AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.742

Balansera vev med svarvade kolvar

Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
Har tänkt att ta bort ca 7-8 gram på kolvarna och borde då få ett kompföhållande på ca 8,4:1. Det är kompet jag vill ha, då jag ska åka mer bana än stripp och inte köra några fruktansvärda laddtryck. Däremot har jag tänkt höja varvstoppet till ca 7500.

Är inte veven balanserad för orginalvikt på kolvar från fabrik?
Hur viktigt är det då med balansering av vevaxeln när man sänkt vikten på kolvar och stakar?

/Andreas
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
ok, såg nu att det finns en ganska ny tråd om detta.
Det ska tydligen inte vara så viktigt, men jag tycker ändå det borde göra stor skillnad om veven är balanserad för tyngre kolvar & stakar. Motorn är en M20b25 f.ö.

Någon som har nån åsikt?
Visa användare
72
Palten
2002Turbo-75
735IA-91
2045-71
2000CS-68
345 Turbo
320i-85

Lätta svänghjulet.
Där finns mycket att vinna.
Däremot mycket viktigt att balansera.
Li
126
Limo-micke
M3 Limo -96
325ix -89
325ix -87
325ix -87
om de bara är kolvarna du ska fila på behöver du inte oroa dej. kolvarna gör endast en linjär rörelse (ingen rotation) där av behövs ej balansering av vev, se bara till att du får någorlunda samma vikt på kolvarna då dessa ger stora G-krafter på vevaxeln. Om en kolv väger 10gram mer än de andra, när du borjar varva och når en vänd hastighet på 10G blir vikt skilldnaden: 100gram osv. (Formel1 kolv utsätts för 8000G!)
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
ok tack, det var det jag ville veta.
Men det borde väl ändå ha en påverkan på veven under kolvens rörelse uppåt (inte under kompressionstakten) om de är lättade.
Den kraften, eller minskade kraften, är väl kanske försumbar.

/Andreas
Li
126
Limo-micke
M3 Limo -96
325ix -89
325ix -87
325ix -87
Lättade kolvar har givetvis en påverkan på vev, endast en positiv verkan. och det är inte endast när kolven är på väg uppåt, kolven har "samma" vändhastighet i undre DÖp oxå. (2 vändningar/varv)
slutningen: all lättning du gör på kolvarna är endast positivt för vev o stakar, då dessa inte utsätts för samma massa. och det blir inte mer obalans i veven även om du skulle lyckas lätta kolvarna 500gram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.