AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.122

För- och nackdelar spackling

Am
569
Ambush
540i/6-94
Ska göra lite plåtjobb på bilen och står i valet och kvalet om jag ska använda vanligt spackel eller tennspackla allt. Nån som vill hjälpa mig med vilka för/nackdelar de olika teknikerna har?

"Vanlig" plåtspackling:
+ Billigt, väger mindre, rostar inte
- Ömtåligare än metall

Tennspackling:
+ Hårt, hållbart, rostar ej
- svårt, dyrt, väger mer, kan ge mycket rost om ej gjort ordentligt

Nåt som inte stämmer ovan eller finns det andra saker att ta i beaktande? Påståenden som att tennspackling är seriöst och vanlig spackling är för amatörer vill jag inte höra - söker efter fakta om de två metoderna.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Om jag ska vara ärlig kan jag inte se någon stor fördel med att tennspackla. Det är både krångligare och dyrare.
Det skulle möjligtvis vara att "vanligt" spackel kan sjunka samt att det är ömtåligare precis som du skriver. Men i de flesta fall skulle jag rekomendera "vanligt" spackel utan att ha någon större erfarenhet av tennspackling.
Kanske kan någon med mer erfarenhet av tennspackling komma med några andra argument.

Jag anser att det sitter mer i underarbetet än spackelmetod.

Vet inte om det var vad du ville höra, men hoppas att det kan vara till nån nytta.

Lycka till!
Visa användare
325
Mathias Tjäder
M535i -86
1602 -74
Tennspackling kan nog vara bra, men då måste det vara någon som verkligen kan sin sak som gör det tror jag. Jag hade ett "proffs" som tennspacklade åt mig en gång. Inte så kul, efter några månader började det sippra ut rostfärgat vatten vid skarven mellan tenn och plåt! Den killen kunde INTE det där med tenn...

Länk

Mvh Tjäder
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.