|
|
|
|---|---|
|
En enkel fråga för proffs, men icke för en glad amatör -:D Var finns de bästa stödpunkterna för garagedomkraft och pallbockar på en 750 -89 (E 32)? Jag litar INTE på de vanliga domkraftsfästena! LF | |
|
Axlarna. MVH Topchop |
|
|
eller balkarna, jag sätter altid pallbovkarna på balkarna med en trädplanka emellan för att skada så lite som möjligt, har funkat hitils. mvh Erik Jakobsson (O==00==O) 02 rullar fetast |
|
|
Fram kan du sätta bockarna under framvagnsbryggan, så nära fästena i rambalkarna som möljigt. Alternativt under rambalkarna, precis bakom böjen vid torpedväggen ('under fötterna' på förare/passagerare). Bak är det bästa att sätta bockarna under fästbultarna till silent-blocken (bussningarna som håller bakvagnsbalken), framför bakhjulen omedelbart innanför 'sparklådan'. Träkloss eller 'jack-pad' mellan är alltid att rekommendera. Sätt INTE bockarna under bakvagnsbalken, då kan bussningarna bli skadade! /// Gunnar E. |
|
|
Tack för tipsen! Hur är det med att lyfta mot slutväxeln, den verkar ju vara av gjutjärn och bör därmed tåla belastningen? LF |
|
|
Lyft INTE i slutväxeln, du riskerar att skada gummiuppgängningarna som inte är gjorda för den belastningen. Plus att sluvtäxeln ju trycks upp mot golvplåten, där jag har för mig att det sitter lite rör och grejor på E32:an. Jag brukar sätta garagedomkraften (med en 'jack pad') under silentblocket (lyfter då mot den vertikala bulten, som är det stabilaste på hela bilen!) och sen sätta bockarna under den ordinarie domkraftsförstärkningen i tröskeln. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.