AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
390

Stora motorer och bilprovning

Rosebuddy
Besiktigade min 323 -96 och snackade samtidigt om avgasreningen med killen som besiktigade pärlan. Han gav mig ett tips att ALLTID komma med glödhet motor till besiktningen. och avgasprovningen. Han sa till ocjh med att även om motorn är rejält varmkörd och man tar ned den på tomgång eller stänger av den ett kort tag i kön så riskerar man underkända värden. Detta gällde i första hand BMW's större motorer så jag är nog safe..

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jo det är riktigt men de brukar ta hänsyn till det.
En rejält varm kat funkar ju bäst -
Min 528 låg straxt under gränsvärdet för lamdansonden
men det var ingen fara för bilen var inte genomvarm enl. killen som bes.och jag hade bara kört ngr kilometer i stadstrafik så det stämmer nog.

MVH
Hasso
Det är därför jag alltid kör som en biltjuv när jag
ska till bilprovningen. Dels blir motorn genomvarm
och sedan så blir bromsarna upp putsade :-)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Blir avgasvärdena felaktiga är besiktningsmannen skyldig att varmköra bilen tills han med 100% säkerhet kan utesluta att motortemperaturen inte påverkar avgasvärdena.

Jeppe
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Det gjorde de med min med. Drygt 10min på 2500-3000rpm. Sen gav hon upp och jag fick en 2:a på lambda värdet som låg på 1.085 (max 0.97-1.01). Visade sig att vara ett par knappnåls "stora" hål på bakre ljuddämparen. Efter byte så var allt ok. igen. Har iof. fortfarande hög men dock gk. CO (3.0%). Någon som har ett förslag på vad det kan vara ?
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
PJ, Det låter som att det skulle kunna vara spridarna!
Bensinen idag är alldeles för ren. Testa att tanka i lite olja i bensinen.
2 dl tvåtaktsolja till 60 liter bensin.......
Det är mums för spridare och inspruts detaljer.
Det funkade för mig iallafall.
Hur är co;n på förhöjd tomgång? Det kanske är dåliga ( torra slangar ) anslutningar mellan insug och övriga detaljer.
Jag förmodar att du bytt olja, tändstift och luftfilter nyligen.
Det brukar vara smutts i spjällhusen ibland så testa att lossa slangar och torka rent i detta. Lossa batteripolen och låt den vara borta i en minut och anslut igen efter detta så datorn får kalibrera lite snabbt, men rör inte gasen direkt efter start. Låt motorn gå själv en stund.

MM
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.