AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.264

325iX vs Audi Coupe quattro

Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Är som i valet och kvalet om vad man skulle ha köpt för bil att köra med i vinter, och kom fram till att 4wd borde ju vara de bästa valet, men vilken? Har sökt omkring och läst på forumet men har inte hittat där dom jämför dessa två. Har hört att 325:ans drivning känslig mot lite "rivigare" starter, vet inte om det stämmer har aldrig ägt en har bara provat köra dom. Är ju ungefär lika effekt i både Bmw:n och Audin (170hk) känns lite klent?

MvH Björn
Även om jag är BMW-frälst så är nog det riktiga valet en Audi Quattro. Som vinterbil är Audi's fyrhjulsdrift den mest hyllade av motorjournalister över jorden.

Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
hur gammal är audin??? är det en gt coupé eller en sån kaross som s2:orna brukar vara???? är det gt coupé skulle jag ta den...men är det den nyare...skulle jag inte ta den... jag har ett gammalt nummer från tekniken värld tror jag... när dom testar 325ix mot sierra 4wd....dom rekomenderade bmw:n....(såklart) med deras varvvilliga sexa skrev dom...

///325///
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Det är den nyare coupén som ser ut som s2:orna, de är då en 89:a. Kan väldigt lite om audi och deras motorer så de känns ju lite säkrare köpa bmw på så sätt. Men om de är så som vissa säger att audins 4wd är hållbarare så kanske man ska satsa på en sån iställe? Hur är dom prestandamässigt mot varann?

MvH Björn
Från sidan: Länk

--------klipp--------
325iX
9/89 226 000 8,2 46 0,89 1,00 1400 Testades mot Audi 90 20V Quattro. Fantastiskt väggrepp vid halka. BMW-egenskaperna kvar, lätt överstyrd. Underhållande väghållning, bättre motor, växellåda och styrning. Rullar tungt, oljud från kraftöverföringen. Fin kvalitet, men spartansk och åldrad.
-----klipp--------

/R

pk
19
pkw_325iX
325iXA -88
Jag har en iX, men hade en gång (1998-1999) en Audi 90 Sport 20V, alltså 2.3-femman med 170 hk, fast ingen quattro. Motorn hör till bland Audis finaste, har en fin, trummig gång, väldigt annorlunda om man är van vid t.ex. 325, men som speciell och karaktäristisk. Bilen hade tummes tjocka drivaxlar och i princip samma underrede som S2 (i 90 20V quattro-version). En mycket välbyggt bil, kanske en av Audis bästa, tycker jag. Men ändå tycker jag bättre om min iX, skulle nog inte köpa en Audi 90 el. coupe igen. (Det hör med till historien at jag totalkvaddade Audin..)
Ekin
Jag har också hört att BMW:s fyrhjulsdrift kan vara lite osäker.. På nåt sätt så litar jag mera på Audis fyrhjulsdrift.. Men som sagt så sägs det att BMW:s 4WD är mer underhållande

pk
19
pkw_325iX
325iXA -88
Det stämmer att iXens drivlina är för svag på några punkter, framför allt främre drivaxlar som slits, axeln som går från fördelingsboxen och framöver samt kedjan inne i fördelingsboxen. VC-spärrarna är rätt hållbara. Dock verkat allt kunna hålla bra om det sköts och körs med standard motor samt att bilen inte sänkts för mycket, då får axlarna en väldig ogynnsam vinkel och äts upp på kort tid. Tyvärr, annars skulle man ju gärna gjort sin iX lite lägre därframme..
pk
19
pkw_325iX
325iXA -88
Skulle väl också säga att iX i kombination med automat är ennu värre, där är speciella issues. Oljan i fördelingsboxen kan läcka in i automatlådan utan att det syns utanifrån, och går boxen torr slits kedjan ännu mer (sträcks). - Själv kör jag dock iX med automat och har inte haft några problem, men det hör med att jag bevakar oljan noga (men det är otrolig, otroligt krångligt på automatbilarna) och kör rätt snällt, särskilt i skiftet från första till andra, där kedjan är speciellt utsatt.

För mig är det ändå roligare med nåt som är lite udda. Sen är min bil en av de finaste och bäst utrustade E30or jag sett själv. Och quattro har ju "alla".
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Ja de låter ju nästan som Audin ligger bättre till i drivning, men prestanda mässigt då? Har aldrig kört en audi, ska nog och provköra en idag så man själv kan jämföra. Och de är klart en 325iX är ju betydligt ovanligare än en Quattro.

