AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.902

Besiktning med turbo?

Sida 2 av 2
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det väsentliga är om bilen respektive motorn är utrustade med katalysator i sitt originalutförande, helt oavsett årsmodell.

Precis som övriga regler gällande katalysatorer är alltså årsmodellen totalt oväsentlig, det är i vilket skick bilen lämnade fabriken som har betydelse...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Paap Reeder
Hej!

Mina erfarenheter av detta problem ... iofs några år sedan men ändå:
- från BMW får man inga papper på nått annat än det som lämnade fabriken i Munich.
I princip sk "helbilsgodkännande" ... föregångaren till dagens dito.
Gäller även om du skulle vilja byta motorer mellan en 3,0 och en 3,0 Si.
No papers!

- SFRO är inte framkomligt inom rimliga gränser.
Du måste inkomma med intyg från SFRO-representant om ramsträckningen och alla bärande svetsar bör kunna visas med röntgen o s v.
Det handlar inte om att byta till M3 backspeglar utan att hela fordonets "grundkoncept" ändras....från ramen till antennen.

- sedan är det så att i princip så gäller avgasvärdena och den s k certifieringen just en specifik bilmodell typ din 635 Csi som motorn sitter i.
Med det luftmotståndet, den vikten, de däcken o s v.
Att byta en certifierad motor från 745 till en 635 går inte. I a f skriver BMW inte på nått papper i det ärendet.

- det där med 20% gäller i princip bara på befintlig motor om man även skall ta hänsyn till avgasvärdena, certifieraingar o s v

Kvar finns bilar före 1975.
En fin 3,0 är guld värd i dessa sammanhang.
Kan turbokonverteras om man kan få fram ett intyg att det antal bar du kör på endast ger 10% effektökning.
Du kan inte öka till 20% och påstå att du satt på M5- bromsar o s v...

I princip är det rökt.

Du kan gå med i SFRO och bygga dig en egen replika av en 540 ...men då blir det avsevärt billigare att köpa en "live".

Är på intet sätt expert på detta men det var det jag kom fram till typ år 2000.

Sedan finns alltid "den årliga skruvande-varienten" d v s av och på med grejorna vid varje bes.

Min åsikt är - finns i ngn tidigare tråd -
----- "att tränger jag dig i en rondell mot alla trafikregler och jag slår i huvudet så det uppstår en bula, d v s personskada och farbror blå måste kallas ut ..... så sliter jag upp din motorhuv för att kolla chassinummret och ser då att du har en turbo som du inte skall ha ..... så anmäler jag detta och du får betala min framskärm, min salvequick och blir dessutom åtalad för att ha framfört ett oförsäkrat fordon eftersom din bil inte överensstämmer med regbeviset som "f.bolaget försäkrat".
...... det kommer att bli jävligt dyrt"

Några har skrivit att i Umeå törs ingen köra med svart-turbo ty trafikpolisen tillämpar detta mitt påstående vid flygande besiktningar.

OBS .... mina ideér om detta. Finns säkert 100 fel i detta.

MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Paap: Riktigt så illa som du beskriver det är det inte...

Att registrera om en bil som ombyggt fordon kräver omfattande förändringar på fordonet, men inte så drastiskt som det du beskriver.

En motor som är avgascertifierad räknas som avgascertifierad så länge den är i sitt ursprungsutförande, oavsett i vilken bil du lägger den.

20% effektökning accepteras inte bara på originalmotorn, utan även vid motorbyte. Dessa 20% gäller även bilar av årsmodell före 1975.

Jeppe

Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Är avgascertifierad = katalysator?
Hur är det med tidigare EGR-ventil bilar?
Har nämligen kollat via ETK och bilen från 1985 som min 745i motor kommer ifrån verkar ej ha varit utrustad med kat. :-(
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Avgascertifierad innebär att tillverkaren låtit bilen genomgå tester för att se att den uppfyller kraven och då fått motorn godkänd (certifierad) i det skicket. Alla motorer i standardbilar är avgascertifierade. Så länge motorn är i sitt ursprungliga utförande är den alltså att betrakta som avgascertifierad.

Det enda som gäller angående EGR-ventilen är att den ska finnas och ha möjlighet att fungera på de motorer där den är originalmonterad.

Är motorn från 745:an avgascertifierad utan katalysator hjälper det dig inte ett dugg tyvärr. Undantaget gäller en avgascertifierad motor med katalysator i en bil som från början saknar katalysator...

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ska kanske tillägga att det där med "möjlighet att fungera" inte gäller lagkravet, utan kravet som ställs vid en besiktning. Enligt lagkrav ska samtliga originalmonterade katalysatorer och EGR-ventiler fungera (oavsett årsmodell), men vid en besiktning kontrollerar man endast dess möjlighet att fungera, alltså ingen praktisk funktionskontroll...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.