|
|
|
|---|---|
|
Hej hej, Motorn har alltid dragit lite olja, fått fylla på ca 1 liter mellan varje service. Men nu har det börja läcka lite mer. Så mycket att det tom sprutar upp ända bak på kattalysatorn. Luktar inge vidare när man stänger av... Det verkar komma framifrån men långt ner. Man kan inte se ngt ovanifrån med huven öppen. Men både underredet till oljebehållaren och skyddplasten blir oljig... Kan någon hjälpa mig? *BAWORAK* | |
|
troligtvis är det oljetrågspackningen... en packning som sitter mellan underdelen och överdelen av tråget. på e28:or brukar detta vara ett frekvent problem. kanske är ganska vanligt på e34 oxo...? om det är detta som gör att det läcker... kör in på en gds-hall eller palla upp bilen fram och titta där tråget är fäst runtom med bultar, där sitter packningen... om läckaget ser ut att komma från dessa bultar så är det antagligen packningen som måste bytas. |
|
|
Ok, JA det låter ju inte helt otänkbart. Ser man detta om man tar bort täckplasten? Dvs måste man ta bort den? Hoppas det annars känner jag mig dum nu... Idiotfråga 2: Kan man byta den utan att oljan drar iväg, eller måste man tömma allt först? Har 3 gröna pluppar kvar till oljebytet och hade vart trist och behöva fylla på nytt redan nu... *BAWORAK* |
|
|
packningen är inte alldeles lätt at byta själv. lämnar du in den på verkstad för byte av packningen så går det på drygt 2000 kanske på de billigare ställena inkl. material. kolla denna länk så vet du ungefär vad det handlar om. Länk |
|
|
du måste ta bort oljetrågsskyddet, ja... dvs "täckplasten" och oljan måste tömmas för att packningen skall kunna bytas... |
|
|
Blev inte klok på de andra länkarna... Kan man byta packningen UTAN att lyfta ur motorn? *BAWORAK* |
|
|
du behöver inte lyfta ur motorn.. jag tror det räcker med att lossa ena motorfästet och hissa upp den sidan litegrann. först kollar du om det verkligen är vid packningen det läcker, sen tömmer oljetråget... lossar ena motorfästet (på avgassidan). behöver troligen lossa lite annat oxo, krängningshämmare och dylikt. sen skruva loss underdelen av tråget... ta bort gamla packningen och gör rent där den suttit. sen på med den nya packningen och sen montera på underdelen osv... |
|
|
Oki, Tack för hjälpen. Låter farligt det där med att lossa allting...men men...får väl kolla om det är något jag vågar ge mig på... Skulle det kunna vara något annat ställe det läcker ifrån? *BAWORAK* |
|
foppa21 |
hej svanteE! jag hade ett olje läckage på ett olje rör från olje kylaren fram, precis bakom vänster framlyse. det hade rostat hål. köpte ett nytt för ca:300kr. hoppas att det ordnar sig för dej, mvh foppa21 |
|
Tack för tipset foppa. *BAWORAK* |
|
Jeppe W |
Kan även vara O-ringspackningen till oljenivågivaren, min läckte lite därifrån, men det såg ut som det skulle vara ett jättehål nå'nstans med tanke på hur det spritt sig bakåt under bilen...! |
Jeppe W |
kostar för övrigt 14:- på BMW...du måste även tömma oljan, men det har du nog räknat ut. Lycka till!! |
|
Var/hur ser man den? Tack för tipset *BAWORAK* |
|
Jeppe W |
Givaren i sig ser man inte mer än bakstycket på, den sitter bultad med tre eller fyra skruv i botten på tråget. O-ringen sitter alldeles innanför den synlig flänsen om jag inte missminner mig! Det är i allafall väldigt kladdigt att byta den, men går fort. |
|
Ok, Ja då vet jag vad du menar. Den ser man utan att ta bort täckplasten eller hur? I så fall är det inte den, där var det snustorrt. *BAWORAK* |
|
Jeppe W |
Då är det nog inte den....lite synd, för det är ett enkelt läckage att fixa jämfört med att byta trågpackningen....! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.