AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.900

Besiktning med turbo?

Sida 1 av 2
Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Är de nån som vet vad de är som gäller?? Håller ju på att bygga en e21 323 turbo nu och funderar på vad besiktningen säger?? Kan man reg.bes eller på nåt vis komma genom bes med turbo?? Eller är de bara att bita i de sura äpplet och plocka av grejorna, besikta, åka hem igen o sätta ihop bilen om den gick igenom?

Tacksam för svar!

MVH // Nicke

www.attitudemotorclub.com
l3
180
l3xus
323TIC -83
Du kommer inte få igenom den med turbo hos SBP. Du kan kolla i denna tråd där det finns länka till andra tråda i ämnet.
Länk
PW
191
PWM3
M3 -94
///Magic by Holset and DTA P8PRO
det går att beskitiga med en turbokonverterad motor! så länge du klarar avgaskraven (vilket inte är lätt) och du har papper på att effekten inte överstiger det som bilen är godkänd för! med andra ord så kan du ha motorn helt orginal förutom turbon, ställa ner laddtrycket till 0 åka in och reg besiktiga! då kan dom inte underkänna bilen!

i´m not driving too fast...
...i´m just flying too low!
l3
180
l3xus
323TIC -83
Det går inte att besikta den med turbo, om man nu inte känner bes.mannen eller de inte tittar under huven. Läs i tråden jag länkade till och sök på turbo AND besiktning så får du lite att läsa. Det är inte så att man måste klara något avgastest på SBP utan man måste kunna visa upp avgascertifieringspapper på motorn med monterad turbo från bilfabrikanten som inte finns att få eftersom motorn inte finn med turbo från fabrik. Det har också diskuterats att ha turbon monterad utan tryckrör och påstå att den är en roterande ljuddämpare men det går inte igenom det heller.

Jag har pratat med en tekninker på SBP som förklarade för mig att det enda sättet jag kunde få igenom bilen med turbo var att bygga om den så mkt så att jag kunde regga den som ombyggt fordon eller motera in en turbomotor med avgaspapper från t.ex. en Volvo eller Saab.
PW
191
PWM3
M3 -94
///Magic by Holset and DTA P8PRO
okej! det ända konstiga är ju att jag vet bilar som rullat igenom sbp och har gjort på det viset! men det kan hända att dom har gått som ombyggt kanske! vågar inte svara på det helt säkert!

i´m not driving too fast...
...i´m just flying too low!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förutsatt att turbon inte är "i funktion", alltså ger laddtryck och på det viset höjer motoreffekten och inte anses påverka motorns avgascertifierade utförande ska det godkännas som reglerna ser ut för närvarande...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jesperado:

l3xus skriver:

"Jag har pratat med en tekninker på SBP som förklarade för mig att det enda sättet jag kunde få igenom bilen med turbo var att bygga om den så mkt så att jag kunde regga den som ombyggt fordon eller motera in en turbomotor med avgaspapper från t.ex. en Volvo eller Saab"

Din kommentar på detta?

/A
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Sigdarve: Det beror på vad man menar med "få igenom bilen". Gäller det att registrera bilen med turbon instämmer jag. Gäller det att kontrollbesikta bilen med originalmotorn och turbon på plats hänvisar jag till mitt inlägg ovan...

Jeppe

I3xus skriver:
"...bygga om den så mkt så att jag kunde regga den som ombyggt fordon eller motera in en turbomotor med avgaspapper..."

Det ska vara ett "OCH" inte ett "ELLER".

Motorn måste alltså vara avgascertifierad även om man registrerar som ombyggt fordon.
(ska visst vara lite andra regler på bilar från 1975 och äldre)

Det går säkert att avgascertifiera motorn om man har kontakter som jobbar med sådant hos bmw, sen behöver du säkert en fet sedelbunt.

Alltså, plocka bort turbon eller bli kompis med en besiktningsman.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Att avgascertifiera en motor i efterhand är i stort sett omöjligt, i alla fall inte ekonomiskt försvarbart...

