|
|
|
|---|---|
|
Morsning korsning alla BMW älskare. Jag har ett litet dilema som jag hoppas någon här har möjlighet att hjälpa mig med. Problemet är att jag har beställt en ny 535d med Bluetooth anslutning, men det finns ju alldeles för få telefon modeller att välja mellan. De märken som finns representerade hos BMW är Sony-Ericsson, Siemens samt en Nokia modell "gammal" (6310i)! Dilemat är att jag hatar menuerna med Ericsson, fixar dom inte. Den telefon som jag skulle vilja ha i bilen är Nokia 7610, men jag hinner väl sälja bilen innan bluetooth anslutning finns till den telefonen! Siemens telefoner har jag ingen aning om hur dom funkar??!! Ni som har en Siemens kan väl hojta till och säga sin sak, samt ni andra får gärna komma med förslag hur jag ska göra för att det ska funka så bra som möjligt! Tack på förhand! Kör så det ryker! Fredrik | |
| Funkar et inte med Nokia 6230? En ny modell som verkar kanonbra! | |
| Funkar det inte med Nokia 6230? En ny modell som verkar kanonbra! | |
|
Det beror nog på vilken bluetooth-version som stödjs hos BMW. De flesta idag stödjer nog 1.1. Eftersom bluetooth är en standard borde det nog fungera med vilken telefon om helst. Protokollet är bakåtkompatibelt så det som funkar med en gammal telefon som t.ex. följer BT 1.0 fungerar mot 1.1 eller 1.2 som kommer, man har bara utökat funktionaliteten i de senare versionerna. Det är väl snarare så att BMW har cerifierat/validerat funktionerna i de specade telefonerna. / H |
|
|
Om det vore så väl! Tyvärr glider telefontillverkarna runt ordentligt med Bluetooth "standarden", det blir till att testa med den telefon som man önskar använda. FP |
|
|
rohm: fint bilpark du har och kommer att få:)) Har du tittat på lösningar som de olika tel tillverkarna erbjuder? Ex:Nokia 610? Oftast är det som erbjuds från bil tillverkaren inte så up to date med telefon valet. Annars verkar Nokia ha joint offer med andra Tyska märken: Audi,Citroën,DaimlerChrysler,Ford,Iveco Trucks,Lexus,Nissan Wolksvagen,Rover På sonyE hemsida fann jag inte lika mycke info...... |
|
|
Liten fråga bara ( från en fd Ericssonhatare): är inte menyerna på såväl Sony-Ericsson och nyare Nokia ganska lika varandra numera?? Nokia har ju ärligt talat inte kommit med mycket nytt i MMI interfacet sedan 2110 kom på stenåldern medan Ericsson ( numera Sony-Ericsson) är inne på MMI version 3 (minst) sedan 337an kom.. Meny systemet på samtilga nyare Sony-Ericsson är så enkelt och slugt så till och med jag klarar av det....*S* Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Gasar-Magnus: MMI interfacet??? |
|
|
Man Machine Interface= fikonspråk för gränssnittet människa-maskin Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
BMWs Bluetooth handsfree system tillverkas av Visteon och endast mobil telefoner som har stod for Bluetooth handsfree profile, object push och file transfer protocols fungerar fullt ut. /RS2 |
|
|
Folke: så mycket avviker ju ändå inte tillverkarna från varandra. I specen finns det ju vad som är obligatoriska tjänster för att man ska få kalla sej "Bluetooth Compliant". Grundfunktioner för Handsfree (HF) och Audio gateway (AG) Connection management Phone status info Audio Connection handling Accept call Terminate call Audio connection transfer during call De här funktionerna ingår i det som kallas "handsfree profile"(HFP) och borde täcka basbehovet. Vare sej object push (OPP) som består av : Object push- trycka ett objekt till en push-server. Business card pull - hämta kontakt kort från en push-server Business card exchange - utbyta B C med en push-server eller file transfer (FTP) Folder browse File transfer känns som speciellt nödvändiga om man inte vill kunna t.ex. överföra filer mellan telefon och bil (?). |
|
|
Kan säga att jag alltid varit insnöad på nokia, hatat eriksson.. Men nu har jag gått å köpt mig en T610 och kan rent ut säga att om inte nokia kommer med några stora förändringar kommer jag att fortsätta med SE länge till, mycket nöjd med menysystem och handhavande. Krävs lite tillvänjning (typ 1-2 veckor) men sen slår det nokia med hästlängder. Likaså ljudkvalitet på ringsingnaler och samtalskvalitet. Bluetoothen i SE funkar klockrent, så numer kör jag bluetooth tangentbord o mus till datorn samtidigt som jag synkar telefonen med det. Hittat ett mycket bra program (floAt's Mobile Agent Länk ) till den också. // Gunnar ---- www.plasmastyle.dk www.reproglas.com www.norin.dk |
