AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
494

Z3 2.8 byte 528iM, vettigt?

Hej. Är tacksam för lite tips och råd angående ett byte.

Har en Montrealblå Z3 2.8 i tokfint skick. "All utrustning" så som utökat skinn, AC, elcab, cd, sportstolar, stolsvärme, störtbågar mm mm. Bilen har rullat 4900 ärliga mil och har fullständig dokumentation (s-bok mm mm). En ägare i Tyskland och två i Sverige, mig inkluderad. En pärla.

Har nu fått ett bytesförslag. Det gäller en svensksåld 528iA med -00 med M-paket från fabrik. Den har dessutom en del godis som skinn, största stereon och xenon. Dock ingen t-lucka, navigation eller pdc. Det finns alltså ytterligare en del prylar att önska. Bilen är i fint skick men har rullat nästan 18000 mil. Ett par dörruppslag, slitet skinn på förarstol men annars fin. Känns bra maskinellt och verkar dessutom ärlig. Endast en ägare sedan bilen var ny.

Vad är en sådan 528 värd och vad kan jag begära för pengar imellan?

Tacksam för svar

Carl
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Har lite dålig koll på Z3:or, men 528:an bör väl ligga runt 125-130k med dom milen. Förutsatt att bilen inte är någon udda eller "iskall" färg tex vit.
Det var ett väldigt mycket lägre värde för 528an än jag trott. Kan det verkligen stämma med 125-130k? Borde inte värdet vara högre med tanke på M-paketet? (M-Aerodynamikpaket, shadowline, M-ratt, sportstolar, sportchassie, vita blinkers mm) Färgen är för övrigt Biarritzblå metallic. Låter nästan som om jag ska begära en rejäl summa i mellanskillnad eller låta bli att byta.

Fler värderingar/åsikter?

/Carl
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Skulle nog tro att bytesvärdet på 528'an ligger på max 150 000 med tanke på just milen. M paketet höjer en del, kaske 10 - 15 000.

/Rickard
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Byt inte med mindre än att du får en väldig massa pengar imellan. Jag har sett flera 525 -01:or med ca 4000 mil på mätaren för ca 190000:-. En 18000 milare ska inte vara i närheten så dyr då den blir mkt trögsåld. Hörde talas om en som skulle byta in sin 540, tror det var en -00:a på BMW solna. Bilen hade gått 24000 mil, och det säljaren hade att säga vara att den inte var värd ens 100000 i inbyte...... Och då var det ändå en 540.....

/B
Okej, skulle vara rimligt att tro att bilen är värd ca 135-145k då? Så lågt verkar han inte värdera sin 528. Låter snarare som om den är värd 155-160k i hans ögon. Blir nog ingen affär där. Har inte bråttom så jag ställer av pärlan och prövar igen till våren.

Tack

/Carl
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Finns gott om 6-7000milade 528iA-00 med annonspris på 175 kkr, efter sedvanlig prutning är de flesta av dessa bilar nere på ca 160-165 kkr, milskräcken är väl utbredd, vilket nästa ägare kommer att upptäcka om säg 2-3år när bilen börjar närma sig 25000mil, därav mina "låga" värdeing...

Dock så har jag lite dålig koll på hur mycket M-pkt höjer, men som du säger 10-15 kkr låter ganska rimligt!

Ring en BMW-handlare och hör vad den skulle stå i gröna listan.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Förresten, prova med att värdera upp din bil så får du höra vad han säger, det är ju trots allt mellanpriset som styr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.