AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.167

320i e36 missljud från motorn..Vanos?

Ekin
Det kommer missljud från motorn, jag tror det är från Vanos. På verkstan sa dom att en ny Vanos-enhet kostade 3400euro. Finns det något att göra åt Vanos? Kan man serva den? Kan det vara något annat som låter? Bilen är av årsmodell -93 och den är från Tyskland.
tack på förhand!

l3
180
l3xus
323TIC -83
Svårt att kunna bedömma vad som är fel utan att lyssna på motorn. Kan du inte försöka beskriva vad det är för karaktär på ljudet och hur/var/när det uppkommer och om ljudet låter olika beroende på motorvarv.
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Omöjligt att säga utan att lyssna på motorn, kan du beskriva ljudet mera detaljerat. Kan kanske vara kamkedjan som rasslar? prova att byta spännaren isf, billigt o enkelt.

Om det nu skulle vara vanosen så skulle jag aldrig betala dessa summor för att byta den, leta utbytesmotor i Sverige isf, kostar kanske 8-10 000 kr.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Ekin
jag har tyvärr inte hört ljudet själv så noga..jag fick hem bilen igår och det e min brorsa som har skruvat med den. själv är jag på annan ort just nu p.g.a. studier. ja tror det är nåt typ av "klonk" ljud men jag kan beskriva det bättre när jag slipper hem imorgon.
Det förekommer på låga varv, på hög tomgång.det kommer från toppen tror jag. ja tror inte det är kamkedjan.. Vet ni om det går att köra fast Vanos inte fungerar?
förresten..motorn går perfekt, inga tecken på fel förutom missljudet..

Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
allt det här luktar dyrt....skaffa en annan motor här i sverige men det är nog en 10bananer för det iallafall

///325///
Ekin
Dom ja pratat med säger att man kan köra även om Vanos inte fungerar, så ja tänker väl göra det tills det händer nåt. då blir det väl aktuellt med ny motor..
Tack för hjälpen allihop..

Ekin
Förresten, kan man byta till en topp utan Vanos (-91/92) utan några större modifieringar?

uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
3400euro låter som dubbelvanos/m3 priser jag har hört priser på 6000:-
för icke m-motorer.sen är det väl även riktigt riktigt ovanligt att vanosen krånglar på m50 motorer vad jag vet iaf.MAO hur gick det?vad var det för fel funkar motorn ännu?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.