|
|
Hej! Tack för alla inlägg! Det tycks va en liten jungel i detta ämne, men som jag har tolkat detta så ska det gå bra med i stort sett vilken tlf som helst bara den har bluetooth. För egen del är jag bara intresserad av HF och bra mottagning. Fredrik |
|
|
Ni verkar ha så bra koll så jag frågar: VArför kan jag inte se andra blåtänder runt mig när de andra kan se mig??? Har iofs bara prövat två ggr och der andra hade Ericsson telefoner, själv har jag N 6310i. de kunde se mig i sina telefoner men inte tvärtom??? *BAWORAK* |
|
|
SvanteE: Det finns en funktion i de flesta telefoner där man kan koppla från möjligheten för andra att "se" den egna telefonen. Jag vet inte hur det ser ut i Nokias telefoner men titta under "Bluetooth" menyn .... mvh H |
|
|
kommander_krill: Mina erfarenheter går ner på mindre detaljer än de övergripande specarna, vilka iofs givetvis uppfylls (skall uppfyllas) av alla telefontillverkare. Kända problem är t.ex: BT hänger kvar i aktivt läge efter samtal och dränerar batteriet onödigt snabbt. Samma sak i t.ex det bärbara HF-kitet, BT-länken kopplar inte ner efter samtal. Att felet inte ligger i tillbehören visas av att t.ex SE T68i, T610/T630 funkar utmärkt men inte K700i, med t.ex samma headset eller annat BT-tillbehör. Man måste manuellt koppla ner BT-länken efter samtal osv. Andra vanliga problem är att synkningen mellan BT-telefon och tillbehör (headset, bil-HF, BT-dongle osv) funkar någon/några dagar, sen hittar plötsligt inte enheterna varandra längre, ny synkning måste göras osv. En del SE P800/P900 har som många fått erfara riktigt usel BT-modul där GSM-delen stör ut BT-radion vid sändning, med t.ex en halv meters räckvidd mellan telefon och tillbehör. Nokia 6310i fick uppgraderas nästan direkt efter att den släpptes för att funka med BT-tillbehör osv, så rullar det på hela tiden, ovanstående är några exempel och jag vill inte framhålla någon tillverkare framför någon annan, alla har sina problem tidvis. Svante E pekar på en detalj ovan t.ex som mycket väl kan vara en kompatibilitetsproblem (!). Signifiktivt för branschen är att användaren gång efter annan tvingas söka upp supporten för att flasha in ny firmware/software för att få full funktionalitet på BT-tillbehören. Detta är vad jag menar med att glida runt på BT-standarden och det finns en hel del kvar att göra innan det blir ett mera användarvänligt system. FP |
|
|
Tack commander. Men det troliga är som folke skriver (tack folke), jag har valt "funktionen" visa mig för andra och ändå fungerar det inte. *BAWORAK* |
|
|
Eftersom hela telefonboken kopieras over till BMWs Bluetooth handsfree system vid den forsta sammankopplingen och sedan synkroniseras vid varje anslutning sa ar det endast mobiltelefoner som har stod for Bluetooth handsfree profile, object push och file transfer protocols som fungerar. Pa lanken nedan sa hittar ni mer info over vilka telefoner som fungerar och eventuella begransningar sant krav pa version av firmware i mobil telefonerna. Listan ar inte helt uppdaterad med de nyaste modellerna men anda ganska bra. Bluetooth ar inte en standard utan bestar av manga olika profiler, protokoll, mm. Länk /RS2 |
|
|
Hej på er all BMW-älskare! Tack för alla tips och ideér, men tyvärr vet jag fortfarande inte hur jag ska göra. Jag vill ju ha en så ny Mobil som möjligt. Hoppas någon mer kan komma med nått tips på detta ämne. Tack på förhand! Fredrik |
|
|
Fredrik, Sony Ericsson T610 / T630 är de som verkar fungera bäst med BMWs Bluetooth handsfree. /RS2 |
|
|
rohm, ett tips köp den fast monterade professional telefonen med talstyrning och ta ett extrakort med samma nummer(kontakta din mobiltelefonoperatör för att få detta) till din senaste lur typ det bästa nokia kan erbjuda, 9300:)) Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.