MvH Björn
pk
19
pkw_325iX
325iXA -88
Prestanda är nog rätt lika 170 hk i båda och ungefär samma vikt, men jag själv tycker mycket bättre om BMWs karaktär, den känns lite mindre framtung i jämförelse med Audin (jag har dock inte kört 90/coupe quattro själv, men mycket Audi 80 2.6 Quattro.)
Bj
210
Bjärrn
Bmw 320i -92
Va väger Bmw/Audin? Ligger ju rätt lika i pris också, får ju betala 30-40 för en fin bil och de är okej. Tycker själv också bättre om Bmw:s varvilligare maskin.

MvH Björn
pk
19
pkw_325iX
325iXA -88
Jag vet at 90 coupen väger mer enn 90 sedan, tror det er ca. 1440 mot 1380. Kolla gärna på Länk det var en riktig entusiastsite på den tiden då jag hade min, verkar dock lite dött numera.
En annan sak, jag tycker nog at 20v-femman är lika lättvarvad som M20B25an. Den behöver varvas också, men såvitt jag minns startat rödmärkningen på 7200 (!). Bra motorer som tål stryk.
Nu är jag ingen VW-entusiast, men jag tror (korrigera mig gärna) att 20v-femman är ganska lik på den 16v-motorn som kom i Golf GTI 16v (Golf 2) lite tidigare. Fast med en extra cylinder, förstås. Jag tror toppen är ganska likt konstruerad.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Är det någon här på forumet som kör iX och vars drivlina gått söder?? Jag bara undrar för jag har hängt här på forumet i två år nu och hela tiden när iX drivlina disskuteras så kommer det upp att den inte är hållbar, och tar skada vid sänkning. (Fram). Jag tror att det ligger ett stort mått av hörsägen i detta, men jag kan ju ha fel...
Jag har personligen kört min iX med mer än 50mm sänkning fram i 1500mil, och inte stött på bekymmer mer än att fjädringsvägen numera är för kort...

Kliv fram alla ni som havererat drivaxlarna nu då!!

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
pk
19
pkw_325iX
325iXA -88
Nää, det skal medges att min drivline hittils hållit bra.. knacka i trä.
Audin är juh helt klart det bättre alternativet vid drifsäkerhet vs körglädje..

4wdn är klockren och nästintill odödlig med 170hk motorn, och motorn är kanonbra om den är väl skött...

så.. ska du ha den som vinterbil är audin det klara valet..

ska du ha den som bus/projektbil kanske bmwn är klokare..

/mvh jocke

kan tilläggas att jag kört bmw i MÅNGA år.. och nyligt bytt till audi, så det är inget "märkes" krig jag försöker starta..

utan är bara realistisk i förhållande till bilar man ägt osv..

är fortfarande bmw frälst i själen ;) ... men i vinter.. blir det 4kraffs.. och mer åka för pengarna än en s2a hitta jag inte..

/mvh jocke

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
BMW 325ix drivlina är hämtad från Ford, och är den samma som på Sierra Cosworth. Med tanke på vad de drivlinorna fått utstå genom tiderna så kan vi nog avfärda ix-drivlinan som klen.

Audis fyrhjulsdrift är säker och bra och de gamla femcylindriga motorerna är evighetsmaskiner, men Audiunderstyrningen kan göra en femåring på Liseberg ledsen. Säker för familjekörning men underhållande som en riksdagsdebatt. Precis tvärt emot ix-drivlinan som är mycket underhållande.

Stod i samma val för en dryg månad sedan. Tänkte hitta en pålitlig fyrhjulsdriven bil för runt 20 lappar med hyfsat med kraft. Jag hittade det jag sökte i en Subaru Legacy 2.2 GX -93. De är inte ofelbara, de rostar som 60-talsjapaner, men hittar man rätt objekt är det nog svårt att hitta något annat likvärdigt för de pengarna. Att de dessutom oftast är familjekörda, vilket sällan en Audi Coupé eller E30 är, gör det inte mindre bra.
Hmm, kompisens 325ix håller... för allt. Bara att varva upp till 6500 och släppa kopplingen, eller kliva av den snarare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.