|
|
|
|---|---|
|
Sitter med en flaska "BMW Scheiben Enteiser"(Window Defroster). Vintern och frosten närmar sig och rutorna behöver skrapas. Undrar därför om någon vet vad som finns i flaskan och om man kan blanda något eget liknande. Skulle ju vara lite billigare än att köpa från BMW. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." | |
| Funkar såna medel bra? Hade ju varit rätt skönt att slippa förstöra rutorna med isskrapan | |
|
Glykol och vatten borde bli en fin blandning, prova 50/50 blandning. Dock på egen risk ;) :P |
|
|
Glykol har en tendens att missfärga lack....inte så bra! Enligt säkerhetsdatabladet för Turtles "De-icer" innehåller produkten följande: 2-propanol 50-80% Butan och isobutan 10-30% Propan 10-30% Troligen är det så att 2-propanolen är den verksamma ingrediensen och att resten är drivgas (sprayburk). Så någon form av alkohol är nog lämplig som avisningsmedel! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| varför inte ta absolut vodka å smeta på rutorna? kanske lite dyrt men säkert effektivt =) | |
| Borde inte T-blå funka? | |
|
Eller parkera bilen i ett garage. så slipper man skrapa. Beemer for Life. |
|
|
Kan meddela att det funkar glimmrande på en minut! Dock BÖR man inte ta det på sidorutorna då det blir en lätt flåtig hinna kvar som är jobbig att ha på rutan. Flåtet försvinner efter ett kort sprut med spolningen på vindrutan. Har inte garage på jobbet och jobbar en del nätter. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
har missat utvecklingen i tråden lite, Mr328: Jag tycker att det som jag testat(bmw´s egna) funkar mkt bra. skönt att slippa dra runt skiten på rutorna med skrapan! Johan B: Propanol eller liknande är det något som man kan få tag i? eller har du något annat tips? immer: Lite dyrt men funkar säkert, sen har jag ju inte åldern inne för att köpa den "produkten" så det sket sig! :) Jacobsson: Enkelgarage, två bilar vad gör man.... Micke: Vilket medel använder du? BMW´s egna du också lr? /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
2-propanol = isopropanol Isopropanol finns på apoteket men har där ett högt literpris! Gjorde en snabb sökning och såg att t ex nedanstående företag säljer produkten i fråga till ett mer överkomligt pris: Länk Finns säkert många leverantörer av isopropanol, men köper du inte stora mängder tjänar du nog inte så mycket på att själv blaska med det.... Men ren isopropanol i en sprayflaska borde kunna fungera bra som islösare på rutor och lyktglas! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Propanol-2 pa, 1 Liter, 67-63-0, 85:- Propanol-2, puriss, 5 Liter, 67-63-0, 216:- Dessa 2 hittade jag på hemsidan, dom du menade? För den stora flaskan blir priset ca 43:-/litern och sen såg jag att momsen tillkommer på det, Så det verkar nästan som att man får ge upp detta. Verkar helt enkelt inte bli så mkt billigare. OM det inte är flera här som vill gå ihop och köpa ett 100-litersfat någonstans :)) /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Om man ska jaga kronor så kan man köpa en liknande produkt som BMWs på en av de stora tyska hemfix/byggkedjorna, tror jag gav 25kr i vintras för en sprayburk. OK inte BMWs logga men det står på tyska på burken så det funkar som surrogat. Mats ArctisZ3 |
|
|
Jepp, BMW´s egna. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Mats: Om det är Bauhaus du syftar på så ska jag ta en titt nästa gång jag är där, Ligger inte så värst långt härifrån! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Fredrik: Hornbach hade det jag behövde förra hösten. Möjligt att Bauhaus har det också, har ej tittat där än... Mats ArctisZ3 |
|
|
Mats: Okej då vet jag, tyvärr finns inte hornbach i sthlm vad jag vet. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.