|
|
|
|---|---|
|
Vad är det för speciellt med en Getrag låda? Vad skiljer sej mot en vanlig? MVH Robban | |
| Getrag är en tillverkare precis som t.ex. ZF. Ingen speciellt med deras lådor bara för att dom heter Getrag. | |
Paap Reeder |
.... är det inte litet lika skillnader som mellan Hennes & Mauritz och Armani?? MVH /// Paap R |
|
Så vitt jag vet tillverkar både Getrag och ZF bra lådor, men ZF är kanske strået vassare ändå. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
Det finns många myter om Getrag lådor Man hör ofta "wow har du den getrag låda" eller att getrag skulle vara från England (om det nu skulle vara bättre) men det är ingen skillnad på en ZF och en Getrag jag tror att det kommer från M3 E30 som hade dogleg lådan (6vxl med 1 neråt där 2:an ligger i vanliga fal) som endast tillverkades av Getrag och oftast så kalas den för Getrag när man borde säga att det är en dogleg låda |
|
Paap Reeder |
... uppfattat. Skall genast delita denna min missuppfattning om Getrag verso ZF. MVH /// Paap R |
|
Bara en liten rättning. Lådan till M3 E30 är femväxlad... Men mycket riktigt med ettan neråt. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Getrag är ett tyskt bolag. Getrag tillverkar lådor åt en mängd bilmärken - Audi, MB, BMW, Fiat t.ex. För många har väl getrag blivit synonymt med de fina växellådor man hittar i många BMW-modeller. Att dom skulle vara bätte än någon annan är nog myt. Men det finns väl ett skäl till att så många väljer lådor från getrag. ___ "Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
JohanE: man lär sig något nytt varje dag getrag är kanske växellådornas Rolls-royce även om övriga tilverkare inte är mycket sämre |
|
|
Getraglådan till min 3.0S gick i 55.000 mil sedan hade den blivit alltför trögväxlad på dom lägre växlarna. Däremot var det inget oljud i den. Inte heller skrapade det vid växlingar! Eftersom den gick bra (förutom svårt att få i 1:an och 2:an) så har jag sparat den. Vet någon vad det brukar vara för fel när en Getrag-låda blir trögväxlad? Per L |
|
|
Det där blev visst alltför otydligt! Det är inte växelspaken eller så som går trögt utan synkringarna (eller ngt annat) som "bromsar" växlingen precis innan växeln skall halka i. Och så får man "ta i" och efter ett tag halkar växeln i. Vid kall väderlek hände det att tvåan inte gick i förrän bilen praktiskt taget hade stannat. 1:an fick man i först efter att ha lagt i tex 4:an eller 3:an först. Då gick det relativt lätt. Per L |
|
| det kan vara oljan som är gammal och behöver bytas | |
Jeppe W |
Låter som synkringarna för mig!? |
D-diddy |
låter som glappa länkage. eller feljusterade länkage. David. "The unattainable is invariably attractive" |
|
Mitt problem med Getraglådan som gått 55.000 mil kan inte vara oljan som jag bytt med jämna mellanrum! Inte heller kan det vara glappa eller feljusterade länkage för det har jag koll på! Synkringar kan det ju vara men brukar inte symtomen på slitna synkringar bli att det skrapar när man växlar "fort"! Det har denna låda aldrig gjort! Per L |
|
|
Har för mig... kan ha fel. Men satt det inte getrag i alla e21:or... E21Jerry |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.