Jeppe

Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Jag tänker besiktiga med turbo, lagligt!
En 745-motor från -85 med katalysator i en importad 635 -84 (utan kat orginal).
Problemet är inte hästkraftökningen om jag fattat det rätt 218 hk orginal => 252, dvs +15,6%. Generella regler säger +20 %.
Däremot så ökar vridmomentet för mycket enligt de generella reglerna 300 => 380 Nm, dvs +26,7%. Får vara 10%.
Tänkte bygga om tillräckligt i framvagn, drivlina, bakvagn och broms och sedan regga som ombyggt fordon.
Har varit i kontakt med SBP och de hänvisar till SFRO i frågan.
Länk
Har precis skickat över underlag kring ombyggnationen för utlåtande. Verkar vara lite oklart då man frångår de generella effekt/vrid reglerna men rimligtvis borde det inte vara något problem, speciellt inte då det blir en förbättring i miljöhänseende.
Verkar också vara så att besiktningsmannen har visst utrymme för att göra egen bedömning och att den underlättas av ev "förbesiktning" av SFRO.
Vi får se hur det går.........
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hade 745-motorn från 1985 verkligen katalysator i originalutförandet?

Utrymme för egna bedömningar finns i stort sett inte alls, regleverket är ganska exakt...

Jeppe

Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Jag trodde faktiskt den motorn hade katalysator??
Verkade som om det var möjligt att få redan 1984, men det kanske bara var tillval i vissa länder.
Egentligen spelar det mindre roll även om det är ett starkt miljöargument.
Motorn måste väl vara avgascertifierad på något sätt?
Sedan finns ju gränsen på 15kW/100 kg vilket också är ok.
(Har även sett värden på 10kW/100kg??)
Frågan är mer hur mycket man måste bygga om för att bilen ska gå att regga som ombyggt fordon. Men det borde ju SFRO veta.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Har motorn katalysator i originalutförandet ska det kunna funka, annars går det nog inte så bra. Är katalysatorn eftermonterad är motorn inte längre i sitt avgascertifierade utförande.

Det är 15kW/100kg som gäller, 10kW/100kg är de gamla reglerna.

Enda fördelen man kan dra ur miljösynpunkt är som sagt om man monterar en motor som i sitt originalutförande har katalysator i en bil som i originalutförande saknar katalysator. Annars tar reglerna ingen hänsyn till om bilen förbättras ur miljöhänseende. Tidigare när Miljövårdsverket var inblandat fanns det olika sätt att kringå detta, men dessa möjligheter har försvunnit sedan Vägverket helt tagit över...

Jeppe

To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Jesperado

Har reglerna ändrats nyligen eller, för jag hade för mig att "roterande ljuddämpare" inte ansågs som ok tidigare?

MVH Topchop
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Reglerna har sett ut så ganska länge. Det är inte de reglerna som ska gälla, men man gör så tills vidare innan man bestämt definitivt hur det ska hanteras (Vägverket tycks inte ha någon brådska i fallet)...

Jeppe

Ja
760
JanF
530i-93
Nu blir jag superförvirrad.....

Har en ganska stor effekttokig bekantskapskrets som desperat försökt ta sig igenom kontrollbesiktning med olika överladdningar, t.ex turbo eller kompressor.

Ingen har någonsin lyckats trots urkopplingar, förbikopplingar, avaktiveringar av kompressorremmar o.s.v. Totalstopp direkt så fort man sett en turbo/kompressor under huven, man kommer inte ens till avgasprovet!!!!

Alla har fått montera av/på varje år.

Det gäller besiktningar i Stockholmstrakten och Göterborgstrakten, enligt dei så skulle de alltså släppas igenom. Underligt.....
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
I så fall har man bedömt att förändringen påverkar motorn ur avgassynpunkt, annars finns ingen grund att anmärka på den om den inte ger förhöjd motoreffekt.
I sådant fall ska bilen föreläggas om fullständig registreringsbesiktning på grund av att motorn är ändrad och inte stämmer med registrerad uppgift, inget annat alternativ finns...

Jeppe

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hur är det med ESS och deras kompressor, kan den vara godkänd?
Ändrar det avgasvärdet något eller hur är det med den delen?
Det har ju diskuterats en del om kompressor där ifrån och besiktning...
Ge mig gärna en länk om frågan har utagerats ordentligt någon annan stans.

/Hammar
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vem som har monterat kompressorn spelar ingen som helst roll...

Jeppe

Slänger in en fråga till Jesperado här, eftersom du verkar ha koll:

Jag funderar på att byta motor i en e30 och registrera som ombyggt fordon (givetvis med andra modifieringar).
Som jag har uppfattat det så har -87 och nyare katalysator, dock har ju inte 87an krav på katalysator (enligt reglerna).

Kan jag använda en 87a (fast den har katalysator original) eller måste jag använda 86 el äldre (där det inte sitter katalysator original)?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.