjligt för den.

/Simon
"Jag tycker bara att det är skrattretande när en viss Simon_en börjar snacka om 140 tusen. Jag har förstått att jag kunde ha fått den för 165-170 tusen. Men för 140?! Omöjligt! Ska bli kul o se bilen som simon ska visa skydda sig med för oss allihopa."

Återigen gäller det att vara saklig, jag har skrivit mellan 140 och 150KSEK, hur kan du tolka det som att det ska vara exakt 140KSEK?
Om du är säkert på din sak varför inte argumentera sakligt och inte vara nedlåtande?

Och vem som skrattar sist återstår att se. Dessutom frågar du om värdet på ett värderingsforum anser jag att du måste kunna acceptera olika personers åsikter utan att använda en nedlåtande ton, eller?

/Simon
På mobile är den billigaste 320 - 01 med läder en touring men den har gått 17200 mil den kostar ca ca 120+moms ca` . Den billigaste 320 -02 kostar 147+ moms ca men säljs av ett leasingbolag... (köp aldrig en sån, garanterat backad) så ett rimligt riktmärke torde vara mellan 165-180`.

Emilioh, tag inte åt dig när Simon och hans prästerskap går in och värderar, de har uteslutande fel och har mig veterligen aldrig själva lyckats köpa en bil till det pris de proklamerar , på sin höjd har varit tvugna att sälja till dessa hårresande låga priser. Vad jag aldrig kommer att få in i mitt huvud är varför ni hela tiden nedvärderar BMW (man kan tro att ni arbetar på VAG´s marknadsavdelning)?? Ett bra riktmärke tror jag är han som fick 155´ i byte, om firma ger det in tar de lätt 180 ut.... Vidare att kallt räkna med att kunna pruta 10 % vid privat fsg på en 02:a är nog att ta i om bilen inte har defekter.

R
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Lite tråkigt att vissa personer inte kan visa lite tacksamhet när man på begäran hjälper till och värderar deras bil.

Klart man kan ha olika synpunkter men lite tråkigt att läsa om "sektvarning och fanatiker".

Finns ganska gott om trådar om folk som inte lyckats sälja sina bilar. 99% av alla bilar sjunker i värde och det går fortare än många vill inse.

Värdering är ingen exakt vetenskap, självklart hamnar man fel ibland men kan man då inte diskutera saken på ett sakligt och trevligt sätt istället???

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Otto von Diesel: Vad menar du med + moms? Momsen betalas i tyskland lämpligtvis annars blir det dyrt.

Det enklaste är väl att sätta ut bilen till försäljning och se vad man får för den. Går den för en krona över 161.000 så blir jag mycket förvånad. Så förvånad att om du säljer bilen till det priset innan jul så bjuder jag på en lunch.

Det som är spännande med vissa "nya" förmågor på detta forum är, att de ber om hjälp och blir sen förbannade när de får den....

Vill man inte ha hjälp, så be inte om den.

Återigen, värderingsforumet är en riktlinje, inte en lag.
Sverige är ett fritt land, man får sätta 50 000 kr överpris om man vill det. De är ingen som straffar en för det.
Men be INTE om hjälp för att sen bli förbannad när ni får den....
Jag tycker de är rakt av dålig stil.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Emilioh:
Du börjar tråden med att du tror att du betalt för mycket, och har ångest över det. Du ber folk att vara ärliga, vilket de är.

När väl folk gjort sig maket att värdera din bil blir du sur för att de gjort så???

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Hawar
Precis som wendtan säger så är värderingsforumet en riktlinje och ingen exakt vetenskap för vad bilen kommer att säljas för. Jag brukar försöka hitta ett snitt av alla prisförslag man får. Sen får man ju bara prova, det är svårt att sälja bilar idag, speciellt privat och har man bråttom är det bara att sänka priset. Bilen tappar mycket i värde så är det.

Mvh
Hawar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.